Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Gör en router av din gamla PC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99or.

I vårt hem har vi nu samlat på oss en del datorer. 4 PCs och 4 macar i varierande ålder och prestanda. Med 6 stycken i husållet och behov som skiftar från enbart surfande och mailande till datorspelande och tyngre fildelning så har vi upplevt problem med undermåliga routers som ständigt dör vid belastning. Detta är fruktansvärt irriterande då vi allihopa är beroende av internet i våra studier och arbeten samt till viss mån vårt privata liv (chat, bilder m m).

För ett tag sedan bestämde vi oss att göra något åt detta fruktansvärt irriterande problem. Idag installerade jag routeroperativet pfSense (bygger på FreeBSD) på vår äldsta PC. Datorn är en gammal Dell med Pentium 4 1,7 GHz, 512 MB RAM, ett 100 Mbit/s-nätverkskort samt ett kort med stöd för gigabit. Gigabitkortet används mot vårt inre nätverk och det andra mot internet.

Även om installationen kanske inte var användarvänlig så flöt den på och routern fungerade med en gång (med viss hjälp av SweClockers eminenta guide).

När routern väl var igång (ca 20 minuters installation för dig med lite kunskap om nätverk) var det dags att hårdtesta den, detta mot en 100 Mbit/s fiberanslutning. Mätning med Bredbandskollen.se gav otroligt bra resultat. Samma överföringshastighet som att koppla datorn direkt till bredbandsjacket(90-93 Mbit/s)!.

För er som har en gammal burk stående och lite kunskap om nätverk så lönar det sig verkligen med ett sånt här projekt. Rekommenderas starkt!

Trevligt tips, har tänkt på något sådan förut men aldrig tagit tag i det.
Behöver det inte just nu, men skulle ha gjort något liknande för något år sedan då vår router ständigt dog. Sparar detta för framtida behov (roligt att meka också )
Tack

Va fan mitt pluggande av FreeBSD hela sommaren har alltså varit förgäves?
Detta verkar nästan för bra för att vara sant jag får testa att installera det på pc-burken i källaren.

En stor bonus här är att man får ett webbgränssnitt det kommer jag aldrig få på min egna pf/freebsd brandvägg.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 07:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Va fan mitt pluggande av FreeBSD hela sommaren har alltså varit förgäves?
Detta verkar nästan för bra för att vara sant jag får testa att installera det på pc-burken i källaren.

En stor bonus här är att man får ett webbgränssnitt det kommer jag aldrig få på min egna pf/freebsd brandvägg.

Det är ju mycket mer hardcore att köra rent freebsd
Ett bonus med att köra freebsd istället är ju att du snabbare får in uppdateringar från openbsd. PF i freebsd 7 kommer från openbsd 4.1, PF i pfsense 1.2 (som bygger på freebsd 6) kommer från openbsd 3.7.

Hur är elförbrukningen i jämförelse mot en vanlig router? Det finns väl f.ö. antalet konsumentroutrar som klarar skyffla en 100mbit lina?

Fast när det gäller funktioner och inställningar är nog det här alternativet överlägset en router om man inte har en tät plånbok.

Ursprungligen av mackeswissman:

Hur är elförbrukningen i jämförelse mot en vanlig router? Det finns väl f.ö. antalet konsumentroutrar som klarar skyffla en 100mbit lina?

Fast när det gäller funktioner och inställningar är nog det här alternativet överlägset en router om man inte har en tät plånbok.

Elförbrukningen och värmeutvecklingen är tyvärr sjukt höga i jämförelse med en "vanlig" router. Den optimala konfigurationen vore ett mindre moderkort med PCI-express och en Core 2 Duo för mobilt bruk. Både bättre prestanda och mindre strömförbrukning.

Att konsumentrouters skulle klara av att skyffla en 100 Mbit/s lina och till exempel streama film på inre nätverket har jag svårt att tro såvida de inte ligger i en väldigt hög prisklass. Har de senaste 2,5 åren haft 6 olika routers som dött, alla i prisklassen 500-1 000 kronor. Detta var dessutom på ADSL-linor och 10 Mbit/s fiber (flera boenden under en period).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 22:32

Eller något specialbygge från Routerboard.com eller liknande.
Annars tycker jag att hela grejen med att bygga egen router är att man använder de delar man har. Det är ju inte gratis (varken för miljön eller dig) att köpa nya prylar hela tiden.

Edit: Själv använder jag ett via eden moderkort, både tyst och ganska strömsnålt.

Ursprungligen av bolle:

Eller något specialbygge från Routerboard.com eller liknande.
Annars tycker jag att hela grejen med att bygga egen router är att man använder de delar man har. Det är ju inte gratis (varken för miljön eller dig) att köpa nya prylar hela tiden.

Självklart så är det ju en kostnadsfråga där också. PCn som står som router är ju vår gamla PC. Är bara gigabitkortet som är nytt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-02 22:35

Gjorde samma sak med en G4 733, 753MB ram.
Fungerade bra det med..
Sen leker den Webserver, filserver, streamingserver och Bittorrentserver oxå.

1
Bevaka tråden