Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri på Macbook Air

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-09-04 19:51

Jag har köpt en Macbook Air och var väl medveten om fördelar och nackdelar när jag köpte.
Dålig batteritid var en av nackdelarna.
Efter cirka 2 veckor kan jag konstatera att dålig batteritid var en snäll beskrivning.
Värdelös batteritid är mer verklighetsbaserat!

Batteriet håller kanske två timmar surfning.
Tittar jag på tex svt play är det lika bra att koppla in strömsladden direkt!

Min fråga till er:
Vad kan man förvänta sig av sin MBA?
Vad ska man kräva för minsta batteritid?

ps.sökte liknande tråd då jag misstänker att detta diskuterats men fann ingen. Slå gärna ihop denna med redan befintliga om ni hittar någon liknande tråd.

Fick en MBA av skolan och jag är faktiskt nöjd. Batteriet räcker iaf 3 timmars surfande för mig, och 8 timmars studerande. Har du ställt in batteriläget på längre batteritid osv?

Tiden beror på flera faktorer. Dessa är bland annat:

  • AirPort - att stänga av det kan ge ganska mycket tid.

  • Skärmens ljusstyrka - ställ ner den så mycket du kan utan att du får obehag av att titta på den.

  • Hårddiskaktivitet.

Det kan skilja mycket mellan den uppskattade tiden som visas i menyraden, och den faktiska tiden du får ut då du använder maskinen. Speciellt om datorns PMU inte är helt i synk med batteriet. Att kalibrera kan ge mer korrekta värden om du upplever att de värden du ser i menyraden skiljer sig från faktiskt användningstid.

Kollade nyss på min Air. Gick in på Strömspararinställningar och markerade Längre batteritid och fick då upp 4:51 tim ! Ja, så länge brukar den inte räcka med 3,5 tim klarar den allt. Då använder jag datorn mest till att surfa och maila. Inga tyngre saker.

Ursprungligen av KaRo:

Kollade nyss på min Air. Gick in på Strömspararinställningar och markerade Längre batteritid och fick då upp 4:51 tim ! Ja, så länge brukar den inte räcka med 3,5 tim klarar den allt. Då använder jag datorn mest till att surfa och maila. Inga tyngre saker.

Jag håller med. Man märker skillnad när man ställer in på Längre batteritid

Dålig batteritid?? Skämtar någon aprillo? MBA har ju bäst batteritid av alla mina macar. 3-4 timmar är det minsta jag kommer upp i, och du kommer bara upp i två timmar av vanlig surfning. Något är allvarligt fel med din burk!

stäng av blåtand så ska du se en ökning!

Ursprungligen av imported_tommie:

Batteriet håller kanske två timmar surfning.
Tittar jag på tex svt play är det lika bra att koppla in strömsladden direkt!

Du säger surfning med nämner samtidigt SVT play. Jag vet inte vad det är, men låter misstänkt likt video.

Tittar man på video låter två timmar rimligt, lite beorende på.

Med surfning menas WLAN på och surfande till sidor där man sen spenderar en del tid till läsning- dvs ingen aktivitet förutom skärmen. Sen surfar man vidare.

Att bara "surfa" från sida till sida och skrolla mycket med musplattan drar så klart ut batteriet snabbare.

Men eftersom de flesta bärbara datorer idag visar typ 54 minuter kvar när man börjar kolla video, så kan jag leva med det.

Jag tycker däremot inte att du skall ställa ner skärmen för lågt. Den skall gnistra av färg, kontrast och härlighet.

Lagade ett trasigt citat /Mod

  • Oregistrerad
  • 2008-09-05 00:09

Vilken batteritid är rimlig för vanlig "surf" med fullt energispar?

Vad kan jag kräva av apple innan jag kräver nytt batteri?

Enligt Apple kan du förvänta dig: "Upp till 5 timmars
trådlöst arbete"*

*(6) Batteritiden varierar beroende på konfiguration och användning. Uppladdningsbara batterier kan bara laddas upp ett begränsat antal gånger och kan till sist behöva bytas ut. Batteriets livslängd och antalet uppladdningar varierar beroende på användning och inställningar. Mer information hittar du på Apple - Batterier.

Källa: Apple

Ursprungligen av akerstrom:

Enligt Apple kan du förvänta dig: "Upp till 5 timmars
trådlöst arbete"*

*(6) Batteritiden varierar beroende på konfiguration och användning. Uppladdningsbara batterier kan bara laddas upp ett begränsat antal gånger och kan till sist behöva bytas ut. Batteriets livslängd och antalet uppladdningar varierar beroende på användning och inställningar. Mer information hittar du på Apple - Batterier.

Källa: Apple

Ett tack till Åkerström för den officiella definitionen.

Men här ligger också problemet. Det har blivit kutym att skriva "upp till 5 timmar".

Jag hade mycket hellre sett "minst 70 minuter". Då vet man i alla fall vad som gäller. Det finns användare som väljer att köpa en dator med bra skärm och bra ös, för att sedan använda den med minimal brightness på skärmen och energispar på max så prestanda blir lidande. Det är klart att batteriet räcker länge då, men det är ju inte så man vill ha det. När de skriver "upp till..." blir man lite rädd för vilka tricks och kompromisser som döljer sig i den formuleringen.

Det bästa är ju när allt mäts efter samma norm. Notebookreview.com har testat rätt många datorer. Man kan ju använda deras batteritider som referens om man vill. De kör samma test på alla, så det blir i alla fall representativt.

1
Bevaka tråden