Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi -> sysex konvertering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-09-03 09:52

Hej,

Har ett gäng patchar där syx-data ligger inbakat i midi-filer och skulle behöva "strippa" ut dessa till normala .syx filer. Undrar därför om det finns något litet utility (gärna freeware) som fixar det på en normal pc.

Har sett att det finns åt andra hållet, men det hjälper ju tyvärr inte mig

M v h

Danne

Har du kollat på MIDIOX ? vet inte om det kan fixa det.. men det kan mycket.

Cubase fixar en sådan sak om du använder det. Men det är ju manuell börda i och med att man får ladda in SMF filen och sen exportera sysex data per event i list-editorn. Så det är ju ingen bra idé om du ska batcha det.

Jag gissar att andra DAW:ar klara detta också på något liknande sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-03 11:35

No-brainer-solution: Använd två datorer, eller en dator och den synt som är aktuell. Lagra / ta endast emot sysex i den andra "burken", skicka sedan eventuellt tillbaks datat in i Midiox (om en synt används) eller lagra ner på något bra ställe.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-09-03 12:22

I värsta fall så får det bli att "fulköra" över grejerna så. Kruxet är egentligen (bortsett ifrån att det är ganska många patchar) att jag försöker få in ljud ifrån vl70-m i min EX5:a. Det går att åstadkomma genom att använda t.ex "ex.factory", men bara om patcharna har .syx format till att börja med.

Testade (förstås) att köra över .mid filerna direkt till EX5 mha CW Sonar. Jag ser att Yamahan tar emot något, men det blir just ingenting. Ska dock även testa samma sak ifrån midi-ox och se om den är bättre på detta än Sonar.

//Danne

1
Bevaka tråden