Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränd magsafe-adapter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 19:26

Hej!

Min magsafe-adapter ser liksom "bränd" ut. Har haft datorn i två veckor... Ny adapter är på väg men jag är lite nyfiken på om nån annan varit med om detta. Jag har inte sett att det brunnit själv men något har ju uppenbarligen hänt, det är längs med skarven. Datorn verkar dock inte tagit skada. Känns lite läskigt faktiskt...

Ursäkta bildkvaliteten, photo booth...

Ja det där ser ju inte skoj ut ! Försökte hitta ett inlägg om detta som jag sett för ett tag sedan men det gick inte. Vet att det har hänt andra samma sak. Kan i alla fall passa på att önska dig välkommen hit till 99.se ! Ny med Mac eller har du haft dom tidigare ? Är du switcher får du gärna skriva lite här: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/23186-upprop-r-switcher-28.html

Kul med en tjej till (för det är du väl ?) för vi är inte många här. Hoppas du får mycket roligt med din dator.:)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 22:10
Ursprungligen av KaRo:

Ja det där ser ju inte skoj ut ! Försökte hitta ett inlägg om detta som jag sett för ett tag sedan men det gick inte. Vet att det har hänt andra samma sak. Kan i alla fall passa på att önska dig välkommen hit till 99.se ! Ny med Mac eller har du haft dom tidigare ? Är du switcher får du gärna skriva lite här: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/23186-upprop-r-switcher-28.html

Kul med en tjej till (för det är du väl ?) för vi är inte många här. Hoppas du får mycket roligt med din dator.:)

Okej men skönt att höra att det har hänt andra (på nåt konstigt sätt). Ja jag är ny med Mac and I like it!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 20:41
Ursprungligen av Ella85:

Min magsafe-adapter ser liksom "bränd" ut.

Kontakta Apple och kolla om garantin gäller! Det förefaller vara ett vanligt fel så du borde inte behöva betala det själv.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-02 22:12
Ursprungligen av bengtb:

Kontakta Apple och kolla om garantin gäller! Det förefaller vara ett vanligt fel så du borde inte behöva betala det själv.

Nej jag behövde inte betala själv. Dock tog det 25 minuter i olika telefonköer innan en ny magsafe var beställd, lite kinkiga ändå. Man tycker ju inte att det ska vara några konstigheter att reklamera när man haft datorn i två veckor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-20 01:00

Skönt att det löste sig till slut. Jag har haft min MB C2D 2.0 i snart två år, blir det väl, och jag har idag noterat något liknande med min magsafe-adapter. Den har egentligen aldrig tidigare krånglat men ibland "sprakat" till lite när man satt in den i kontakten. I de fallen har jag faktiskt inte reflekterat så mycket över det, tänkt att det nog inte faller utanför det vanligas ramar eller att det kanske har att göra med gamla uttag. Men idag när jag kopplade in den hemma hos mina föräldrar, som bor i ett hus där åldern på kontakterna inte är ett problem, gick proppen med en smäll och hela köket blev mörklagt. Vi bytte propp och testade igen, först med den lilla löstagbara delen för att se om felet kanske på något sätt låg i den, sedan med hela klumpen. Den här gången hände ingenting, inget litet sprak eller något sådant, och när jag sedan med en något olustig känsla provade att koppla in den i datorn hände ingenting onormalt heller. Den började ladda som vanligt och har nu varit uppe i 100% ett bra tag, fortfarande med sladden i. Vid kökets mörkläggning kom jag att tänka på att jag hemma hos mig när jag packade ihop datorn för att åka till mina föräldrar hade noterat att jag tyckte att adaptern luktade lite som bränt damm, ganska lite bara, inte så att den verkade bränd eller så. Men ändå, den påminde mig om vår väldigt gamla 186:a, en "bärbar" klump med underbar orangetonad skärm som man kunde spela Kings Quest 4 på. Oh happy days... Jag vet inte om det betydde något, det var ju väldigt svagt och kanske är inte heller annat att vänta när adaptern är igång nästan 24/7? Om någon haft liknande upplevelser skulle jag gärna höra lite om dem. Datorn verkar inte ha tagit skada alls och uppför sig helt normalt. Är strömförsörjningssystemet i sin helhet på något sätt smart konstruerat så att det skall vara "säkert", d.v.s. så att om något går så är det adaptern medan datorn klarar sig oskadd? Är det tänkt så?

1
Bevaka tråden