Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ska jag spara fotot jag redigerar externt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har valt att göra en del redigering i photoshop, jag valde att redigerar i ett externt program. Allt gott. Men hur ska jag spara det? Den nu redigerade bilden dyker inte upp fast den är sparad i samma mapp som alla andra foton, enligt iPhoto?

Hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 22:30

Gör Save. Inte "Save as..." med ett nytt filnamn.

Om du i iPhoto högerklickar och väljer att redigera externt så håller iPhoto själv reda på filerna. iPhoto gör automatiskt en kopia som den låter Photoshop öppna. Originalet finns kvar eftersom du i iPhoto kan välja ett menyalternativ för att "återgå till originalet".

Tips: efter att du i inställningar har valt en extern redigerare så kan du sedan välja att du normalt vill redigera i iPhoto. Då har du båda alternativen tillgängliga. Du kan högerklicka på en bild för att redigera i en extern redigerare medan normal redigering sker i iPhoto. iPhoto är inte så kraftfull för redigering, men den stora fördelen är att redigeringen inte är förstörande. Du kan enkelt backa iPhoto-redigeringar.

men varför dyker inte den färdig-redigerade bilden upp i iPhoto då? Vart hamnar den, den är inte i albumet jag klickade i och den dyker inte upp när jag söker heller?

Tittade i tutorials, mycket man kan göra i iPhoto mycket enklare än annorstädes..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 07:16

Det funkar hos mig.

Jag har iPhoto '08 (version 7.1.4). Jag tog en bild som låg i ett album, högerklickade på den och valde "redigera i extern redigerare". Photoshop Elements startade (version 4.0.1). Jag gjorde en crop, och valde Spara (kommando-S) i Photoshop. Jag sparade som JPG, högsta kvalitet. Då jag gick till iPhoto hade bilden ändrat sig.

Min dator kör Leopard (10.5.4). Jag har en Powerbook G4.

Så vad har du annorlunda?

Jag gjorde redigering med "sudda bort bakgrunds-"suddet.

När jag gjorde andra redigeringar har den dykt upp som vanligt, nu har jag kunnat avgränsa det till att en bild man redigerar på det viset inte dyker upp igen..

jag har skrivit om det i en annan tråd också,
http://www.99.se/grafisk-produktion/250512-hj-lp-med-organisering-effektivisering-bild-sparande.html

1
Bevaka tråden