Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxbelopp på konto?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och en kompis diskuterade en sak precis, om man är en miljardär och bor i Sverige, och vill ha låt oss säga 2-3 miljarder på ett bankkonto, är det ens möjligt?

Finns det någon bank som tillåter det?

Varför skulle de inte tillåta det? Det är väl upp till miljardären om han/hon vill ha pengarna på ett bankkonto eller placera dem i fastigheter, värdepapper, konst, bilar osv.

Är det inte bättre att ställa frågan till ett par banker först, så att vi vet om det är tillåtet eller ej, innan vi börjar diskutera "förbud" och gränser som kanske inte ens finns?

Jag tänker inte börja ringa runt till banker haha, tänkte mest på om nån visste.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-02 16:10

hehe har du det problemet Patrik?
Isf skulle jag säga att det är ett bra problem att ha

Ursprungligen av kainen:

hehe har du det problemet Patrik?
Isf skulle jag säga att det är ett bra problem att ha

Nej, men vi diksuterade om det finns andra personer som har det problemet

Typ Stefan Persson.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-02 17:47

Det enda problemet med mycket pengar på ett konto är väl att insättningsgarantin endast gäller för belopp upp till 250'000 kr.

Jag tror de flesta banker skulle bli väldigt glada ifall du ville låna in så mycket pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-03 00:35
Ursprungligen av Patrik D:

Jag och en kompis diskuterade en sak precis, om man är en miljardär och bor i Sverige, och vill ha låt oss säga 2-3 miljarder på ett bankkonto, är det ens möjligt?

Finns det någon bank som tillåter det?

Tjao, företag har ju rätt ordentliga belopp som vandrar igenom banker vid stora affärer, så varför skulle inte en privatperson få det? Fast grejen är ju att om du har 2-3 miljarder i kontanter så sätter du nog inte in det på banken, det känns som att det finns bättre saker att göra med så mycket pengar än att låta dem ruttna på ett bankkonto

Det går naturligtvis att ha såpass mycket pengar på kontot i en bank. Datorsystemen kan räkna med miljarder.. Inga problem

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 08:35

Hade jag, som privatperson, tre miljarder skulle inte jag bry mig om vart pengarna låg. Dom kunde ligga i madrassen och jag skulle inte bli utan pengar ändå, och knappast mina efterlevande heller. Om vi nu inte räknar med stöld och brand då.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-03 12:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Hade jag, som privatperson, tre miljarder skulle inte jag bry mig om vart pengarna låg. Dom kunde ligga i madrassen och jag skulle inte bli utan pengar ändå, och knappast mina efterlevande heller. Om vi nu inte räknar med stöld och brand då.

Exakt, jag tror inte att man kan få en hemförsäkring som täcker 3 miljarder i madrassen men man skulle ju ändå behöva en eller ett par lastbilar för att frakta bort detta (Om det var kontanter).

Som Kristofer skriver så tror jag också att banken bara skulle bli glad om du hade så mycket pengar på kontot men som Mija säger så täcker ju insättningsgarantin bara på belopp upp till 250k kr

Ursprungligen av kainen:

Exakt, jag tror inte att man kan få en hemförsäkring som täcker 3 miljarder i madrassen men man skulle ju ändå behöva en eller ett par lastbilar för att frakta bort detta (Om det var kontanter).

Som Kristofer skriver så tror jag också att banken bara skulle bli glad om du hade så mycket pengar på kontot men som Mija säger så täcker ju insättningsgarantin bara på belopp upp till 250k kr

Men om man sätter in allt på ett sparkonto, så blir ju det ofantliga summor i räntor.

Senast redigerat 2008-09-03 15:51
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-03 16:23
Ursprungligen av Patrik D:

Men om man sätter in allt på ett sparkonto, så blir ju det ofantliga summor i räntor.

Absolut, 3miljarder på bankkonto och du kan leva på räntan utan problem

3000 000 000 * 0,03 (3% ränta) / 12 (månader) - 50% i skatt (vet inte vad man skulle betala för skatt för sina 3 miljarder så vi säger 50% bara för att) = 3,75miljoner kr i månaden i ränta i handen

  • Medlem
  • 2008-09-03 22:04

Kan du låna mig lite...

Var det en hypotetisk diskussion eller kan man låna lite (bara en 100M kanske?)... om det är problem med kontoutrymme? Jag har alltid det omvända problemet. Hur mycket krediter får man ha!

Ursprungligen av Patrik D:

Men om man sätter in allt på ett sparkonto, så blir ju det ofantliga summor i räntor.

Jo, men banken lånar ju ut pengarna för ännu högre ränta och tjänar pengar på det. Det är ju det som är en banks affärsidé.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-03 14:28

Man kan ju fundera lite lätt sådär ungefär hur stora tal datorsystemen kan handha. I dagens läge är det kanske inte ett så stort problem men det måste ju ha varit för säg, 30 år sen.

vet en som hade 15 000 000 på sitt bankomatkort...
Redan där tycker jag det gått över styr.

1
Bevaka tråden