Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att installera OSX på ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybliven ägare till en begagnad iMac åkte jag genast på problem. I maskinen satt bara en 63Gb hårddisk och jag försökte sätta i en sätta in en större disk. (263 Gb)
Monteringen av disken inga problem, Startar upp, maskinen hittar disken, frågar om jag vill installera OS'et. Jag svarar ja och det börjar snurra.
Men så kommer ett meddelande om att det går inte läsa till disken och att jag ska använda diskverktyg (tror jag). Dum som jag är har jag ingen aning om vad diskverktyget kan vara så jag stänger av strömmen och efter det händer ingenting när jag försöker starta om . Jag får bara startplonget och sedan en vit skärm. Inget laddas, inget äpple. nada. Cdskivan sitter kvar i maskinen och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Är det någon som efter att ha skrattat färdigt kan tipsa mig om vad jag ska prova nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 21:14

Hej och välkommen till 99.se!
1. Starta datorn och håll direkt ned C-tangenten. Nu borde datorn starta upp från CD-skivan som jag antar är Mac OS X skiva?
2. När den starta upp så ska du kunna kunna välja att formatera om hårddisken och sedan installera Mac OS X.

Innan vi fortsätter och i framtiden. Ge alltid så mycket info du kan för att underlätta för oss som skriver svar. Vad är det för skiva? En Mac OS X skiva eller en som kom med datorn? Vad är det för iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 23:09

När du startar datorn håll ner alt-tangenten. Då får du fram en skärm där du kan välja vilken disk du vill starta från. Starta från installations-CDn och när den frågar efter diskverktyg finns den i meny-raden. Formatera hårddisken och sen är det bara att installera.
Joel

Ja såg i ett annat inlägg att man ska hålla ner C tangenten under uppstart, men de funkar inte, inget händer när jag gör så. Kanske ska jag tillägga att det inte är ett Apple original tangentbord jag har, utan ett vanligt vilket som helst tangentbord
Ja CD skivan jag pratar om är den som kom med boxen, en Mac OS X skiva.

Nåja en bit på väg kom jag kanske. Startar jag med Alt tangenten nedtryckt så kommer det upp tre ikoner.
En liten klocka i övre vänstra hörnet v(isarna rör sig). En ikon som en cirkelpil och slutligen en ikon med en horisontell pil som pekar ut till höger, men där stannar det och inget mer verkar hända. jag har låtit boxen stå så i 30 minuter men inget mer händer.

Vilken iMac-modell är det?

Vilken version av OSX är det du försöker installera?

Ursprungligen av enigma_LHN:

Ja CD skivan jag pratar om är den som kom med boxen, en Mac OS X skiva.

Vilken box? Är det en skiva som medföljde den här datorn när datorn var ny, eller är det en skiva som är köpt senare, och som medföljde nu när du köpte datorn begagnad?

Ja nu har du att göra med en fullständig novis på området, så jag har ingen aning om vad det är för modell. Den är nog ganska så gammal. Skulle tro att det är en av de me PowerPC processor. Jag ser ingen etikett eller slikt som med modellbeteckning heller.
CDn, ja den fick jag med maskinen, men nu sitter den i CD läsaren och jag har inte den blekaste aning om hur jag får ut den när inte maskinen bootar. Så därför vet jag heller inte vad det är för version...

Då föreslår jag att du letar lite här...
Apple iMac Specs @ EveryMac.com
...tills du hittar rätt modell, så kan vi fortsätta sen.

För att få ut CDn så kan du prova att hålla inne musknappen när du startar datorn.

OK Jag satte tillbaka den gamla disken och fick fram följande. Maskinen är iMac G5 och processorn Power mac 8.1 Jag har 2 x512Mb primärminne. CD med operativsystemet är Mac Leopard OSX 10.5.
Och som sagt maskinen funkar utmärkt med gamla 70 Gb disken...
Förresten den här lilla ikonen jag dillar om som ser ut som en liten klocka verkar vara en muspekare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:47

Jag tänkte om datorn inte klarar stora hårddiskar. Du borde har ungefär den här datorn va? Apple iMac G5/1.8 17-Inch Specs (iMac G5 - M9249LL/A) @ EveryMac.com
Men så verkar inte vara fallet vid en snabb sökning: iMac G5 1.8Mhz and Hard Disk Replacement - MacTalk Forums

Det är inte en 17 tums IMac utan en 20"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 11:21

Ah, jag antog att det var den eftersom hårddisken var samma och du tänkte byta den för att det var originaldisken som satt i. Vi pratar alltså Apple iMac G5/1.8 20-Inch Specs (iMac G5 - M9250LL/A) @ EveryMac.com ? Fortfarande, det verkar som om det ska klara i princip hur stora diskar som helst, så jag är osäker. Någon mer erfaren har nog bättre koll..

ja det konstiga är att nu kommer inte systemet så långt att äpplet syn det blir bara en vit skärm såvida jag inte håller ned alt tangenten (jag har ett windows tangentbord) då får jag bara de obegripliga ikonerna på skärmen.

Jaha jag vet fortfarande inte vad jag sk göra. Kanske är det bara att ge upp och sätta tillbaka den gamla disken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 14:26

Ok, den här datorn klarar en större disk utan problem.

