Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljare tror på ökning av Apples marknadsandelar

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oscar Bjers tror på 50% ökning av marknadsandelen i Sverige under en treårsperiod - tack vare sitt återförsäljarled.

Apples marknadsandelar har sjunkit ifrån 20-25% till 2% under en tioårsperiod (grovt räknat). Oscar Bjers tror att man återigen kan öka marknadsandelarna genom en satsning i återförsäljare-ledet.

En satsning mot egna Applebutiker är inte trolig i ett litet land som Sverige men fler butiker enligt InLife-konceptet är mycket troliga och kan göra att fler kommer i kontakt med Macintosh-plattformen.

Tidningen IT-Branschen utförde nyligen en webbfråga bland landets datoråterförsäljare där hela 72% trodde att Apple skulle öka marknadsandelarna.

Omröstning: Tror du Apple kommer öka sina marknadsandelar?

Har jag förstått rubriken rätt; menar verkligen Oscar Bjers att Apples marknadsandel i Sverige kommer att stiga från 2% till ca 3%? 1% ökning på en treårsperiod?

I så fall tycker jag Apple Sverige har väldigt lågt ställd målsättning.

/M

[ 17. mars 2003, 09:20: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 09:30

OK, här är min åsikt. Apple måste ha egna butiker i Sverige så att man har total kontroll över köpupplevelsen. Apple måste också erbjuda datorer som folk har råd med, annars är chansen liten att marknadsandelen växer.

Om det är marknadandelar och inte bara vinstmarginaler som Apple eftersträvar måste företaget ta fram lösningar som passar vanliga människors plånböcker. Dessutom måste maskinerna rent prestandamäsigt matcha Windows-datorer på samma prisnivå.

På den bärbara sidan har Apple de grejor om behövs - Powerbook G4 och iBook måste anses vara bland de bästa bärbara datorer som finns på marknaden idag - men inte på den stationära sidan. Apple behöver en folkdator med prestanda: en Cube II.

[ 17. mars 2003, 12:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Har jag förstått rubriken rätt; menar verkligen Oscar Bjers att Apples marknadsandel i Sverige kommer att stiga från 2% till ca 3%? 1% ökning på en treårsperiod?

I så fall tycker jag Apple Sverige har väldigt lågt ställd målsättning.

/M

Du har förstått rubriken helt rätt. Att öka med 50% är rätt mycket ändå - det innebär bland annat att Apple-återförsäljare får mycket att göra i fortsättningen.

håller med dig mondo65! it´s all about money

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Du har förstått rubriken helt rätt. Att öka med 50% är rätt mycket ändå - det innebär bland annat att Apple-återförsäljare får mycket att göra i fortsättningen.

Japp, det borde innebära att återförsäljarna i runda slängar får 50 procent mer att göra, vilket mycket riktigt är en signifikant ökning.

Antar att Apple totalt sett sålde ungefär lika många datorer för 10 år sedan som idag. De kanske rent av säljer fler idag. Att de hade 20 - 25 procent av marknaden, berodde väl helt enkelt på att datormarknaden var betydligt mindre för 10 år sedan.

/M

Med fler prylar typ iPod tror jag att det är möjligt att öka 50% (fråga mig bara inte vad de övriga grejerna ska vara). Saken är väl den att Apple räknar med att öka till 3% av persondator- och servermarknaden. Jag tror att det kan bli svårt (men inte omöjligt).

Håller med Mondo om att egna butiker som verkligen kan locka folk till att titta på och prova en Mac vore kanon. Frågan är hur dyrt det blir?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Om det är marknadandelar och inte bara vinstmarginaler som Apple eftersträvar måste företaget ta fram lösningar som passar vanliga människors plånböcker.

Marknadsandel är inget självändamål för ett företag. Det är däremot vinst. En diskussion som utgår från något annat är drömmar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Dessutom är ju inte en ökning från 2 till 4% markandsandel vare sig en 2%-ig ökning el 50%-ig utan 100%-ig ökning.

Nu blir det lagom snurrigt..

[ 17. mars 2003, 10:55: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Sen räcker det ju ev inte med att ett företag gör vinst, då Apple är så beroende av andra för att göra denna vinst - programvarutillverkare m.fl. Om man ligger stadigt på 2-5% marknadsandel kan ju även beslutsfattare resonera att det är för liten andel för att kunna nyttjas inom en aktuell organisation (ungefär vad som troligen sker just idag).

