Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man installera något på nyköpt mac ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-09 19:44

köpte en Macbook 13,3" 2,0 och fick med installationskivor.. behöver ja köra dom ?.. allt verkar ju fungera som det ska!

tack

Nej då. De är bara användbara om du senare vill installera Mac OS X eller något av datorns medföljande program på nytt.

Om du inte är optimeringsnörd som jag då.

Jag har för vana att blåsa om hela systemet vid nyköpt dator. På så sätt kan jag välja bort alla språkversioner utom det svenska, något som spar en ofantlig massa gigabyte.

Dessutom kan man välja att inte installera alla asiatiska typsnitt, något som även det sparar en massa utrymme på hårddisken.

Dessutom får du med en jädra massa drivrutiner till all världens skrivare, även dessa stjäl värdefullt utrymme på din hårddisk. Dessutom är det jäkligt onödigt att ha en massa drivrutiner till skrivare som man ändå inte kommer skaffa. Skaffar man en eller två skrivare kan man gott installera drivrutinerna till just den skrivaren då.

Som sagt, du behöver inte blåsa om systemet, men det finns goda själ för att göra om man vill ha mer utrymme på sin hårddisk.

GarageBand är inte installerat med alla instrument och loopar. Så om du vill ha full funktionalitet så måste du installera det. Du öppnar GarageBand och väljer namnet på något instrument som är "grått", då frågar den om du vill installera. Då stoppar du i DVD 2.

... och om du nu har en bärbar och är lika tondöv som en annan så kan du kasta GarageBand. Om du sedan söker lite på hur man tar bort loopar osv så kan du npg frigöra 6GB på din hårddisk. - det kan vara värt guld på en bärbar...

Fredrik har rätt att en del saker behöver man verkligen inte. Men å andra sidan behöver man ju inte hiva ut sakerna dag ett heller...

Jag har medvetet raderat skrivardrivrutiner och knepiga språk...och Garageband...

Lånar denna lite snabbt..
Har läst i massa olika trådar att när man installerar "rent" så kan man ju välja bort drivrutiner osv.. Jag bommade det när jag gjorde min Leopard installation, frågan är, går det ta bort sånt i efterhand? Drivrutiner, språk osv..!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-23 20:43

Jag undrar samma sak som ovanstående, går det att ta bort onödiga saker i efterhand? Jag såg aldrig att möjligheten fanns att välja vad man installerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 23:36
Ursprungligen av sunqan:

Jag undrar samma sak som ovanstående, går det att ta bort onödiga saker i efterhand? Jag såg aldrig att möjligheten fanns att välja vad man installerar?

Googla på Monolingual ladda hem och markera språk du vill ta bort när det gäller skrivardrivrutiner hittas i biblioteket i Mac HD

1
Bevaka tråden