Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone + BMW = ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

får min nya bil snart.
den har en iPod koppling, men...
är det någon som testat sin iPhone i en BMW?
Känner bilens system någon skillnad på en iPod och en iPhone?
Vore skönt om "dom lirar i samma tonart direkt"...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-27 17:56

Har en jobbkollega som har en iPhone och BMW X3, de hittar varandra med blåtand, men det verkar inte funka fullt ut. Kanske finns det en uppdatering av mjukvaran till blåtandsmodulen i bilen. Iofs så var det på 1.0.2 kanske funkar nu med 1.1.1.

men hur funkar det med musiken då?
kan han "styra" musiken på iPhonen via knapparna på ratten?

Ingen som har testat det? det är en anledning till att jag vill köpa den om det skulle funka? men det är väl samma koppling?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-30 10:37

Vi ska testa iPhone i BMW X3:an nu under lunchen med en 3.5mm -> 3.5mm sladd.

en minitele, helt enkelt?
i aux ingången?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-30 13:22

Det funkade att höja volymen med bilratten när den var inkopplad till AUX ingången.
Har man iPod kittet till BMW så kanske det funkar att byta låtar också.

Blåtand parades ihop men samma resultat som tidigare, ingen skillnad med 1.1.1 m.a.o.

bra!
stort tack, för din input!!
hoppas verkligen det går att byta låtar.
om jag inte missminner mig så finns det en eller två knappar man
kan programmera själv.
well, det ger sig, bilen kommer nästa vecka.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-31 21:13

Min iPhone fugnerar fint i alla iPod-dockor jag provat den i, så det borde väl fungera i BMWns också (både musiken och att byta låtar)

tack Arvid, det är ju det man hoppas på.
bara att hålla tummarna nu då...

Ursprungligen av Hasse Carlsson:

tack Arvid, det är ju det man hoppas på.
bara att hålla tummarna nu då...

Grattis till kebabräsen

Kör själv med iPhone AUX till min 93 Aero Sportsedan funkar suveränt.
Det gjorde jag även med min första 03:a som också hade MP3 ingång.. Blåtandssynken funkar inget vidare dock den parkopplas och man får upp massa funktioner som skall fungera men jag tror bara det är så att iPhonen inte har ngt annat stöd än Handsfree för blåtand.

Tänkte man kanske kan använda bilens handsfree via blåtand från iPhone.. har inte riktigt testat det dock.

efter lite forskning och tester när jag väl "fått" min bil så har jag konstaterat följande.
- om man använder "iPod kabeln" man kan köpa på BMW så måste jag sätta telefonen i flygplansläge för att kunna styra iPod funktionerna.
- BMW har ingen "patch" eller drivis för att "lösa upp" kommunikationen, utan dom tror att det får komma något till telefonen i så fall.
- kör man den rent i aux ingången så funkar det givetvis, men man kan följdaktligen inte byta låtar etc via bilens kontroller.

för övrigt kan jag tillägga att världens bästa mobiltelefon ändå passar väldigt bra i världens mysigaste lilla diesel.

MEN, är det någon som har någon idé om "hack" till iPhonen för att få sammarbetet komplett?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-12-12 00:32
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

efter lite forskning och tester när jag väl "fått" min bil så har jag konstaterat följande.
- om man använder "iPod kabeln" man kan köpa på BMW så måste jag sätta telefonen i flygplansläge för att kunna styra iPod funktionerna.
- BMW har ingen "patch" eller drivis för att "lösa upp" kommunikationen, utan dom tror att det får komma något till telefonen i så fall.
- kör man den rent i aux ingången så funkar det givetvis, men man kan följdaktligen inte byta låtar etc via bilens kontroller.

för övrigt kan jag tillägga att världens bästa mobiltelefon ändå passar väldigt bra i världens mysigaste lilla diesel.

MEN, är det någon som har någon idé om "hack" till iPhonen för att få sammarbetet komplett?

Har du testat att välja nej när den säger att du ska sätta telefonen i flight mode? Av vad jag har förstått så ska det fungera bra.

tyvärr, så funkar inte det, suck...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-26 14:03

Jag har Dension Gateway 100 i min BMW, men jag har inte hunnit testa den med min iPhone ännu. Med vanlig iPod funkar den perfekt, styr iPoden från ratten (iPoden är kopplat till cd-växlar ingången). Ska testa iPhonen i bilen ikväll.

Har du 6FL anslutningen i din BMW ? fabriksmonterad ipodanslutn via USB) Har själv en beställd BMW på väg och är nyfiken. Planerar att ha min gamla 30 Gb liggande i bilen hela tiden och bara använda iphone som telefon via blåtandsanslutn.

Update, har monterat en Gateway 500 i min bil så jag nu får upp låtnamn, artistnamn i min Navdisplay, laddar via USB och styr skiten via rattknapparna.
Mkt praktiskt

Nytagna vinterbilder

http://www.motif.se/personal/Bilar/Saab%2093%20Aero%202005/bild_05.jpg
http://www.motif.se/personal/Bilar/Saab%2093%20Aero%202005/bild_02.jpg
http://www.motif.se/personal/Bilar/Saab%2093%20Aero%202005/bild_01.jpg

Corvette: jag vet inte beteckning men det är en iPod-anslutning, så din tanke är det inga problem med. Det blir nog dock värre med BT lösningen. Dels måste du ha telefonkittet och dels är inte bilen kompis med "iPhonen" än.
Vi får väl se om BMW får lite goa drivisar när "iPhonen" lanseras i Sverige.

ps grym bil Motif!! ds

  • Medlem
  • 2007-12-21 21:33

Här finns ALLT om Ipod och BMW: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=45991 och här är min nya Bimmer:http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=98676
Har kompletterat beställningen med komplett bluetooth anslutning, M-sportratt, helljusassistent och solskyddsgardin. Kommer i april. Gissa om jag längtar !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 22:42

Jag har en BMW x5 rev 3 och där fungerar blåtanden perfekt i parkoppling. (1.1.1) Dock är det som du säger, man måste ha den i flygplansläge för att den skall fungera med interfacet (precis som med Hifi´n). Dock fick man ju en ipod över när jag köpte iPhonen så det löste sig själv

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-21 11:13

Kör nu med eftermonterad BMW original iPod Interface och iPhone 2G i min 525i 2005. Lirar tillsammans hur bra som helst. Behöver inte köra i flygplansläge heller. Snyggt och funktionellt att få upp artister, spellistor, genrer, podcaster etc på iDrive-skärmen. Modifikationen var värd varenda krona!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-05 23:06
Ursprungligen av Grandy:

Kör nu med eftermonterad BMW original iPod Interface och iPhone 2G i min 525i 2005. Lirar tillsammans hur bra som helst. Behöver inte köra i flygplansläge heller. Snyggt och funktionellt att få upp artister, spellistor, genrer, podcaster etc på iDrive-skärmen. Modifikationen var värd varenda krona!

Edit: Min nya iPhone 3G laddar tyvärr inte men att spela upp musik fungerar. Hoppas det kommer en converterare snart så det går att ladda med.

1
Bevaka tråden