Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt Airport-problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lider av ett konstigt problem tillsammans med min Macbook Pro som kör 10.5.4.
När jag ansluter till ett trådlöst nätverk måste jag skriva in ip-adress manuellt.
Jag sitter nu i skrivande stund på min fars kontor och då ser det ut såhär i terminalen:

Normalt brukar det stå "Carls Macbook Pro" där och inte "Toresnyahp". Jag har alltså fått min pappas IP-adress.

Ett annat problem är när jag förut anslöt till nätverket så stod det "Datorn har en egen tilldelad IP-adress och kanske inte kan ansluta till internet". Det är ett problem jag sett att flera haft här på forumet bland annat.

Några idéer?

mvh,

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-08 10:30

Det andra problemet: "egentilldelad IP-adress" betyder att du har ställt in DHCP men inte har fått en IP-adress av nätverkets DHCP-server.

Det första problemet: Verkar vara det omvända, om du måste skriva in en IP-adress, har du inte ställt in DHCP i dina nätverksinställningar.

Din bild är inte med i din post så jag kan inte se hur du menar...

Ursprungligen av Macsimal:

Det andra problemet: "egentilldelad IP-adress" betyder att du har ställt in DHCP men inte har fått en IP-adress av nätverkets DHCP-server.

Det första problemet: Verkar vara det omvända, om du måste skriva in en IP-adress, har du inte ställt in DHCP i dina nätverksinställningar.

Din bild är inte med i din post så jag kan inte se hur du menar...

Jo jag har förstått vad det handlar om. Bilden är visst där, tar kanske lite tid att ladda bara :D.

Men alltså nu efter att jag skrev in IP-adressen manuellt så måste jag göra det till alla nätverk jag ansluter. Lite jobbigt. Hur återställer jag detta?

Praktisk exempel: När jag sitter hemma har jag IP:n "192.168.1.198". Sen när jag går hem till en kompis har jag fortfarande den IP-adressen, och det funkar ju inte.. Då måste jag skriva in manuellt en IP-adress som fungerar på respektive nät. Jobbigt

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-08 13:04

Gå till Systeminställningar / Nätverk / och markera den anslutningen du vill konfigurera... har du då förvalt "Using DHCP" (Jag kör eng OSX så vet inte vad det heter på svenska men borde vara nått i stil med "Använd DHCP"?

Ursprungligen av kainen:

Gå till Systeminställningar / Nätverk / och markera den anslutningen du vill konfigurera... har du då förvalt "Using DHCP" (Jag kör eng OSX så vet inte vad det heter på svenska men borde vara nått i stil med "Använd DHCP"?

japp DHCP är förvalt. Både på Airport och Ethernet-anslutningarna

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-09 09:35
Ursprungligen av callekula:

japp DHCP är förvalt. Både på Airport och Ethernet-anslutningarna

Hmmm... verkar skumt.
Har det fungerat någonsin?
Isåfall, vad har du gjort i systemet sedan det fungerade sist?
Installerat nåt? Tagit bort nåt? Donat med brandvägen? Aktiverat SMB?

Det där med "Datorn har en egen tilldelad IP-adress och kanske inte kan ansluta till internet" fick jag i helgen hos min far. Det har alltid funkat innan. Det är en Netgear 614v1 router och han kör med WEP 128 krypterat. Min Iphone funkade det på, och även på ett annat närverk (som var oskyddat) fick jag en "riktig" IP-adress. Jag kunde surfa om jag körde med Manuell IP. Och deras två PC-maskiner fick nät med automatisk IP. Konstigt var det iaf.

Jag vet fortfarande inte vad som är problemet. Vi höll på att köpa en router och slänga Netgear 614 åt h-e. Tur man är hemma nu och får surfa på sin Extreme.

1
Bevaka tråden