Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av parallellt Unix-system

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 20:28

Jag vill installera ett extra Unix/Linux-system på min MacBook. Efter lite övervägande har jag bestämt mig för att det får bli Solaris, främst pga att det är det jag använder på den kurs i datalogi jag precis börjat läsa.

Första problemet (kommer säkert stöta på fler allteftersom) gäller hur jag bränner .iso-filen med operativet på, så att det går smidigt att boota ifrån den. Kan jag bara mounta den, och bränna de ingående filerna, eller krävs någon mer rafinerad metod?

Enligt deras egen utsago ska man kunna köra operativet direkt från cd:n, vilket säkert är det enklaste att börja med. Förr eller senare känns det dock som att man vill göra en riktig installation, med det vore jag också glad för lite tips. I nuläget undrar jag framförallt vilket filsystem jag bör välja på Unix-partitionen, men är intresserad av alla "bra att tänka på", då jag har väldigt lite erfarenhet av installation av parallella OS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 20:44

Att köra solaris på en macbook verkar ju inte kräva så mycket magi:
Solaris on Mac Book :
Jag skulle tro att du lättast installerar det genom att skapa en partition med bootcamp, startar från solarisskivan och väljer bootcamp-partitionen för installationen.

Edit: Iso-filer kan du väl bränna med Disc utility? Om inte så testa burn.
Burn

Edit2: Filsystemet som är coolast hos solari är ju zfs, åtminstone om man har en 64-bitars processor. Välj annars det installeraren har som förinställt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 21:32

Perfekt! Verkar gå betydligt smidigare än jag trodde. Enda dåliga skulle väl vara att man tvingas använda extern mus, men det är ju inte hela världen. I övrigt så funkade det utmärkt med Disk Utility, och filsystemet verkar skötas automatiskt av Boot Camp. Tackar så mycket för svaren!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-03 08:01

Ett annat tips att att köra det via vmware. Så slipper du partionera disken. Fast det har du säkert redan gjort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 17:21

Haha, ja det gjorde jag. Gjorde det med Boot Camp dock, så blev en FAT-partition, tyvärr.

Hursomhelst så vill den (solaris) ändå partionera om hela disken när man ska installera det. Utan hänsyn till min tidigare OS X-partition eller den nya FAT-partitionen jag gjort ordning för den.

Säg att jag låter den partionera om disken med ZFS (och därmed radera OS X), kommer jag då i nästa steg få samma problem med OS X när jag försöker installera det? Dvs att OS X vill partionera hela disken med sitt filsystem.

Om den gör det så kommer jag ju aldrig kunna få två parallella partitioner med olika OS. Hur kommer man runt detta dilemma bäst tro?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-04 17:49

Känner inte Solaris igen partitionsschemat som OSX använder? Det var dåligt :/
Den här guiden kanske hjälper dig:
How to Dual Partition a MacBook Pro with MacOS and Solaris : Paul Mitchell

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-04 17:54

Och en annan sida som bygger på samma sak:
http://www.genunix.org/wiki/index.php/OpenSolaris_Dual_Boot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 19:21

Tack för länkarna. Särskilt den andra kändes någorlunda förståelig, även om den var mer krävande än vad jag orkar sätta mig in i till fullo just nu. Uppenbarligen är det inte trivialt att få det att funka i vilket fall...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-01 13:14

Hur gick det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 17:45

Well....

Det har mer eller mindre runnit ut i sanden. Dels för att det verkade jäkligt krångligt, och jag inte riktigt har tid att sätta mig in i det, men kanske framförallt för att jag upptäckte att OS X i princip har all funktionalitet som jag sökte hos ett rent Unix/linux system. Vilket kanske inte är så konstigt, då det ju faktiskt bygger på nån unix-kärna.

Dessutom så efter att ha snackat lite med folk, så verkar det som att Solaris är väldigt krångligt för den oinsatte, så skulle jag ändå välja installera något unix/linux system idag så skulle det nog bli Ubuntu. Det verkar betydligt enklare.

1
Bevaka tråden