Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu börjar Apple återförsäljare sälja PC

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har tidigare skrivit om Apples nya återförsäljareavtal här på 99mac.com. En av punkterna i avtalen var att svenska återförsäljare och AppleCenters nu även kan sälja PC maskiner i sitt sortiment utan att störa relationerna med Apple.

Stockholmsåterförsäljaren RedaGruppen är en av dom första som nu börjar erbjuda Intelbaserade bärbara datorer i sin marknadsföring - du kan till och med vinna en "ProBook 2.4GHz Pentium 4 dator" i deras senaste MacWorld annons.

Vi räknar med att fler återförsäljare kommer att börja marknadsföra billigare PC datorer i fortsättningen.

Diskussion: Hur står sig Apples produkter mot PC datorer när dom står sida vid sida hos en Apple återförsäljare?

[ 08 November 2002, 11:09: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Om man vill ha en PC, varför då gå till en återförsäljare som profilierar sig med Mac?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 12:34

Ja usch jag vill inte se billigt skräp bland bra kvalitet. Som att gå in på Grand Hotell och hitta IKEA soffor.......typ.

Köpte min burk hos RedaGruppen men nu går jag helt säkert nån annanstans nästa gång....!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 12:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Om man vill ha en PC, varför då gå till en återförsäljare som profilierar sig med Mac?

För att människan inte alltid är en logiskt tänkande varelse. Man går dit man har en social kontakt som man tidigare har litat på. Sen är det bra att man kan erbjuda kompletta lösningar och paketpriser. Allt går som bekant inte att köra på en Mac ÄNNU...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Om man vill ha en PC, varför då gå till en återförsäljare som profilierar sig med Mac?

Ciryon

Det är säkert inte vanligt, men behovet finns. Dom största Mackunderna. Tidningar, tryckerier och liknade har också ett behov att köpa PC ibland. Då vill dom säkert utnyttja sin redan upparbetade relation med sin huvudleverantör. Storkunder vill ofta ha hjälp på sina villkor. Dom betalar gärna lite extra bara ÅF ställer upp när det behövs.

Det är praktisk och enklare att handla på samma ställe. Jag handlar min matvaror på samma ställe fast jag säkert skulle kunna spara en hyffsat slant och köpa X på konsum och Y på ICA.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 12:52

Vi köper både Pc & Macar, men har två helt skillda ÅF för detta. jag tycker man blir mer flexibel än man bara haft en enda att gå till...

Jag tror det gör "rätttrogna" rädda för de ÅF som säljer både PC & Mac.

<Hur står sig Apples produkter mot PC datorer när dom står sida vid sida hos en Apple återförsäljare?>

Jag tror att de står sig ganska bra för den insatta. Däremot ser ju Macens Mhz betydligt sämre ut än på en PC. "2,8Ghz eller 1,25Ghz för dubbla priset?". Så jag tror det kan se negativt ut i den meningen.
Fast största nackdelen med PC är väll egentligen att de inte kan köra Mac OS.

Enda nackdelen? Det går att hitta snygga PC-datorer, det kanske inte är lätt, men det går.

Det kanske är första steget mot Mac OS X på x86. Jag vet, en long shot. Men kanske...

Sen kan det ju vara praktiskt att ha en leverantör för alla sina datorprodukter.

[ 11 November 2002, 01:07: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Tråkigt på ett sätt, tycker jag.

Dvs om det sker såsom tex ONOFF.
Fast där är det ju kanske tvärtom.
Där säljer de PC och nu har de börjat sälja Mac men nackdelen är att de inget vet (till största delen) om Macar OCH...Macarna hamnar i skymundan där de står i affären, har jag sett.

Sköts det däremot på riktigt sätt med adekvat och objektiv kunskap från säljarna är det kanske ok.

Objektivitet är väl kanske svårt att hitta.

Jag är nog mera för separata affärer. Men som det ser ut nu finns det ju få renodlade Apple affärer, om någon.

Bästa scenario vore som de har det i USA, Applestore!

Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 15:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har tidigare skrivit om Apples nya återförsäljareavtal här på 99mac.com. En av punkterna i avtalen var att svenska återförsäljare och AppleCenters nu även kan sälja PC maskiner i sitt sortiment utan att störa relationerna med Apple.

Stockholmsåterförsäljaren RedaGruppen är en av dom första som nu börjar erbjuda Intelbaserade bärbara datorer i sin marknadsföring - du kan till och med vinna en "ProBook 2.4GHz Pentium 4 dator" i deras senaste MacWorld annons.