Säg att IT-Chefen tänker som såhär;
Apple - mm dyra datorer, omställningskostnader, framtid..
med 2-5% marknadsandel ser nog en sådan person inte någon ljusframtid för Apple.
Det är hela det tankesättet som måste ändras och speciellt från Apples sida VISA att så inte blir fallet. Tänk om en hel organisation tar steget o ställer om till OS X.. så lägger Apple ned om 4 år.. fiffigt val kan tyckas sådär i efterhand..

Sen att det antagligen inte händer, men det är ju ingen som vet med säkerhet etc etc.. nu blir det riiiktigt många spekulationer och flumflum.. men iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 12:32
Citat:

citera: Antar att Apple totalt sett sålde ungefär lika många datorer för 10 år sedan som idag. De kanske rent av säljer fler idag. Att de hade 20 - 25 procent av marknaden, berodde väl helt enkelt på att datormarknaden var betydligt mindre för 10 år sedan.

Emmm... finns det inte en liten tankelapsus där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 12:39
Citat:

citera: Marknadsandel är inget självändamål för ett företag. Det är däremot vinst. En diskussion som utgår från något annat är drömmar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Det är riktigt: marknadsandel är inget självändamål. Tack för att du upplyser mig om det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Om det är marknadandelar och inte bara vinstmarginaler som Apple eftersträvar måste företaget ta fram lösningar som passar vanliga människors plånböcker.

Marknadsandel är inget självändamål för ett företag. Det är däremot vinst. En diskussion som utgår från något annat är drömmar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Eh,

om inte marknadsandel inte är ett självändamål men vinst är, varför vill då Microsoft ha en nästan 100%-ig marknadsandel med sin Internet Explorer, som är gratis?

Eller är browsermarknaden ett undantag? Vad är då med Linux? Ett OS för oss alla, gratis?

Vad det gäller Apple är en större marknadsandel en möjlighet till ()bibehållen) vinst, då en större marknadsandel är mindre känslig för temporära svängningar i försäljningen.

[ 17. mars 2003, 12:57: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-17 12:57

"Marknadsandel är inget självändamål för ett företag. Det är däremot vinst. En diskussion som utgår från något annat är drömmar."

Håller med men i detta fallet är en ökning av marknadsandel nödvändigt. För att andra aktörer i omgivningen skall satsa mer på Apple-marknaden.

Egna butiker är inte ett måste, bara dagdrömmar av macfantaster, lol.
Men däremot är det viktigt att man kommer ut på marknaden där folk finns med personal som är dedicerade till Apples sortiment.
Man måste också komma med minst en produkt som prismässigt kan locka de vanliga datoranvändarna och som man kan köra Jaguar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 13:21

Apple måste givetvis tjäna pengar. Det är väl självklart. Men att begränsa sig till kortsiktiga vinster räcker inte. Apple måste nå ut till nya kundgrupper och profilera sig gentemot Compaq och Dell, och ett bra sätt att göra det är att ha egna butiker av en helt annan kaliber än OnOff, Siba och Elgiganten.

Om Apple lyckas samarbeta med någon annan dator- och elektronikjätte, exempelvis Sony eller Toshiba, kan man etablera ett ännu starkare alternativ till Windows och exempelvis befästa sin position som världens bästa tillverkare av bärbara datorer. En större marknadsandel gör naturligtvis att det kommer fler nyttoprogram, spel och tillbehör för Mac OS X, vilket leder till ökad försäljning osv.

Hur har Microsoft nått sin nuvarande position? Jag tror att det skedde genom att man lyckades bredda marknaden enormt i och med att Compaq och andra började tillverka IBM-kloner, och genom att man hade billiga lösningar som fungerade tillräckligt bra för kontorsbruk. Inte genom att man stirrade sig blinda på kortsiktiga vinster utan genom att man blickade lite längre fram i tiden, mot de enorma vinster som väntade.

Men på Apple lever många kvar på 1980-talet. Det som gjorde att Macen nästan försvann var satsningen på en sluten platform med alldeles för höga och kortsiktiga vinstmarginaler. Tror jag. (Sun Microsystems sitter i en liknade knipa just nu, dock inte i konkurrens med Microsoft utan gentemot Linux och andra öppna system.)

