Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska ISP erbjuder väldigt lite utrymme för mail

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 17:57

Försöker fåtag på någon hos Telia för att se om det verkligen är så att dem bara har 20mb lagringsutrymme för mail klienten år 2008?

Kan det verkligen stämma? Är ju för guds skull bara 4 foton på imap kontot.

Herregud isåfall...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-03 18:34

Kan nog stämma - telia vi vet vad kunderna vill ha och behöver

Jag har för mig att det ska vara 20MB per låda, precis som du säger. Jättebra, 1998...

Man bör inte glömma att det är ett företag som en gång i tiden var ett statligt "Televerk". Innanför väggarna lever samma tänk kvar än i dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 20:53

Helt sjukt!

Ännu sjukare är det att man kan uppgradera det för 20kr/månad och får då tillgång till hissnande 50mb.

50MB!!!!! Ok om man kunde uppdgradera till 2 gig eller liknande men inte maxa ut telias servrar med 50mb.

Satt i över en timme med deras support som förövrigt måste ligga i rännstenen i vad gäller allt som heter support.

Lite beroende på vad du ska ha kontot till, mail eller fillagring, så kan jag gärna rekomendera yahoo som förutom att det är gratis erbjuder obegränsat med utrymme - vete fanken hur de lyckas med det

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lite beroende på vad du ska ha kontot till, mail eller fillagring, så kan jag gärna rekomendera yahoo som förutom att det är gratis erbjuder obegränsat med utrymme - vete fanken hur de lyckas med det

Med tanke på att de inte garanterar ett jota och förbehåller sig rätten att avsluta eller begränsa ditt konto när som helst utan någon som helst orsak är det inte så svårt att lova vad som helst.

Ursprungligen av akerstrom:

Med tanke på att de inte garanterar ett jota och förbehåller sig rätten att avsluta eller begränsa ditt konto när som helst utan någon som helst orsak är det inte så svårt att lova vad som helst.

Det där vet jag inget om. Kanske beror raderingen på att man inte använt sitt konto på ett visst antal månader (tror det är runt 6). Jag har haft mina två konton sedan runt 1994 så jag är vad man kan kalla en Longtime user. Betalar man en årlig avgift får man POP-kompatibilitet samt personliga adresser men jag kör med mina gratis som jag använder flitigt. Den största fördelen med Webmail är att jag kan komma åt den vart som helst i världen bara jag har en dator. Har aldrig haft problem med för lite utrymme ens när det var begränsat till några 100Meg och därefter 1Gig, eller nåt sånt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där vet jag inget om. Kanske beror raderingen på att man inte använt sitt konto på ett visst antal månader (tror det är runt 6). Jag har haft mina två konton sedan runt 1994 så jag är vad man kan kalla en Longtime user. Betalar man en årlig avgift får man POP-kompatibilitet samt personliga adresser men jag kör med mina gratis som jag använder flitigt. Den största fördelen med Webmail är att jag kan komma åt den vart som helst i världen bara jag har en dator. Har aldrig haft problem med för lite utrymme ens när det var begränsat till några 100Meg och därefter 1Gig, eller nåt sånt.

Ursäkta, skrev min kommentar utan källa, här är texten från tele2s hemsida;
---
E-postkvot
När du nått 80 % av din kvot får du ett meddelande som uppmanar dig att rensa mail. När du fyllt din kvot kan du inte längre ta emot ny e-post.

Följande begränsningar gäller:
Max 10 Mb sparad e-post Max storlek/e-post - 10 Mb
Oläst e-post sparas i 90 dagar
Läst e-post sparas i 90 dagar
---

Ursprungligen av akerstrom:

Ursäkta, skrev min kommentar utan källa, här är texten från tele2s hemsida;
---
E-postkvot
När du nått 80 % av din kvot får du ett meddelande som uppmanar dig att rensa mail. När du fyllt din kvot kan du inte längre ta emot ny e-post.

