Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar tips och råd angående hårddisk och minne till MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook med en 160 gb hd som är i princip full då mitt itunesbibliotek bara växer och växer.. Jag tänkte sätta i en 320 gb hd, eller tror ni det kan bli nåt problem? Den här verkar bra:
Seagate Momentus 5400.5 ST9320320AS 8MB 320GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 2,5 tums S-ATA-hårddiskar

Vidare tänkte jag dunka i mer minne. Funkar de här bra, eller?
Kingston ValueRAM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB (KVR667D2N5/2G) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 18:07

Du säger inget om hur gammal din macbook är eller annan nyttig information. Det är därmed svårt att säga vilka restriktioner den har hårdvarumässigt. Det skiljer ju en del mellan olika modeller i max minne osv.
Hårddisken säger jag därför inget om. Annat än att den är på vissa modeller inte lika lätta att byta som minnet. Även om det förstås går om man är försiktig och lite händig. Annars kan man ju förstås också lämna in den och få den utbytt mot smärre kostnad.

Minnet därimot är fel typ. Prova dessa i stället (vilken du kan ha beror som sagt på modell av dator):
Komplett.se - Corsair MAC Memory PC5300 DDR2 2GB KIT, SO-DIMM 200pin , CL5, 667mhz, 2x1024MB
Komplett.se - Corsair MAC Memory PC5300 DDR2 4GB KIT, SO-DIMM 200pin , CL4, 667mhz, 2GB+2GB

Tack för ditt svar och ursäkta min miss!

Jag har den äldsta MacBooken, Intel Core Duo 2 Ghz, vars HD sedan kraschade så jag satte in en 160 gb när jag hade den på service för att rädda den stackars hdn..

Maskinvaruöversikten skvallrar kanske om nåt mer?

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook1,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 2 MB
Minne: 1,25 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MB11.0061.B03
SMC-version: 1.4f12

Tack för minnestipset och tack på förhand för det här..

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 16:58
Ursprungligen av reverendbob:

Tack för ditt svar och ursäkta min miss!

Jag har den äldsta MacBooken, Intel Core Duo 2 Ghz, vars HD sedan kraschade så jag satte in en 160 gb när jag hade den på service för att rädda den stackars hdn..

Maskinvaruöversikten skvallrar kanske om nåt mer?

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook1,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 2 MB
Minne: 1,25 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MB11.0061.B03
SMC-version: 1.4f12

Tack för minnestipset och tack på förhand för det här..

Oh, det tacket kom nog lite förhastat :">
Har lite dålig koll på modellerna före de satte in core2duo cpu'n. Det du har är ju modellen strax innan. Du kan säkert hitta info om du rotar runt bland apples sidor.
Men min gissning är att du har en övre gräns på 2 GB (2*1 GB). Men rusa inte ut och köp något på grundval av den gissningen. Kolla runt lite först för att se om jag har rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-03 20:29

Kolla denna sida, där hittar du info om alla MacBook modeller:
Apple MacBook Specs @ EveryMac.com
Där finns också länkar till hur man byter minne/hd, vilket är lätt gjort på MacBooken.

Din klarar tyvärr högst 2 st 1 Gb minnen. PC5300 667 MHz 200 pin SO-DIMM som i Proteus första länk. Tips - kolla begagnat, många mer eller mindre skänker bort dem när de uppdaterar, men nytt är inte heller dyrt.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-04 17:07
Ursprungligen av IngoX:

Kolla denna sida, där hittar du info om alla MacBook modeller:
Apple MacBook Specs @ EveryMac.com
Där finns också länkar till hur man byter minne/hd, vilket är lätt gjort på MacBooken.

Din klarar tyvärr högst 2 st 1 Gb minnen. PC5300 667 MHz 200 pin SO-DIMM som i Proteus första länk. Tips - kolla begagnat, många mer eller mindre skänker bort dem när de uppdaterar, men nytt är inte heller dyrt.

Ah, så jag gissade rätt (mig klappa händer ).
Lysande länk förresten. Guld värd!

1
Bevaka tråden