Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Core Computer blir InLife

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har varit i kontakt med konkursförvaltare Mikael Holst för att få veta mer om konkursen i Core Computer.

Sedan konkursen den 11:e December 2002 har Holst gått igenom händelseförloppet och inkommit med bouppteckning i konkursen. Totalt är skulderna 12.739.713 kronor och vid konkurstillfället fanns inte mer än ca 14.000kr kvar i likvida medel varav en tredjedel utgör rikskuponger (!).

Mikael Holst meddelar att ingen utdelning kommer ske vilket innebär att alla som har anspråk på Core Computer inte kommer få tillbaka några pengar. 99mac har fått ebrev ifrån kunder som förskottsbetalat pengar till Core för att sedan avräkna utförda tjänster och levererade produkter - något som straffar sig vid konkursen.

Som vi tidigare skrivit är det dock leverantörerna som får största smällen med Apple Computer som största enskilda fordringsägare.

I bouppteckningen finner vi även att moderbolaget Core Invest AB som ägde huvuddelen (71% av aktierna) nu också är försatt i konkurs.

Ur allt detta reser sig nu ett nytt bolag. Resterna av det gamla bolaget har köpts av fd anställda för ca 400.000 kronor - det fanns flera anbudsgivare men de var inte beredda att betala speciellt stora summor enligt Holst.

Mikael Holst räknar med att avsluta konkursen i sommar och kommer då presentera en officiell förvaltarberättelse där vi kanske får dom sista ledtrådarna till varför framgångsrika Core hamnat i knipa.

Det nya bolaget

99mac ringer till fd Core Computer och där svarar personalen som vanligt med "Välkommen till Core". På en direkt fråga om även det nya bolaget skall heta Core vill man inte svara på utan hänvisar till nya VD:n Dan Rubach.

Vi har försökt nå Dan Rubach men han har ännu inte svarat på de frågor vi ställt till honom - vi får säkert en chans att återkomma i frågan.

På hemsidan www.core.se finner man texten "Psst... inom kort kommer glada nyheter presenteras här...".

Uppdatering: 12.00 21/2
Genom vaksamma medlemmar har vi fått information om att det nya bolaget kommer att heta InLife AB och där hittar vi faktiskt hela sju ledamöter och Dan Rubach som VD. Vi räknar med att få mer information om detta inom kort.

En liten detalj: det nya bolaget registrerades en vecka innan Core Computer gick i konkurs.

Uppdatering: 13.12 22/2
Dan Rubach på nya InLife AB väljer att i nuläget inte kommentera eller dementerar ovanstående uppgifter gällade Core Computers konkurs. Han vill dock klargöra att det nya bolaget var ett lagerbolag som köptes i mitten av januari. Vidare hänvisar Rubach till en ressrealase som publiceras i kommande MacWorld.

Relaterade nyheter

Corekonkurs drabbar branschen

[ 22. februari 2003, 13:17: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Säga vad man vill om Core, det verkar i alla fall som dom arbetat in i det sista i stället för att sitta på krogen med tanke på att det fanns så stor del rikskouponger kvar

Får önska lycka till med de nya ägarna, hoppas att dom gör ett bättre jobb än Core gjorde, tex försökte sälja ett nätdel till en gammal 6200 för 4.500 plus moms till mig!
( Apples listpris 950:- !!! )

F

Lite inne på samma sak här.

Inlife.....blir för övrigt nya namnet....

[ 21. februari 2003, 11:54: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

En uppdatering till i detta ämne....check this out!

http://www.core.se/00dev/nyheter/enews/

De sköter iaf sina kort väl och försöker ta hand om sina gamla avtalskkunder. Ofs hade de väl knappast något annat val:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 17:01

Jag kommer att sakna gamla Core, men å andra sidan var jag lite sur på dem. De gjorde en ful grej en gång, inte mot mig men mot Apple. Jag lämnade in en Power Mac G3 på reparation på grund av att den krånglade vid starten. Jag åkte till och med dit och pulade med den själv och pratade med teknikerna.

Efter ett par dagar ringde de mig och sa att de hade bytt logiken i datorn. OK. Jag åkte dig och skulle hämta burken och att den nu fungerade bra. Kollade på fakturan: jodå, de hade fakturerat Apple för ett byte av logikkort (det gick på garantin nämligen). "Byte av logikkort" stod det klart och tydligt på fakturan till Apple.

Jag öppnade lyckan på datorn och konstaterade att det a) var damm på logiken och b) att det "nya" logikkortet råkade ha exakt samma tillverkningsnummer som mitt gamla kort, något som är rätt ovanligt.

När jag påtalade att logikkortet inte hade bytts säger supportchefen att det måste ha skett ett "misstag". Sådana företag kanske inte har i branschen att göra i alla fall.

Likaledes är jag misstänksam mot en annan Mac-åf som rutinmässigt använder personlighetstester från U-Man (ägs av Scientologikyrkan) när de anställer personal! Ett test på 30 sidor och kanske 200 nonsensfrågor. Totalt oseriöst naturligtvis.

[ 24. februari 2003, 17:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: SockerConny:
De sköter iaf sina kort väl och försöker ta hand om sina gamla avtalskkunder. Ofs hade de väl knappast något annat val:-)

Mot att man skriver ett nytt avtal med Inlife.....så jag vet inte om jag tycker att det är så schysst.....Vet iofs inte hur dessa avtal ser ut....

"Nya Core" har faktiskt inget ansvar för hur gamla och numerade kokursade Core slöt avtal, men de kunder som satt med både en och annan tusenlapp innestående kan ju nu få användning för de pengarna om inte annat... Om inte Inlife hade brytt sig hade de pengarna kunnat hittats i sjön...

Hedersamt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vidare hänvisar Rubach till en ressrealase som publiceras i kommande MacWorld.

Jag vill bara klargöra att det inte är fråga om att det publiceras någon pressrelease i MacWorld. Jag har intervjuat Apples vd Oscar Bjers, samt Inlifes vd Dan Rubach och försäljningschefen Kenneth Lundholm, om Inlifes planer.

För den som vill läsa resultatet av intervjun finns den att läsa på macworld.se.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Var hittar man den nånstans???
(Ja, jag är medlem på MacWorld)
Nån som läst den eller har en länk?

Det står att den publiceras i kommande MacWorld....så i nästa nummer med andra ord.

1
Bevaka tråden