Följande begränsningar gäller:
Max 10 Mb sparad e-post Max storlek/e-post - 10 Mb
Oläst e-post sparas i 90 dagar
Läst e-post sparas i 90 dagar
---

Ja det där uridiotiska har man ju stött på några gånger då man skickat mail till personer som har Tele2 men vars låda sedan länge är full - Undeliverable mail

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-03 21:27

Haha jag kunde inte hålla mig. Har nu mailat dem och frågat om det verkligen kan vara sant, eller om de bara glömt uppdatera hemsidan? För ett par hundra Mb måste väll vara normalt för år 2008?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 21:55

skönt Spooky! Något måste ju vara fel eller så gör dem som vanligt. Tror och hoppas på att det bara är dumma kunder som anlitar dem och deras tjänster.

Saken hör den att det var min bror jag hjälpte att sätta upp sina företags mailkonton. Och han är en sådan som tror att man inte kan byta mail (har föreslagit hans egna domän med obegränsat med utrymme haha) Men men telia mailen skall det vara för den är "inarbetad" Ja ni vet.

Han har 4 datorer varav en än en iPhone och att ha POP på det och inte veta vad man läst och inte håller inte när man får ca 20-30 mail om dagen då är ju IMAP en sålklart alternativ. Men nej nej inte med 50mb som maximalt utrymme.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-04 07:48
Ursprungligen av atomlab:

skönt Spooky! Något måste ju vara fel eller så gör dem som vanligt. Tror och hoppas på att det bara är dumma kunder som anlitar dem och deras tjänster.

Nej, jag tror inte det är fel. De kör på i sina ullstrumpor och när ingen klagar så måste ju allt vara frid och fröjd. Idag fokuserar man så hårt på hastigheten att allt annat glöms bort. Hur stor brevlåda man får ligger väldigt långt ner på kravspecen. Men i dagens läge då det säljs fler bärbara än stationära datorer så borde man kanske erbjuda 5 Gb IMAP brevlådor istället. Fast så länge kunderna inte kräver det så lär de hålla fast vid sina katastrofala 20 Mb.

Vi får se vad de svarar.

Detta ingår i E-post bredband

• 5 valfria e-postadresser, t.ex. dittnamn@telia.com.
• 20 Mbyte lagringsutrymme per e-postadress.
• 5 personliga hemsidor á max 10 MB.
• Telia Webmail - nå din e-post från vilken dator som helst.
• Inbyggt skydd mot skräpost.

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Körde iväg några testmejl, och det verkar stämma om man ser på bifogad bild. Följande bilagefyllda testbrev studsar också tillbaka.

Själv kör jag dock POP, så råkar sällan ut för att brevlådan blir full. Mer irriterande är då gränsen på max 10 MB per inkommande och utgående mejl.

Använder annars Hotmail en hel del. Har ett så gammalt konto att det fungerar i Entourage utan att behöva betala något extra. 5GB i brevlådan men tyvärr går gränsen för utgående mejl även här vid 10MB/st (lite extra brukar dock gå bra).

Men får väl ta ett snack med Telia nästa gång dom ringer om diverse erbjudanden...

(Och ja, varför Telia? Vardör inte! Ett gammalt avtal mellan Telia och min dåvarande hyresvärd har kontinuerligt påverkat att jag hela tiden legat minst ett snäpp lägre i prisklass vs hastighet än normalt. Bredbandet har dessutom funkat oklanderligt från de inledande 0,5 Mb till dagens (iofs modesta) 8 Mb. Mejlen kommer liksom på köpet... Men visst är det apdåligt 2008 - men helt OK när jag började år 2000. Återigen Hotmail: Hade man inte ca 10 MB där för 10 år sedan (och 1MB/per in-/utgående mejl? Nu är det iaf för mig 5GB utrymme i brevlådan...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-04 08:44