Var det inte Sun som skulle köpa Apple när Apple höll på att bita i gräset för några år sedan? ...eller var det bara spekulationer?

Jag håller med modo 65.

Apple måste också tänka på att det är hos gemene man de stora pengarna finns. Datorer med bra pris schyssta prestanda och många spel är vad folk vill ha.

Ett problem är att folk som ska köpa ny dator inte ens har en tanke på att Apples maskiner kanske är ett alternativ.

Om de väl får den tanken kollar de på prislappen och jämför MHz, sen är det kört...

  • Medlem
  • 2003-03-17 15:46

Att det bara är vinst som räknas för ett företag är i och för sig korrekt men man får inte glömma att volym är en viktig del i att pressa priserna på sina produkter, kanske inte för kundernas del men väl för det egna företaget.
Låg tillverkningskostnad ger möjlighet till större vinstmarginal. Ökar apples marknadsandel ges därför möjlighet till ökad vinst.

Apple har redan fått sig ett namn i att tillverka datorer och kringutrustning som drar ögat till sig i form av användarvänliga produkter med exceptionell design.
Ett annat sätt är att introducera macen till de som skall komma att använda den i framtiden. Mer satsning på skolor och universitet till exempel. Varför inte hålla universiteten med en maskinpark om de ser till att utbilda studenterna i macmiljö?

Men viktigast kanske är att det finns en tillförlitlig butik lite varstans som kan hjälpa till med allt mellan himmel och jord.

Allt för att visa allmänheten att det finns ett bättre sätt.

Visst är det så: Mat är ett mål och vinst är ett medel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-17 16:37

Självklart så ska Apple finna hos de stora elektronikkedjorna.Det är där gemene man/hemanvändare går och tittar.Och hos den gruppen finns det marknadsandelar att hämta.

Siba,Elgiganten osv finns i nästan alla lite större städer.Apple butiker skulle nog bara finnas i,åtminstonde i början en enda stad,Stockholm.Sedan kanske två.

Fast till att börja med så kan Apple bemanna pr avdelningen.Kör en MacOs X drive vetja,

Var inne på Siba och Onoff i Sthlm city häromsistens. Det var kul att se att Macarna får bra med utrymme där.
I Malmö lyser macarna med sin frånvaro. På Siba i köpcentret Mobilia såg jag en eMac i en kartong i höstas, då frågade jag om de äntligen tänkte ta in macar. Men icke, den burken var beställd av en kund...
Kan inte Apple köra en drive utanför huvudstaden också?

edit. ändrade lite.

[ 17. mars 2003, 18:51: Meddelandet ändrat av: Erik R. ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 20:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Självklart så ska Apple finna hos de stora elektronikkedjorna.Det är där gemene man/hemanvändare går och tittar.Och hos den gruppen finns det marknadsandelar att hämta.

Siba,Elgiganten osv finns i nästan alla lite större städer.Apple butiker skulle nog bara finnas i,åtminstonde i början en enda stad,Stockholm.Sedan kanske två.

Fast till att börja med så kan Apple bemanna pr avdelningen.Kör en MacOs X drive vetja,

Apple skall hålla sig ifrån de stora kedjorna. Där skapas bara irritation bland köparna i form av okunskap och ointresse för produkten hos säljaren. Apples produkter (kanske inte iPod och DVD-R-media) kräver upplysning och intresse. Det låter kanske löjligt, men Apple kan inte tävla i samma division som HP, Acer och Fujitsu. Det är t.o.m fel gren och sport.

När jag får en kund att äntligen köpa en Mac istället för en PC till hemmet kommer nästa chock.
- Va? Kan jag inte köra Office XP på den? Inga av spelen jag har köpt går att installera. Vadå ingen brandvägg och virusskydd? Konsumentverket har ju precis skrivit att man måste ha det, för Windows är ju så himla sårbart. Hur då? Ingen Windows på Mac? Det är väl ändå en dator? Vad är det för skit du har lurat på mig?

