Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast/Brännarmapp/Burn mm.mm

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 20:38

Nu ger jag mig:(
Är ny här men det går ej bränna filmer i Toast 9 mm.mm på min nya IMAC.
Är det bara vissa format som funkar? har sökt på olika forum och nätet,gör som folk säger det fungerar bara inte.
Börjar bli lite skeptiskt till detta som folk säger att det bara funkar.

Då har jag en fråga bara,min andra dator ar en liten SLIX Barebone PC som jag tänkte koppla in när jag får min Router en D-link dir-855.

Är det möjligt för mig att bränna ner filmer från min mac och lägga på hd i min Pc och bränna ut dom med Nero vilket jag har i den?

För min dvd klarade allt innan jag börja bränna på min Mac.

Macaber

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 21:22

Ingen som vet om jag kan styra över filmer till en annan dator?
Frågar iom jag aldrig provat.
Tack iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 21:28

Varför inte vänta tills du får din router isf och föra över filerna över nätverket?

Vad är det för filmer du försöker bränna? Format på filen? Format på skivan du vill ha det till?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 21:45
Ursprungligen av kainen:

Varför inte vänta tills du får din router isf och föra över filerna över nätverket?

Vad är det för filmer du försöker bränna? Format på filen? Format på skivan du vill ha det till?

Det står tex xvid-mvs och pal-dvdr får liksom inte ordning på det hur jag än gör.
Bränner på Maxell DVD-RW skivor och skall spela upp det på en extrem Phillips 8100 en grym soundbar sladdlös.
Så jag förstår inte riktigt.

Ursprungligen av Macaber:

...extrem Phillips 8100 en grym soundbar sladdlös.

Den där får du gärna förklara nämare ?

Mig veterligen gör Philips sällan ngt "extremt" ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-06 16:16
Ursprungligen av Goflorp:

Den där får du gärna förklara nämare ?

Mig veterligen gör Philips sällan ngt "extremt" ?

Antar att han menar denna: Philips SoundBar HTS8100 Surround Speaker System reviews - CNET Reviews

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 22:01

Försöker bränna dom på 4,7 gb dvd skiva.
Någon som vet hur man gör eller vad jag gör för fel inärheten av Falkenberg så bara hör av er om ni vill hjälpa en nybörjare.
Mvh Macaber.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 22:25

Du kan inte bränna ut en xvid komprimerad fil till en dvd för att kunna spela upp den som en dvd film utan att först konvertera innehållet till rätt format som en dvd spelare kan läsa.

Har inte använt toast på över ett år så jag vet inte om programmet klarar av det själv dock eller om du måste ha något annat program för att göra detta.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 22:29
Ursprungligen av kainen:

Du kan inte bränna ut en xvid komprimerad fil till en dvd för att kunna spela upp den som en dvd film utan att först konvertera innehållet till rätt format som en dvd spelare kan läsa.

Har inte använt toast på över ett år så jag vet inte om programmet klarar av det själv dock eller om du måste ha något annat program för att göra detta.

Ok tackar vet du någon länk till något bra prg som gör detta?

De flesta format i videoväg kan konverteras av Toast.
prova att välja DVD-Video som skivformat.
Dra filen in till fönstret, släpp.

Toast klarar TS-Folders, Disk Images i olika varianter, AVI-filer etc.
Du kan bränna data, MP3-skivor etc etc.

pal-dvdr är inget filformat utan snarare en beskrivning av ett sådant.
Hur ligger filen lagrad? som en ISO? IMG? (behandlas likadant = använd "image"-fliken för dessa)

Sedan är det pillet med meny, menytexter osv om man vill ha det.

Klicka sedan på "Burn to image" så ställer sig datorn n antal minuter/timmar och konverterar din film till DVD-Video (MPEG2).

Filen sparas som en 4.3GB stor Disk imagefil som du sedan kan bränna ut till DVD-video eller lägga på en extern drive.

Och du, På Mac funkar det mesta. Men om du inte kan grundläggande om videoformat etc så är det ju SBS-realaterat mer än att det skulle vara Macens fel. Läs, lär, gör.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-06 11:12
Ursprungligen av Goflorp:

De flesta format i videoväg kan konverteras av Toast.
prova att välja DVD-Video som skivformat.
Dra filen in till fönstret, släpp.

Toast klarar TS-Folders, Disk Images i olika varianter, AVI-filer etc.
Du kan bränna data, MP3-skivor etc etc.

pal-dvdr är inget filformat utan snarare en beskrivning av ett sådant.
Hur ligger filen lagrad? som en ISO? IMG? (behandlas likadant = använd "image"-fliken för dessa)

Sedan är det pillet med meny, menytexter osv om man vill ha det.

