Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt borta från Entourage trots backup

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag råkade, av misstag, slänga dokumentmappen. Otroligt korkat - men ibland tänker man inte riktigt klart
Nåväl, tänkte jag, det ordnar sig. Jag har ju backat upp med det förträffliga SuperDuper. Sagt och gjort - jag startade backuppHDn och drog över dokumentmappen - och det verkade fungera alldeles förträffligt. Nu är det ju så att denna mapp innehåller Microsoft användardata/Office 2004-identiteter/Huvudidentitet med adresslistor och databas (314 MB). Allt detta, och mer därtill, följde med. MEN när jag startar Entourage så stirrar jag på ett helt jungfruligt program: all korrespondens etc. försvunnen. Det är inte utan att kallsvetten börjar porla. I sådana här stunder inser man hur otroligt beroende man har blivit av att tekniken fungerar. Jag måste till och med skapa nytt konto. Hur i h-e är detta möjligt? All information kopierades ju över - i sitt ursprungliga format, antar jag.

Kan någon kunnig person hjälpa mig att få rätsida på detta problem? Visst borde det vara möjligt att anknyta till den information som ju ligger där så retfullt?

Jag har förstås försökt importera databasen, men det fungerar inte.

Hälsningar,
Karl-Anders Arvidsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 21:23

Markera mapparna Microsoft användardata, Office 2004-identiteter och Huvudidentitet och välj Arkiv och Visa info (eller cmd+I)
Är det rätt rättigheter d v s du läsa+skriva, staff = bara läsa och everyone= bara läsa (längst ner i inforutan)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 21:35

1.
kontrollera att du inte har mappen Microsoft användardata kvar i papperskorgen?
2.
Prova det med behörigheter som sas i tråden
3.
En fråga har du svensk eller engelsk version av Entourage och Operativ?
4.
Det funkar så här att om mappen är slägd eller flyttad, så skapar Entourage en ny tom databas eftersom det inte finns någon i mappen. Om hela mappen är borta så skapas en ny mapp.

Hör av dig här så guidar vi dig till någon lösning, nåt av det vi skrivit borde funka.

/Tangen

Svar till Tangen - punkt för punkt:

1. Den finns inte där längre
2. Behörigheter OK (skriva och läsa)
3. Svensk version av båda
4. Mappen M. användardata ligger ju i Dokumentmappen och det var denna som slängdes. Sedan återställde jag genom att kopiera in en hel Dokumentmapp, skapad via SuperDuper. Först därefter startade jag Entourage - med känt rersultat. Entourage borde alltså inte ha fått chansen att skapa en ny tom databas. Åtminstone tror jag att det var så det gick till ... Men även om det hade skapats en ny, tom, databas, borde den inkopierade ha ersatt den?

/karl-anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 05:16

Testa att skapa en ny identitet t ex "MacMail" och kopiera in bara de filer som ligger i "Huvudidentitet" d v s "Databas", "E-postlistor" mm

Sparas verkligen mailen i Dokumentmappen?
Jag använder själv inte Ent... utan Thunderbird och där lagras alla inställningar i Biblioteksmappen, dvs ~/Library/Thunderbird. Kan det vara så även för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 12:08

office skapar mappen användardata i dokumentmappen, i denna ligger databasen för entourage. (inte tråd svar, men på en fråga i tråden)

Prova att:
Avsluta entourage
radera databasen
starta entourage
Avsluta entourage
Kopiera in databasen från Super Duper mappen
Starta entourage

Funkar det?

(Kan det vara så att superduper kopian är 2004, och du nu kör 2008?)

/Tangen

OK Tangen,

Jag har haft fullt upp med annat, men nu tänkte jag ge mig i kast med Entourage igen.
Under tiden har jag fått igång programmet och har nu en ny liten databas med mail, etc. Om jag nu arkiverar denna, inifrån Entourage - raderar den från dokumentmappen - gör som du föreslår och kopierar in (drar?) in den gamla databasen från SuperDuper mappen och får det att fungera - kan jag då importera den arkiverade mailen och samtidigt behålla den gamla? D.v.s. kan jag slå samman den nya med den gamla, eller raderas den gamla och ersätts av den nya?

/Karl-Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 21:59
Ursprungligen av karl-anders:

OK Tangen,

Jag har haft fullt upp med annat, men nu tänkte jag ge mig i kast med Entourage igen.
Under tiden har jag fått igång programmet och har nu en ny liten databas med mail, etc. Om jag nu arkiverar denna, inifrån Entourage - raderar den från dokumentmappen - gör som du föreslår och kopierar in (drar?) in den gamla databasen från SuperDuper mappen och får det att fungera - kan jag då importera den arkiverade mailen och samtidigt behålla den gamla? D.v.s. kan jag slå samman den nya med den gamla, eller raderas den gamla och ersätts av den nya?

/Karl-Anders

tja, igen

mailen är bara att dra från listan till en mapp på skrivbordet. Har du en massa nya kontakter som ska sparas?
Jag har aldrig testat att slå ihop två arkiv, det vore bra om Rönnbäck kom, och visste - en här som kan dom mest konstiga saker.

/Tangen

Entourage backup?

Hej!

Skulle vilja ha ett förtydligande av ngn som vet. Jag har testat att göra backup genom att välja "Exportera" i Entourage. Detta funkade inte eftersom jag förmodligen har för stor databasfil (4 GB).

Som alternativ lösning undrar jag om det går lika bra att göra kopia på min Huvudidentitet, samt på Entourage Preferences och sedan bara ersätta en skadad Huvudidentitet med dessa om en krasch skulle uppstå?

Se bifogade filer för exakt info ang vilka filer jag tänkt göra backup på.

Är det rätt tänkt?

1
Bevaka tråden