Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LAN-Master reparerar bärbart i Sverige

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har diskuterat Apple service med Monica Taberman, VD på LAN-Master i Stockholm. Hon berättar glatt att man nu äntligen kan utföra service på bärbara Macintosh datorer, något som sedan några år tillbaka endast har gjorts i Holland. Monica berättar:

Vi lagar Powerbook G4 och vita iBook. Tyvärr inte Powerbook G3 och gamla iBook utan det görs som tidigare i Holland. Det är förstås tråkigt att inte kunna hjälpa alla kunder men det gör inte så jättemycket - det är utgångna modeller. Vi lagar dessutom alla stationära Macintosh datorer inklusive nya Xserve.

Vi beställer reservdelar som inte finns i lager på 2-3 dagar. Reparationstiden ifrån att vi har fått in datorn tills kunden har den på sitt skrivbord skall ligga på under en arbetsvecka normalt.

En stor skillnad berör datorer som inte omfattas av garanti - tidigare kostade det 2.300 kr om man valde att inte acceptera kostnadsförslaget för reparation, nu har den kostnaden sjunkit till 495 kr exkl moms.

En annan stor skillnad är att skador inte längre kategoriseras - tidigare tillämpade man förutbestämda priser för skador inom en viss kategori oavsett hur allvarlig skadan var. Nu betalar man för den reservdel och den servicetid som går åt - det sparar tusenlappar för slutkunderna.

Till sist kan vi också säga att kunden naturligtvis har möjlighet att tala direkt med teknikern och lagar datorn - istället för ett opersonligt DHL paket och all väntan som sker i samband med en reparation i Holland.

99mac tackar för samtalet och hoppas att förbättringarna är något som svenska Macintosh-användare har nytta av i fortsättningen!

http://www.lan-master.se/

[ 24 September 2002, 12:43: Meddelandet ändrat av: Redaktionen ]

  • Avstängd
  • 2002-09-24 12:28

*pssst* fel i URL:en *pssst*

Tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-09-24 16:31

Utgångna modeller eller inte - de går sönder de också. Föga förvånande, men sådan är verkligen. I stan. Utanför Sundbyberg (där jag inte bor, men en av Peder Dalles alteregon gjorde). Så jag tycker att det borde gå lika enkelt att reparera en G3:a hos LAN-Master (om de nu är några mästare dvs).

Dom får inte - Apple skickar inte reservdelarna för dom modellerna. Jag tror också att LAN-Master fixar jobbet lika bra oavsett modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 00:19

Svar : NEJ! Jag har för tre veckor sedan lyckats bryta av mitt ena gångjärn till skärmen på min PowerBook.. Jag kontaktade först Apple - som inte ens kunde svara på om det gick att få in en ny reservdel av denna typ (!).

Efter det glädjande beskedet här på 99mac så tog jag kontakt med LAN-Master och de svarade ganska snabbt att de inte kunde hjälpa mig utan att behöva skicka maskinen till någon serviceverkstad ute i Europa...

Det här måste vara ett skämt!

Det tog mig ca. två minuter att själv skruva bort det trasiga gångjärnet på PowerBooken...och lika länge att skruva fast ett nytt. OM jag hade haft ett sådant...

Man tror att man drömmer!

Inte konstigt att de finns dom som undviker allt vad macar heter.

Apple vs. macanvändare: 9 - 87
LAN-master vs. macanvändare: 0-1

Suck!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-10-02 16:29

Det mest tragiska är att de ägnar sig åt det gamla klassiska ÅF-gnället: "Javisst, vi håller med dig... (etc)", men gör själva inget åt det att förbättra situationen. Varför går inte ÅF ihop och gör aktioner mot sin moder-leverantör för att rätta till fel? Det kan ju inte bara vara något för slutkunderna, eller...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof Backing:
Det mest tragiska är att de ägnar sig åt det gamla klassiska ÅF-gnället: "Javisst, vi håller med dig... (etc)", men gör själva inget åt det att förbättra situationen. Varför går inte ÅF ihop och gör aktioner mot sin moder-leverantör för att rätta till fel? Det kan ju inte bara vara något för slutkunderna, eller...

För att Steve bestämmer allt och han tycker att Europa är ett konstigt land med Paris som huvudstad

Nån kanske kan fixa fram den där roliga kartan som visar vad jänkarna tycker om europa....

1
Bevaka tråden