Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fjärransluta till dator på jobbet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej som ny MAC användare som gått från PC till Mac både hemma och på jobbet (har VPN till jobbet).
Förr använda jag fjärranslutning i windows för att komma åt datorn på jobbet hemifrån, måste man köpa Apple Remote Desktop för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 22:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 22:51

Sedan ska man tillägga att Apple Remote Desktop inte hjälper folk i detta läge då det bara fungerar på mac med mac.

Tack för detta men kör nu Imac hemma som jag tänkte fjärransluta till Imac på jobbet, båda har fast IP. Det finns inget inbyggt i MAC X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 05:12

Jo, det finns det. Skärmdelning finns som klient på Leopard, annars t ex Chicken of the VPN Chicken of the VNC 2.0b4 software download - Mac OS X - VersionTracker

Sedan är det bara att slå på Skärmdelning som tjänst (på iMacen på jobbet) som du hittar i Systeminställningar och Delning. (heter också Remote Desktop eller Fjärransluting) och även VNC om du tänker använda en VNC-klient (se ovan).

Har du en VPN-koppling till ditt företag? Annars så måste du öppna portar i brandväggen:
Om du kör med VNC så är det TCP-port 5900 i brandväggen (på jobbet) till din iMac (med fast IP).
Om du har har "Skärmdelning" på iMacen på jobbet så är det UDP-port 3283
Apple Remote Desktop: Connecting through a firewall or NAT

Senast redigerat 2008-09-08 05:29

Varför inte helt enkelt använda back-to-my-mac? ("tillbaka till min mac", finns i systeminställningar)

Ursprungligen av akerstrom:

Varför inte helt enkelt använda back-to-my-mac? ("tillbaka till min mac", finns i systeminställningar)

Därför att man då även behöver betala för MobileMe, vilket är ganska onödigt då man kan använda t. ex. skärmdelning/VNC, AFP, SSH på en gång.

Tack för detta precis vad jag ville veta!

Hejsan. Jag installerade precis Chicken of VNC. Just nu kan jag bara testa över lokalt nätverk, alltså kunde jag lika gärna kört med skärm delning i leopard.
När jag väl använder chicken of vnc så kan jag inte kontrollera den andra datorn på något vis trots att jag ställt in i båda datorerna att den som ansluter har full kontroll, alltså alla kryss har jag kryssat i under alternativ i delning i systeminställningarna.
Varför är det så och hur ändrar jag det?

Tacksam för hjälp Wilhelmsson

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-17 06:54

Kan man inte köra skärmdelning över Internet direkt, utan VNC?

Skärmdelning är i princip förklädd VNC. Du kan köra det över Internet. Det som behövs är att datorerna är direkt anslutna till Internet, om du använder NAT på någon sida måste de portar som används vidarebefodras till rätt lokal IP-adress.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-17 08:30
Ursprungligen av Marcus K:

Skärmdelning är i princip förklädd VNC. Du kan köra det över Internet. Det som behövs är att datorerna är direkt anslutna till Internet, om du använder NAT på någon sida måste de portar som används vidarebefodras till rätt lokal IP-adress.

Ok. Tack.

Vilket portnummer använder skärmdelning, någon?

(Min syster har blivit med Mac för första gången och efter att ha väckt all underliggande "syskonkärlek" till liv via krångliga förklaringar över telefon ser jag Skärmdelning som en potentiell räddare av eventuella julklappar... )

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-17 08:50

Micke, testa skärmdelningsfunktionen i iChat perfekt supportverktyg till behövande klantskallar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-17 18:24
Ursprungligen av rijo:

Micke, testa skärmdelningsfunktionen i iChat perfekt supportverktyg till behövande klantskallar.

Ok. Är det en no-brainer att få igång?
Jag har - skäms att erkänna - knappt använt iChat alls, det är först nu mina vänner och släktingar skaffat Mac. Som så många andra...

1
Bevaka tråden