Klicka sedan på "Burn to image" så ställer sig datorn n antal minuter/timmar och konverterar din film till DVD-Video (MPEG2).

Filen sparas som en 4.3GB stor Disk imagefil som du sedan kan bränna ut till DVD-video eller lägga på en extern drive.

Och du, På Mac funkar det mesta. Men om du inte kan grundläggande om videoformat etc så är det ju SBS-realaterat mer än att det skulle vara Macens fel. Läs, lär, gör.

Jag gör precis så som du säger.
Har provat med 4st olika filmer, när jag drar in hela mappen i Toast så kommer det upp en liten text som säger (95 files are in an unsuported format and cannot be imported).

Jag fattar inte hur allt jag provar kan vara fel.

Ursprungligen av Macaber:

Jag gör precis så som du säger.
Har provat med 4st olika filmer, när jag drar in hela mappen i Toast så kommer det upp en liten text som säger (95 files are in an unsuported format and cannot be imported).

Jag fattar inte hur allt jag provar kan vara fel.

Hur ser iconen på filerna ut?
Kan du göra en skärmdump och lägga upp här så man ser det?
Vad är filändelsen på filerna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-07 11:07
Ursprungligen av Macaber:

Jag gör precis så som du säger.
Har provat med 4st olika filmer, när jag drar in hela mappen i Toast så kommer det upp en liten text som säger (95 files are in an unsuported format and cannot be imported).

Jag fattar inte hur allt jag provar kan vara fel.

Nu är vi väl precis på gränsen när det gäller diskussioner gällande piratkopierat material.

UnrarX till att börja med. Sen får vi se vad du har för filmformat på själva filmen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-06 13:49

Vad är det för filer som ligger i mappen som du drar in i Toast? 95st?

Prova med EN fil i taget. Är det img eller iso filer så kan du endast bränna EN sådan i taget.

Jag tror att Toast (precis som kainen påstår) får spatt.
Den har inte en aning vad den skall göra med alla filerna.

För min del funkar det nästan alltid med att
1) Välja DVD-video som utformat
2) Dra filen till fönstret
3) redigera menyer etc
4) Bränn (alternativt: bränn till en disk image)

i 99 fall av hundra har man väl sina (ärligt) nedladdade eller kopierade som antingen
en Disk-imgage (ISO eller DMG som 4.3GB ungefär)
Då får man välja bränna från IMAGE (fliken med två cdskivor och pilar)

har du en TS-Folder klickar du på "filmklappan" (flik 3) och väljer "TS Folder" i menyn som kommer fram till vänster. Då kan du dra MAPPEN TS-Folder till fönstret.

Cue/Bin är bara att dra rätt in, det fattar toast direkt.

Så, vad har du för filformat på grejorna.

Har du femti små klipp från en egen handkamera är du helt fel ute, kör ihop en film i iMovie i så fall och bränn därifrån.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-09 19:06

Hej igen och tack för alla svar.
Provade att ta hem UnrarX och då blir det tydligen som ISO filer och det har fungerat mycket bra.

Har även klarat att bränna Avi filer.
Men det lär säkert dyka upp mer frågor ang detta ämne från min sida.

Mvh Macaber

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 20:21

Rar-filer är ej videofiler utan en ett komprimerings/uppdelnings-format. När du dekomprimerar/samlar ihop innehållet i rar-filerna (medelst t.ex. UnRarX), får du filen som innehåller filen du är ute efter. Så fungerar det oavsett plattform.

I detta fall var filen inuti Rar-arkivet en avbild av en DVD-skiva som du kan bränna med Toasts "Copy > Image File". I andra fall kanske du får en lös VIDEO_TS-mapp, som du måste bränna med Toasts "Video > VIDEO_TS folders" eller så kanske du får en videofil i t.ex. .avi-format som du måste bränna antingen på en vanlig "Data > Mac & Pc" för uppspelning i dator eller DivX-kompatibel DVD-spelare (rekommenderas!) eller så kan du välja att låta Toast konvertera om den till VIDEO_TS och sedan bränna, genom att välja "Video > DVD-video".

När jag bränner i Burn så klarar den av de stora Video TS filerna, men några av de mindre i TS-mappen måste jag ta bort för att Burn ska klara av att bränna. Detta får som följd att den svenska texten blir svart = mkt svår att se.
Någon som har den blekaste vad jag gör galet.
När jag använder Handbrake för att komprimera så funkar inte alternativet för subtitles...

Ja jisses vad trubbel de blir ibland.

Tar tacksamt emot alla tips, förutom att pröjsa dyrt för Toast.

NN

1
Bevaka tråden