Du måste beskriva ikonerna mer. Ser det ut ungerfär såhär:
http://www.blackfriarsinc.com/blog/uploaded_images/systemmanager20060405.gif I sådant fall så ska du välja symbolen som ser ut som en CD och sedan trycka return.

Att den inte kommer någonstans är antagligen pga att du inte har något system eller att hårddisken är formaterad för PC. Alltså, tryck ned ALT från start så du kan välja CD-symbolen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 14:40

Starta upp och välj Skivverktyg under menyn Verktyg i menyraden överst på skärmen. Markera sedan disken och välj Partionera-filken till höger.
Där väljer du 1 partion och klickar på knappen Alternativ...
Där ska du se till att den står på Apple-partionskarta.
Se dessutom till att den under format står på Mac OS X Extended (journalförd)
Klicka sedan på Använd-knappen.

Nu ska den formatera din disk så du kan installera Mac OS X på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 18:51

Hallå?

Ikoner

Ikonerna jag ser på skärmen ser ut som i den bifogade filen och jag har försökt klicka på dom för att se om nåt händer men icke. Det är alltså två ikoner jag ser.
Jag tror du har rätt när du säger att disken är formaterad för PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 22:42

Ahhh, just det, så ser det ut på PPC-datorer ja. Glömde bort det. Så du får inte upp någon skiva ovanför de två symbolerna?
Om du matar in skivan, stänger av datorn, håll ned c-tangenten och starta sedan upp datorn. Nu ska den starta från skivan, funkar inte det så är det för att du inte har ett Apple-tangentbord.

Tackar

Nu tror jag du har förklarat så jag begriper jag har inte ett apple tangentbord inkopplat, utan ett windows. Det är väl därför det skiter sig skulle jag tro. Får ta och gräva fram rätt tangentbord, men det får bli i morgon. Tack för hjälpen så långt.
Nej, det är de enda två symboler jag ser så som sagt manjana

He he, Tack för hjälpen acke, med ett Apple tangentbod fungerade det precis enligt din beskrivning. med andra ord var problemet SBS (skit bakom spakarna)

Nu är det bara ett enda lite bekymmer kvar S.M.A.R.T gillar inte min fina disk, den säger" failed" så nu är det tillbaks till ruta ett. Men man kan inte få allt eller hur?

En helt annan sak, jag har jobbat med Windows baserade system i 15 år, men är helt rudis på Apple prylar, vad är bästa sättet att lära sig på ? Behöver något lite mer handfast än "trial and error"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 20:25
Ursprungligen av enigma_LHN:

He he, Tack för hjälpen acke, med ett Apple tangentbod fungerade det precis enligt din beskrivning. med andra ord var problemet SBS (skit bakom spakarna)

Nu är det bara ett enda lite bekymmer kvar S.M.A.R.T gillar inte min fina disk, den säger" failed" så nu är det tillbaks till ruta ett. Men man kan inte få allt eller hur?

En helt annan sak, jag har jobbat med Windows baserade system i 15 år, men är helt rudis på Apple prylar, vad är bästa sättet att lära sig på ? Behöver något lite mer handfast än "trial and error"

Vad händer om du formaterad disken? Tror att maccen har svårt att läsa av S.M.A.R.T-status på en disk som är formaterad i FAT och dessutom har har fel partionskarta.

Sätt att lära sig på är Hjälp i menyraden. Kolla den här länken: Apple - Support - Switch 101 Ganska basic, sedan har du: Apple - Pro - Pro Tips

Finns fler länkar hos Apple som jag inte kommer ihåg just nu.

Kan man komma runt det här med S.M.A.R.T-status? Jag kan inte göra någonting med disken i maccen överhuvudtaget Jag kommer inte åt att formatera (radera) eller något annat på menyn för diskverktyg allt är låst antagligen p.g.a att S.M.A.R.T-status = failed (misslyckad)
Jag kan ju förståss sätta tillbaka den i en Windows PC för där funkar den.. (NTFS-formatterad) men det var inte precis vad jag tänkt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 22:32

Låst? Menar du dimmad då eller? Har du markerat den i vänster menyn? Fast...om disken är risig vill du väl inte ha den. Eller är det bara Mac OS X som brister kanske, har för mig att Mac OS X inte kan meddela SMART-status på en NTFS-disk? Kan verkligen ha fel här. Kan du inte ta ut den, formatera den i PC:n, eller snabbare, starta upp datorn med en Windows-skiva och formatera den i Windows-installeraren och sedan testa igen?

Ja låst var kanske inte rätta ordet, Men jag klickar på skivverktyg sedan på hårddisken så får jag upp en liten meny med: Kontroll, radera, partitionera och återskapa. alla dom är ljusgrå så inget av dessa alternativ är valbara. Med andra ord låst, Jag har tagit ur disken och fomaterat den till FAT i en windowsPC men det gjorde ingen skillnad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 12:28
Ursprungligen av enigma_LHN:

Ja låst var kanske inte rätta ordet, Men jag klickar på skivverktyg sedan på hårddisken så får jag upp en liten meny med: Kontroll, radera, partitionera och återskapa. alla dom är ljusgrå så inget av dessa alternativ är valbara. Med andra ord låst, Jag har tagit ur disken och fomaterat den till FAT i en windowsPC men det gjorde ingen skillnad...

Är du helt säker på att du har markerat hårddisken i vänsterspalten? Dum fråga kanske men om man inte har något markerat så blir menyerna just ljusgråa.

1
Bevaka tråden