Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordic Softsales i konkurs

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nordic Softsales AB har gått i konkurs.

Nordic Softsales var ledande svensk distributör av spel för Macintosh och har levererat till en stor del av landets Apple återförsäljare sedan starten 1998. Bolaget hade verksamhet i Sverige, Danmark, Frankrike samt samarbetspartners i Norge och Finland enligt deras hemsida.

Vi väntar en kommentar ifrån VD Jonny Thörn under måndagen och kommer att presentera en längre förklaring till vad som har hänt och hur framtiden ser ut för Nordic Softsales och distributionen av Macintosh spel i Sverige.

Nordic Softsales var även drivande samarbetspartner för spelsidan MacSpel.com. Ingen av dessa hemsidor visar någon information kring konkursen och dess inverkan på framtida verksamhet.

- Vi uppdaterar denna nyhet så fort vi får kontakt med ledningen för Nordic Softsales AB -

Hemsida Nordic Softsales
http://www.nordicsoftsales.se/svensk/

MacSpel.com
http://www.macspel.com/

Återförsäljare kan diskutera händelsen i ÅF forumet (kräver lösenord)

[ 14 September 2002, 21:57: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-14 21:54

Tja, det står ju i senaste MacWorld

Bl. a står det:
Verksamheten med distribution och försäljning av Mac-spel överlever dock, om än i mindre skala.

Vidare står det I slutet av augusti blev det klart att den tidigare ägaren Johnny Thörn tar över en del av rörelsen och även namnet Nordic Softsales för 150 000 kronor.

Får hoppas dom kan leva vidare, kändes bra att det fanns en spelleverantör, även om dom inte levererade (på slutet)...hmm

[ 14 September 2002, 21:57: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jaså? Där ser man. Ingen jag känner läser MacWorld så jag har inte fått reda på det förrän nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-14 22:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jaså? Där ser man. Ingen jag känner läser MacWorld så jag har inte fått reda på det förrän nu

Sidan 24, längst ner. Alldeles bredvid nyheten betitlad Ny konkurs för MacData och under en ensidesgrej som heter Omstart! Apple Center ska bli ny stark åf-kedja. Fast den har jag inte läst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jaså? Där ser man. Ingen jag känner läser MacWorld så jag har inte fått reda på det förrän nu

Då har du antagligen inte läst ledaren heller. Gör det.

----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 10:56
Citat:

quote: Då har du antagligen inte läst ledaren heller. Gör det.

Nu var det här inte vänt till mig utan Martin, men en smiley kanske vore på sin plats?

Då har du antagligen inte läst ledaren heller. Gör det.
----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

- Ok! Jag köper tidningen idag!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jaså? Där ser man. Ingen jag känner läser MacWorld så jag har inte fått reda på det förrän nu

Då har du antagligen inte läst ledaren heller.

Nu har jag det. Ser jag rätt, står det 99mac...?

[ 16 September 2002, 11:27: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Nu står det visserligen "försäljning av Mac-spel överlever dock, om än i mindre skala" men efter att ha sett siffror över spelförsäljningen till Mac OS (i Sverige) för 2000 och 2001, så förstår jag att Nordic Softsales haft det kämpigt. Har inte siffrorna här nu, men återkommer med dem när jag kommer hem.

Lite siffror som kan vara intressanta i detta sammanhang:

Antal sålda spel totalt - Marknad Sverige

Format - år 2001 - år 2000

Macintosh - 7437 - 24431

PC - 2561420 - 2828581

PlayStation - 1391427 - 1162112

GameBoy - 512812 - 313367

Siffrorna är sammanställda av MANUAL.
http://www.manual.nu/

[ 17 September 2002, 12:27: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Bredbands-intrånget 2001 måste ha med de där siffrorna att göra, eller vad tror ni?
Sen tror jag införandet av OS X kan ha med de avvikande siffrorna att göra också. Man ville inte köpa spel som man inte visste säkert skulle fungera i sitt nya OS som säkerligen skulle installeras inom några månader.

Dessa parametrar har säkert med det hela att göra.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 13:09

Jag tror det rör sig om tillgänglighet. En lördag tar jag tåget till Danmark och köper spel...

1
Bevaka tråden