Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjukt slött med VNC mellan Mac och PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-09-01 21:18

Hej har en powermac g5 hemmavid som jag använder som huvuddator, samt en billig pc-server i en garderob. Styr pcn från macen via vnc, men det laggar och är allmänt superslött hemma på mitt 100mbit nätverk mellan macen och pcn (endast vid vnc användning) i övrigt fungerar nätverket hur bra som helst, med bra fart.

Dock så sitter jag nu på hotell 20 mil hemifrån med en bärbar jobbpc och kör vnc till min pc-server hemma, totalt laggfritt. Nån som har nån idé om varför det laggar så fort jag ska styra den från macen hemma? Datorerna är i samma rum på samma nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-02 11:31

Vad använder du för klient på macen? En del klienter kan strula mer än andra. Det finns också ett alternativ till vnc som heter nomachine. Det kan kanske våra värt att kolla upp...

mvh
/genell

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-02 12:23
Ursprungligen av genell:

Vad använder du för klient på macen? En del klienter kan strula mer än andra. Det finns också ett alternativ till vnc som heter nomachine. Det kan kanske våra värt att kolla upp...

Men NoMachine kör NX (X11 med kompression, vilket inte är samma protokoll som VNC och RDP). Så du måste ha samma system i båda ändar. Rent generellt är VNC akterseglat av RDP och NX. Men ibland finns det inte tillgång till alla alternativ, och då måste man välja.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-09-04 20:10

Kör chicken of the VNC på macen, och vanliga vncservern för win på pc:n. Nomachine är det vettigt alltså, ska kolla upp det. Windows RDP är uteslutet efter som det är Vista home på pc:n och det saknar ju som bekant en rdp-server.

EDIT

Nomachine har ju ingen windowsserver, fler förslag anyone?

Senast redigerat 2008-09-04 20:20
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-09-06 17:09

Ingen fler idé så jag slipper VNC?

Jag tror att dina problem kan vara kopplade till hur du ansluter när du arbetar lokalt. Det beror delvis på hur ditt nätverk fungerar och hur du väljer att ansluta.

Ett tänkbart scenario är att du t ex har kopplat ett värdnamn, t ex vnc-gw.dindomän.se till en publik IP-adress så att du enkelt ska kunna ansluta från t ex ett hotell 20 mil bort. Om du då ansluter mot samma värdnamn eller IP-adress hemmifrån kan du beroende på hur du satt upp ditt nätverk råka ut för att datatrafiken som man tycker borde gå direkt den korta vägen mellan servern och klientdatorn tar sig ut på Internet däremellan. Paketen åker ut på Internet, vänder och kommer tillbaka vilket skapar en flaskhals.

Prova att ansluta hemmifrån med VNC-serverns lokala IP-adress eller lokala värdnamn, t ex 10.0.0.42, vnc-gw.local eller liknande om du använder något sådant. Jag råkade ut för ett liknande problem en gång och det var vad som hände.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-09-07 15:02
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att dina problem kan vara kopplade till hur du ansluter när du arbetar lokalt. Det beror delvis på hur ditt nätverk fungerar och hur du väljer att ansluta.

Ett tänkbart scenario är att du t ex har kopplat ett värdnamn, t ex vnc-gw.dindomän.se till en publik IP-adress så att du enkelt ska kunna ansluta från t ex ett hotell 20 mil bort. Om du då ansluter mot samma värdnamn eller IP-adress hemmifrån kan du beroende på hur du satt upp ditt nätverk råka ut för att datatrafiken som man tycker borde gå direkt den korta vägen mellan servern och klientdatorn tar sig ut på Internet däremellan. Paketen åker ut på Internet, vänder och kommer tillbaka vilket skapar en flaskhals.

Prova att ansluta hemmifrån med VNC-serverns lokala IP-adress eller lokala värdnamn, t ex 10.0.0.42, vnc-gw.local eller liknande om du använder något sådant. Jag råkade ut för ett liknande problem en gång och det var vad som hände.

Jag ansluter med serverns lokala ip hemma och dyndns utifrån så det är inte det som problemet sitter i. Finns det inga andra klienter än vnc om man vill fjärrstyra en pc från osx? Eller finns det en snabb VNC client för osx? Har testa kycklingen och jollys och båda är under all kritik.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-06 11:32

bump

Problemet kvarstår trots inköp av snabbare mac Seriöst det måste finnas nåt bättre än stenåldersdyngan vnc därute.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-06 13:09

En bra idé kan ju att gå ifrån Vista Home som server, att det överhuvudtaget fungerar är ju ett under! Hur ofta får du starta om burken?

Vad det gäller alternativ till VNC så finns ju RDP och NX, jag rekommenderar definitivt RDP om du nu måste köra windows, steget till Ubuntu är inte så långt och VNC från en Linuxserver är en helt annan sak än från en Windowsmaskin.

Windows är skräp rakt igenom, speciellt Vista och ännu mera Vista Home, det är olagligt med strypkoppel i Sverige! Du har ju redan gått över till den ljusa sidan när det gäller klienten, gör det vad det gäller servern med.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-06 14:52

Well problemet är att burken är en Acer OEM dator, med vista original så det är därför som jag kör vista på den. Sen att Vista är så speciellt mkt sämre än xp det kan jag inte hålla med om förutom just på RDP biten då, men jag upplever då vista home betydligt mkt stabilare än den xp pro jag har på datorn på jobbet. Men NX går ju inte och köra för det finns ingen serverklient till windows på deras hemsida, och jag har ingen vidare lust att installera en piratkopierad version av windows för att komma åt rdp, men det kanske är enda lösningen trots allt.

Linux går tyvärr bort då datorn ibland även används till att spela på (sällan men jag vill ha möjligheten kvar) Spelen som spelas är för krävande för att fungera tillfredställande i wine/cedega.

Har laddat ner ett program som heter "teamviewer" ska utvärdera det nu och se hur det funkar.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 17:11

Tänkte bara meddela att pc:n är såld. Det står en nas där istället

1
Bevaka tråden