Hur skall man kunna kontra detta om man inte har ett unikt intresse att frälsa världen med ett bättre alternativ. Skämt åsido; man måste tro på det, annars fungerar det inte.
Det intresset och den övertygelsen finns inte på "de stora kedjorna".
Hellre då få ut Apple bland oväntade kedjor som NK, Designtorget, Telia-butikerna, fotoaffären, möbelvaruhusen och skaffa Apple en i första hand "exklusivstämpel". När folk sedan inser att det är klart överkomligt med en Mac, börjar fler och fler sukta efter Apples produkter och ryktet om dess förträfflighet sprider sig.
De alternativa kedjorna skall naturligtvis får kvalificera sig med kunning personal innan man gör samma misstag som El-Giganten och gänget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 21:17

Håller med Schuckert. Apple måste vara annorlunda än Compaq, Jiujutsu-Siemens och Packad Bull. Apple är mer än datorer: det är en livsstil. Apple spelar i samma division som Sony, Panasonic och Bang & Olufsen, så Apples produkter bör exponeras på ett mer raffinerat sätt än vanliga datorer.

Därmed har jag inte sagt att Macen ska vara en dator för överklassen, bara att det krävs en viss miljö om man ska kunna sälja Macar. Det funkar inte med en dammig stormarknad med (ofta, men inte alltid) okunnig personal. Apple borde naturligtvis ha en butik på NK och en i Sturegallerian, en i ett bra läge i Götet och kanske en i Malmö.

[ 17. mars 2003, 21:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-03-18 00:34

Jag tror att Apple skulle tjäna bäst på att
licensiera ut som dom gjorde förr i tiden så det
blir flera tillverkar vilket skulle sänka priserna otroligt.
Apple skulle sedan kunna koncentrera sig på vissa kringprodukter och framförallt mjukvara.

Frågan är dock hur bra det skulle bli för oss Apple-fanatiker

Dock skulle det underlätta varje gång jag vill köpa ny dator, eftersom det skulle bli mycket billigare och jag skulle slippa springa i alla PC-butiker o kika

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Marknadsandel är inget självändamål för ett företag. Det är däremot vinst. En diskussion som utgår från något annat är drömmar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Jag säger bara Icon Medialab ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 00:55

Letsbuyit, Boo.com...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tompab:
Jag säger bara Icon Medialab ...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Letsbuyit, Boo.com...

De hade väl aldrig någon större marknadsandel? Möjligen avseende pressreleaser i förhållande till verkliga nyheter.

Citat:

citera: Jag tror att Apple skulle tjäna bäst på att
licensiera ut som dom gjorde förr i tiden så det
blir flera tillverkar vilket skulle sänka priserna otroligt.
Apple skulle sedan kunna koncentrera sig på vissa kringprodukter och framförallt mjukvara.

Så hördes det igen. Sänktes priserna otroligt förra gången? Eller var Apple på väg att falla? Läs på hur Apple tjänar sina pengar. Är det på mjukvara? IMovie, ISync, Safari, X11, IPhoto, vilka kontantkossor! Eller är det på färgad plast, lysande och kylskåpsvit, samt borstad metall, hudvänlig eller flygvänlig?

Visst, om inte mjukvaran var suverän, skulle Apple inte kunna sälja sina väldesignade paket, inte till mig i alla fall. Apple är i övrigt som B&o, det kostar äggstra att ha rätt stil, men det är en stil som pryder. När Apple kommer på att de skall köpa B&o och inte Harman: Vælbekomme til den digitale levestil!

[ 20. mars 2003, 01:29: Meddelandet ändrat av: Sven-ErikOlsson ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
De hade väl aldrig någon större marknadsandel? Möjligen avseende pressreleaser i förhållande till verkliga nyheter.

Tror det var det författarna menade...

Men visst måste det finnas exempel på företag som har priskrigat ner sig eller dylikt trots att de faktiskt har uppnått stora marknadsdelar?

Eller finns det inte några sådan exempel? Alltså inte att företaget har en föråldrad produkt (typ Facit) utan har en jämförbar produkt men en misslyckad marknadsföring.

De här låtsas-företagen (boo.com, letsbuyit, icon medialab, etc..) kan vi väl strunta i.

boo.com är förövrigt ganska intressant att titta på vad gäller deras pr/spin doctoring eftersom den delen var ganska lyckad vad gäller effekt. Men eftersom deras tjänst inte på något sätt levde upp till förväntningarna hos de tänkta kunderna så körde de förstås ordentligt i diket.

Bevaka tråden