Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengör din powerbook? Perfekta känslan?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-05 22:28

Tja! Har nu haft min powerbook ett tag och det är verkligen det bästa som finns, men idag fick min kompis sin nya powerbook också och så fort man kännde på den kom den tanken då man pillade på sin första gången då allt var så perfekt utan fingeravtryck och allt känndes som silke... (lite överdrivet) Man kan inte få tillbaka den kännsla på något sätt? Finns de inga rengöring medel som man få tillbaka den perfekta kännslan? iKlear har någon kanske testat det?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 22:53

Fönsterpustmedel och en bra mirakel/micro-trasa. Funkar till allt!

Kör du mirakeltrasa så behövs ingen fönsterputs. Fukta och vrid ur, så att knogarna vitnar, sen är det bara att torka. All skit försvinner (bortsett från lim och färg, förstås).

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-08-06 10:37

Mirakeltrasa?

Ursprungligen av ponta!:

Mirakeltrasa?

Bortskämda slyngel där!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 12:22

Farsa, eget hem, egen bil, Alubook, dessutom geek på allmänt vetande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-06 10:41

Ja, fram med trollstaven duvet o en trasa också drar du igång...=D
Skämt o sido...undrar ockå vad det är...^^

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 10:53

Det är en duk bestående av mirkoskopiska syntetiska firber som är vävda i ett frotte-liknande struktur. Fibrerna skapar en kappillärkraft som suger åt sig smuts och damm. Kan användas i både tort och fuktigt tillstånd, samt även med lite rengöringsmedel. Mycket poppulär inom bilvård och allmän rengöring.

Den finns i olika prisklass och kvalitet. Går att köpa på ica-maxi och andra stormarknadrer.

För detaljerad genomgång:
http://www.guidetodetailing.com/articles.php?articleId=44

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 10:59
Ursprungligen av Eglon:

Det är en duk bestående av mirkoskopiska syntetiska firber som är vävda i ett frotte-liknande struktur. Fibrerna skapar en kappillärkraft som suger åt sig smuts och damm. Kan användas i både tort och fuktigt tillstånd, samt även med lite rengöringsmedel. Mycket poppulär inom bilvård och allmän rengöring.

Den finns i olika prisklass och kvalitet. Går att köpa på ica-maxi och andra stormarknadrer.

För detaljerad genomgång:
http://www.guidetodetailing.com/articles.php?articleId=44

Är du städare till yrket eller har du bara pluggat på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-06 11:01

Han är kanske farsa eller har eget hem?

Eller helt enkelt en mycket bra försäljare...

  • Medlem
  • 2005-08-06 15:03

Det är exakt som jag tvättar min älskade dator nu. Men den känns inte lika fin som de var ibörjan... tråkigt

Vågar man fukta sin trasa även till en imac med den blanka skärmen? Har prickar på min skärm, antar att det är spott från att man suttit och pratat nära skärmen, o dom försvinner inte med bästa av torra trasor..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-05 16:09
Ursprungligen av wildcard:

Vågar man fukta sin trasa även till en imac med den blanka skärmen? Har prickar på min skärm, antar att det är spott från att man suttit och pratat nära skärmen, o dom försvinner inte med bästa av torra trasor..

Alu-iMac har ju riktigt glas så det är ju bara fram med fönsterputs...

Garvade åt mirakeltrasor - innan jag provat dem.
De funkar. Använder flera stycken i hemmet till allt möjligt.

Ja, mirakeltrasa gjorde susen på Macbooken!

och lite fukt på min trasa fungerade super det med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 03:41

Mirakeltrasa is the shiiit!!!

Aj! Akta dig för fönsterputs! Även om det är riktigt glas så kan medlet träcka in bakom och förstöra, har jag fått veta av kloka människor.

iClean och microfiberduk (dvs mirakeltrasa, tror jag) funkar helt underbart på min macbook och min iphone. Men tänk på att man med många macar får en moccaduk, åtminstone fick jag en med min MacBook. Funkar svinbra på skärmen mot flott och damm!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-08 15:11
Ursprungligen av henkebarn:

Aj! Akta dig för fönsterputs! Även om det är riktigt glas så kan medlet träcka in bakom och förstöra, har jag fått veta av kloka människor.

Mm jo fast på iMacen så ska det tränga långt in i så fall. Aluminiumramen sitter ju runt hela datorn och skyddar bra mot sådant. Springan mellan glas och aluminium går inte direkt in i datorn utan det finns ju en kant på ca 1,5 cm.

Mirakeltrasor är ju så bra för att fibrerna får hjälp av kapillärkraften iom att de är så tunna. Allt skit liksom sugs loss från ytan och öljer med in i trasan.

Man behöver alltså sällan ngt rengöringsmedel över huvud taget. Pröva att bara fukta trasan, vrid ur den allt du orkar - den skall vara fuktig - inte blöt.
Att ha sköljt den i varmt vatten ger lite bättre effekt.

Med mirakeltrasor känner jag att jag slipper hela diskussionen om vilket medel som är bäst eller helt livsfarligt för min dator/skärm.

Mirakeltrasor finns numera i princip i vilken större affär som helst, de kostar inga större pengar heller. Jag köpte tre stycken i en paket av olika grovlek för en femtilapp.

Fönsterputs är väldigt bra för att ta bort smuts från plast och glas. Dock ska man inte hälla in det i elektroniken så vet man inte vad man gör ska man undvika det. Men fönsterputs är det bästa "lösningsmedlet", och ännu bättre med en mirakeltrasa.

Jag kan meddela efter en dags ihärdigt regnande i Götlaborg att Mirakeltrasor fungerar yperligt på hundar!

Jag köpte trasor, eller de är mer som frottéhhanddukar i storlek och tjocklek.
All skit som sitter på hunden bara "rinner" av med dessa.

tror inte de kostade 40:- ens på Clas Ohlson.

Tassar, ben och "underredet" på våra parson Russell-terriers blir rent hur fort som helst.

Hm, kanska man kan börja med mirakeltrasor till sitt eget "underrede". Eller?

Kittlar störtskönt!

Pröva på frugan - det kanske gillas

1
Bevaka tråden