Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-boksläsare? Cybook, Bebook eller...???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-14 11:18

Är det någon som har erfarenhet av E-boksläsare, vilket är det bästa köpet för dagen...???

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-08-14 12:42

Utan att kunna ge något svar på den ursprungliga frågan, så vill jag ansluta till frågeställningen.
Själv har jag under många år (sedan svenska bibiliotek började med försöksverksamheten att låna ut e-böcker någon gång 2002 tror jag) läst på olika modeller av Palm, vilket har varit bra. Det har för övrigt under långa tider varit det enda jag använt mina palm till.

Nu känner jag att batteritiden sakta minskar i den senaste Palmen och jag börjar också leta efter en ersättare.

Mina krav är en bra belyst skärm, den måste klara Mobipocket-filer, en lätt enhet och enkel hantering.

Vänta med spänning på vidare svar i denna tråd!

a

Är det inte Amazon Kindle som alla talar om nuförtiden?
Amazon.com: Kindle: Amazon's New Wireless Reading Device: Kindle Store

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-15 09:05
Ursprungligen av Björnström:

Är det inte Amazon Kindle som alla talar om nuförtiden?
Amazon.com: Kindle: Amazon's New Wireless Reading Device: Kindle Store

Den är väl mest till för den amerikanska marknaden tror jag, iaf för tillfället...

  • Medlem
  • 2008-08-15 08:26

Jag skulle vilja kunna läsa DN digitalt. Finns det? Ja, jag känner till webben, men det är inte samma sak som en tidning.

Välkommen Z du lyckades till slut.

Ursprungligen av stfm:

Jag skulle vilja kunna läsa DN digitalt. Finns det? Ja, jag känner till webben, men det är inte samma sak som en tidning.

Du pratar om e-papper och det är inte riktigt färdigutvecklat ännu. Även om jag sitter med en prototyp här bredvid mig.
Men om du prenumererar på DN har du möjlighet att ladda hem en pdf av dagens tidning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-06 20:22
Ursprungligen av stfm:

Jag skulle vilja kunna läsa DN digitalt. Finns det? Ja, jag känner till webben, men det är inte samma sak som en tidning.

Press Display har både DN och SvD som man kan prenumerera på digitalt i e-boksformat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 12:41

Jag sitter och väntar på en Cybook som beställdes för ett antal dagar sedan. Jag valde mellan 3 olika e-bokläsare som säljs i Europa:
-Irex Iliad
-Bookeen Cybook Gen3
-Bebook

(Amazon Kindle och Sony PRS-505 säljs endast i USA.)

Irex Iliad har störst skärm (8,1") och högst upplösning (1024x768) samt pekskärm. Priset är högst och batteritiden är sämst jämfört med övriga. Dessutom ska mjukvaran vara ganska krånglig. Dock har den Wlan, vilket är ett stort plus. Ett annat intressant användningsområde med Iliad är att man kan använda den som elektroniskt anteckningsblock med hjälp av Wacom-tekniken. Vill man läsa PDF-tidningar är nog denna bäst passad för ändamålet, med tanke på den stora skärmen. 499 euro får man slanta för en Iliad Book Edition.

Bookeen Cybook har en 6"-skärm med upplösningen 800x600. Denna e-bokläsare är ganska förenklad och har långt ifrån lika många finesser som Iliad. Designen är enligt mig riktigt snygg och batteritiden är 3 månader(!) om man läser 80 sidor om dagen. Den kostar 350 euro i företagets webshop.

Bebook är bland dessa tre den billigaste e-bookläsaren, med ett pris på 329 euro. Den har samma skärm som Cybook och därtill ungefär lika bra batteritid. Mjukvaran är dock inte alls lika snygg och väl strukturerad som Cybookens.

Samtliga e-bookläsare stödjer de vanliga formaten, med undantag Bebook som inte har stöd för Mobipocket. Dessutom är de utrustade med MP3-spelare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-06 20:17

Blev du nöjd med din Bookeen Cybook? Funderar själv lite på att köpa en E-booksläsare och har tittat lite på ett par olika e-boksläsare. Jag har fått för mig att man vill ha / behöver WiFi, men det kanske inte är nödvändigt alls när man väl börjar använda den? Jag hade tänkt mig att framförallt använda den till två olika saker, dels som "skrivare" så att jag istället för att skriva ut saker jag vill läsa kan läsa dem på e-boksläsaren och dels som anteckningsblock vid föreläsningar och dylikt.

iRex Digital Reader 1000S (det kommer en SW version med WiFi, men när vet man inte)
iRex iLiad v2

Saknar inmatning via penna, men har mycket längre batteritid och är billigare.
Bookeen Cybook
BeBook

1
Bevaka tråden