Har ni kollat upp vad andra svenska internetleverantörer erbjuder? Jag undersökte lite:
Tele2 : 25 MB
Bredbandsbolaget: 10 MB (utan box, som kostar extra)
Alltele: 10 MB
Comhem: 30-70 MB beroende på tjänst
Nu är väl inte dessa de som ligger i framkanten i utvecklingen, men jag tror ändå det är fel att jämföra ISP mail med mail-tjänster som tjänar pengar på att visa reklam. Reklamtjänsterna tjänar mer ju mer de används, ISP-tjänsterna finns där för att man förväntar sig att få mailtjänsten gratis.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-04 08:55
Ursprungligen av bolle:

Har ni kollat upp vad andra svenska internetleverantörer erbjuder? Jag undersökte lite:
Tele2 : 25 MB
Bredbandsbolaget: 10 MB (utan box, som kostar extra)
Alltele: 10 MB
Comhem: 30-70 MB beroende på tjänst
Nu är väl inte dessa de som ligger i framkanten i utvecklingen, men jag tror ändå det är fel att jämföra ISP mail med mail-tjänster som tjänar pengar på att visa reklam. Reklamtjänsterna tjänar mer ju mer de används, ISP-tjänsterna finns där för att man förväntar sig att få mailtjänsten gratis.

Åh shit... det här var ju intressant. Självklart kan man inte jämföra renodlade reklamfinansierade e-posttjänster med ISP-mail. Men nog tusan borde man kunna kräva att det ingår större maillådor i sina internetabonnemang nu 10 år senare. För inte var det mycket mindre än 10-20 Mb som ingick 1998?

Ett par hundra Mb tycker jag inte är för mycket begärt. Flera Gb är nog att ta i men 200-300 Mb åtminstone.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-05 08:34

Jag läste på er hemsida att det bara ingår ynka 20 Mb i e-postkontona för era bredbandsanonnemang. Är det möjligt? 20 Mb år 2008? Eller har ni bara missat att uppdatera hemsidan? För några hundra megabyte skulle man ju kunna tänka sig vore normalt. Finns nog ganska många som vill kunna maila fler än 4 bilder till folk med Telia abonnemang.

När kommer ni erbjuda e-brevlådor som är bättre anpassade till den tid vi lever i?

Citat:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det stämmer att det ingår fem epostadresser á 20 mb. Som det ser ut idag finns inget datum eller att det är bestämt att vi ska erbjuda större brevlådor.

Med vänlig hälsning

Sofia Svärd
Telia Kundservice

Anser du att vi har förstått din fråga?

Haha, det är nästan komiskt hur långt från verkligheten de befinner sig. Ärligt talat, jag är förbluffad, vet de om att det är 2008?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 19:26

Fast är de så långt ifrån verkligheten? Uppenbarligen har de flesta "konsumentleverantörerna" som Tele2, Glocalnet, Bredbandsbolaget etc e-postkonto i samma storlek.
Jag har hört klagomål på leverantörers hastighet, tillgänglighet och support men detta är först gången jag hört det om storleken. Skulle tro att de flesta laddar hem och/eller rensar och att de som har behov av mer antingen kör div gratiskonto eller egen domän

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 20:43
Ursprungligen av Katinka:

Fast är de så långt ifrån verkligheten? Uppenbarligen har de flesta "konsumentleverantörerna" som Tele2, Glocalnet, Bredbandsbolaget etc e-postkonto i samma storlek.

Ja är det inte det som isåfall är skrämmande? Att de flesta ISP har en sådan begränsad brevlåda.
Det var som ovanstående sa. Helt ok år 1998 men inte 2008. Nu missar dem ju en kundkrets. Nämligen dem som isåfall behöver mer utrymme än 20mb och måste anlita tex mac.se

Uteblivna pengar för något som annars vore enkla pengar.

