Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ej att filens befintliga ägare, grupp o rättigheter ändras.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-04 17:17

Tjena!
Jag har 2 applikationer som utbyter information om länkträffar via en fil på apache-servern, och problemet är att FileMaker ersätter rättigheterna på filen när den uppdateras/ersätts vilket innebär att skrivrättigheterna försvinner för other.
Detta är helt logiskt i och för sig, men ställer till det för det innebär att php-applikationen inte längre kan skriva till filen.
Detta problemet lyckades jag fixa på min interna MacOS X Server (Tiger) där jag testade lösningen först. Jag löste det genom att pilla i ACL:en just för den specifika filen.

Finns det nån därute som har koll på hur man åstadkommer detta i terminal med chmod och/eller umask? Det är ett Tiger operativ (10.4.10 klient), och SharePoints används för fildelning över afp.

Tack för att du läst!

Använd chmod +a i terminalen för att ändra ACL's

Utdrag ur chmod's man-sida:

Examples
              # ls -le
              -rw-r--r--+ 1 juser  wheel  0 Apr 28 14:06 file1
              # chmod +a "admin allow write" file1
              # ls -le
              -rw-r--r--+ 1 juser  wheel  0 Apr 28 14:06 file1
                owner: juser
                1: admin allow write
              # chmod +a "guest deny read" file1
              # ls -le
              -rw-r--r--+ 1 juser  wheel  0 Apr 28 14:06 file1
                owner: juser
                1: guest deny read
                2: admin allow write
              # chmod +a "admin allow delete" file1
              # ls -le
              -rw-r--r--+ 1 juser  wheel  0 Apr 28 14:06 file1
                owner: juser
                1: guest deny read
                2: admin allow write,delete
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-05 12:00

Eller så ändrar på umasken för processen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-08 09:13

Jag har provat chmod +a kommandot och det verkar endast ha stöd i Leopard, ej på Tiger. Vilket är lite skumt då +a växeln finns med i chmod man sidor som ett alternativ.

Jag får detta felmeddelande när jag kör "chmod +a "admin allow write" testfil.txt" på en Tiger maskin:
Failed to set ACL on file testfil.txt: Operation not supported

Kan bara tolka det som att ACL endast stöds i Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-10 12:30

Jag löste det fjantigt lätt. Jag gick till servern och slog en "info" på mappen som filerna ligger i. Satte där rwxrwxrwx, samt talade om att dom rättigheterna skulle gälla för underliggande mappar och filer (knappen "Använd för inkluderade objekt..." i inforutan).

Alla filer man kopierar eller skriver till den mappen ärver rättigheterna man satt på mappen. Det verkar hålla.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 13:04
Ursprungligen av hber:

Jag löste det fjantigt lätt. Jag gick till servern och slog en "info" på mappen som filerna ligger i. Satte där rwxrwxrwx, samt talade om att dom rättigheterna skulle gälla för underliggande mappar och filer (knappen "Använd för inkluderade objekt..." i inforutan).

Alla filer man kopierar eller skriver till den mappen ärver rättigheterna man satt på mappen. Det verkar hålla.

Vad är det för fjantigt med det?

1
Bevaka tråden