Vi räknar med att fler återförsäljare kommer att börja marknadsföra billigare PC datorer i fortsättningen.

Diskussion: Hur står sig Apples produkter mot PC datorer när dom står sida vid sida hos en Apple återförsäljare?

Det är inga problem. Kunden väljer ändå en Mac-lösning i slutändan. Mest tack vare kostnadsfördelar.
En motsvarande PC/Windowsmaskin blir ca 25-100% dyrare när man rör sig i arbetsstationsklassen. Dessutom har PC:n kortare hållbarhet. Det märks inte minst på hur företagen skriver av sin hårdvara. Max 2år på en PC, oftast 1 år eller direkt. Mac:en skrivs av på 3 år och rullar ytterligare 1-2 år.

Det där med att Apple låter Apple-ÅF sälja PC från och med det nya avtalet låter skumt. Antagligen bara en papperstiger för att göra alla nöjda.
Vi har sålt PC-burkar (arbetsstationer, laptop) under många år och det har inte stört Apple det minsta. Mest för att man profilerar sig åt "rätt" håll. PC blir en slags kringutrustning i klass med skrivare, switchar och bildskärmar.
Jag tror nog att denna klasul gäller postorder och datorkrängare i allmänhet. Inte de som går in för att vara systemleverantörer med Apples produkter som bas.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vi köper både Pc & Macar, men har två helt skillda ÅF för detta. jag tycker man blir mer flexibel än man bara haft en enda att gå till...

Jag tror det gör "rätttrogna" rädda för de ÅF som säljer både PC & Mac.

Ja, eller också inser man det fina med att vända sig till en ÅF som inte bara kan Mac eller PC, utan båda plattformarna, och som har kompetens om hur man får dem att fungera optimalt tillsammans. För det är ju faktiskt så de flesta företag ser ut idag. Om sån kompetens gör s.k. "rättrogna" (vilket jävla ord förresten) rädda kan jag bara beklaga deras trångsynthet.

Vill bara lägga en annan spinn på diskussionen..
Vad behöver du som företag för att sälja?.. kund:)
Vilken kommunikation är sedvanligt den bästa för att få ut ett budskap? Face 2 face
Vad får företaget om man säljer "pc" i butiken?
Fler kunder face 2 face? och därmed ett gyllene tillfälle att låta kunden välja själv. Med säljarens hjälp förstås.
Hur många i bekantskaps kretsen (pc användare) tycker att Mac är "fula" och har hört att "mac är inte bra, det strular jämt"?" "Det finns inga program" etc...
Samman taget tror jag mycket på det nya greppet och hoppas att Apple tar rejäla krafttag för att möta dessa nya krav på utbildad personal /återförsäljare.
En gyllene chans, sumpa inte den Apple.
Den som lever får se

[ 06 December 2002, 19:12: Meddelandet ändrat av: cubeuser ]

Det är nog väldigt viktigt att lyckas få nya möjliga kunder att se och känna på en mac. Härrom dagen var min kollega och beställde en ny TiBook hos en ÅF i gbg. Med sig hade han en kund som gör tidning på en Winteldator. Han blev frälst i iMacen. Vände och vred på skärmen, helt imponerad.

Det krävs att få PC-användare att känna och se mac och OS X i action för att de ska förstå vad det hela handlar om, vilken annorlunda känsla det är (det kanske i slutändan får kosta lite mer än ett PC-paket).

En väg till detta är nog att ÅF måste ha ett brett sortiment och se till att OnOff-personalen lär sig och visar fördelarna med mac för ALLA som har för avsikt att redigera hemvideos, äger en digitalkamera eller tycker om musik.

Kunden måste få chans att göra ett aktivt val. Ska jag mest spela på datorn eller ska jag ha nytta av fungerande och lättanvända program?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-08 01:17

Bra sagt Jolander!

/arvid

Nu är jag så hjärtligt trött på den eviga "Sekvencia lägger ner"-rubriken att jag gör ett inlägg bara för att slippa den. Ursäkta att det är ett skitinlägg. Finns det inga andra branschnyheter?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Nu är jag så hjärtligt trött på den eviga "Sekvencia lägger ner"-rubriken att jag gör ett inlägg bara för att slippa den. Ursäkta att det är ett skitinlägg. Finns det inga andra branschnyheter?

Core Computers vara eller icke vara blir nog snart aktuellt igen

1
Bevaka tråden