Det är helt ologiskt för mig. Ännu mer ologiskt är det att dem inte ens kan erbjuda tjänsten att leverera mer utrymme. Och som i Telias fall ta 20kr/månad i betalt för 30mb är hutlöst.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-05 20:56

Är det någon som väljer ISP utefter hur mycket mailutrymme man får? För mig är det knappt en kvalificerande faktor, och verkligen inte någon ordervinnare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 21:23

Det är det förmodligen inte. Och det är inte direkt det som diskussionen handlar om heller. Utan mer om hur arroganta ISP´n är som inte ens erbjuder en bättre epost-tjänst som dem faktiskt gör.

Det är snarare för mig så att jag Förutsätter att dem har en normalstor maillåda och nu så är jag förbluffad över att dem inte har det eller ens kan erbjuda en större.

De flesta vill nog inte välja t.ex. Tele2; Efter tre månader raderar de din post, och du får ha max 10Mb i lådan. (Katinkas antydning gjorde att jag tittade närmare på deras erbjudande.) Det verkar som att både telia och tele2 är helt väck!

(jag ids inte kolla vad de andra erbjuder, vill inte bli mer deprimerad... )

Eftersom vi i tråden har konstaterat att många svenska ISP är lika dåliga i den här frågan, så har jag ändrat rubriken, så att vi inte hänger ut enbart Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 23:20

"Skrämmande", "arrogans" - det är stora ord.

Jag undrar hur många som skulle betala mer för att få mer e-postutrymme? * Själv har jag konton som har mellan 20 och 30 MB i lagringsutrymme och skulle inte betala en 5-öring för att få mer. Skulle till och med kunna minska dem till 10 MB styck om ledde till ett lägre pris.

Men jag lagrar inte heller meij på deras servrar eftersom jag inte litar på att få tillbaka dem vid en ev krasch. Jag tror inte bara att det är Telia som talar runt och håller tunt när det kommer till backup.

Edit * Undrar hur många det är som har .mac i jämförelse med de IPS:er vi talar om. Och hur många av dem som har det för e-postutrymmet.

Jag känner ingen som använder ISP'ns mail. Det händer att jag ser mailadresser med domäner som "comhem.se" eller "telia.se" - men då hajar jag faktiskt till och inser att det finns människor som faktiskt använder skrot-mailtjänsten som ISP'n pliktskyldigt erbjuder på köpet av bredband. Eller så är det folk som jobbar där.

Förstår inte varför denna tråd fortsätter; Bolle dunkade ju in anledningen långt upp i tråden: "Reklamtjänsterna tjänar mer ju mer de används, ISP-tjänsterna finns där för att man förväntar sig att få mailtjänsten gratis."

Nåt mer som behöver sägas? Telia etc. är, tro det eller ej, inte idioter. De kan deras kunder, de vet att många av oss som powerusers för länge sedan gick över till t.ex. Gmail inte bara för storleken, utan även för att kunna byta leverantör två gånger om året utan att förlora mailadressen.

Kvar är då Hr. och Fru Svensson, som inte bryr sig. Följdaktligen bryr de sig inte nämnvärt om mailboxens storlek heller. Eller rättare sagt; den ligger inte högt på listan.

Som sagt, förstår inte varför tjafsandet fortsätter när det bara handlar om ett väl avvägt beslut från leverantörernas sida.

Värre är då att min jobbmail max kan ha 400 MB. Efter ett antal ritningar, som man vill komma åt ute i fält, är den ganska snabbt full...

För tung verksamhet kör man ju ftp såklart. Mailprotkollet är inte byggt för feta filer. Alla mailservrar är sega av naturlag...och dom flesta accepterar inte mera än 10 MB som bilaga. Eller?

Ursprungligen av Zimmerman:

För tung verksamhet kör man ju ftp såklart. Mailprotkollet är inte byggt för feta filer. Alla mailservrar är sega av naturlag...och dom flesta accepterar inte mera än 10 MB som bilaga. Eller?

Internt inom företaget verkar det gå med 50 MB, från externa källor in till företaget vet jag inte, men gissar 50 MB där också. Mycket tunga filer som skickas, och gubbarna i branschen fattar inte det där med ftp. Knappt de kan skicka mail...

1
Bevaka tråden