Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att hitta bra spel

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är görkass på spel....

..men vill ändå spela.

Jag känner att jag inte vill ha ett universum att gräva ner mig i... alltså är kanske World of Warcraft att ta i...

Tetris å andra sidan är för enkelt.

Jag har sett trailers/klipp på "rayman raving rabbits" på Wii... finns det eller ngt liknande till Mac.

Har det humor är det ett plus. Jag har inget emot våld/krig i t ex first person shooters.

Sedan är det ju roligt om man inte dör inom 3 sekunder hela tiden...

Jag kör en 2,5GHz, 17" MBP, highresskärmen med 4GB RAM så maskinen är nog inget problem för det mesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-30 13:17

Ska du börja med sånt nu också?
Du har ju så mycket annat att göra.

Kanske något FPS i andra världskrigs miljö? Vet att det finns en hel del till Mac, du kan ju kika på apple.com och klicka dig fram till program och spel.

T ex kommer ju Call of Duty 4 snart.

Du nämde World of Warcraft, Blizzard gör alla sin spel till Mac också, du kan ju kanske prova Warcraft 3, mycket roligt strategispel med ett trevligt tempo (i mitt tycke). Sedan finns ju ännu äldre Starcraft, ett riktigt kultspel. (Jag gillar verkligen Blizzards spel ).

Det finns inte så mycket platformsspel (som Rayman) men jag tror att Rayman kan finnas till Mac.

Annars finns ju Guitar Hero till Mac, om du skulle vara intresserad av det.

Ursprungligen av Ajohansson:

Kanske något FPS i andra världskrigs miljö? Vet att det finns en hel del till Mac, du kan ju kika på apple.com och klicka dig fram till program och spel.

T ex kommer ju Call of Duty 4 snart.

Du nämde World of Warcraft, Blizzard gör alla sin spel till Mac också, du kan ju kanske prova Warcraft 3, mycket roligt strategispel med ett trevligt tempo (i mitt tycke). Sedan finns ju ännu äldre Starcraft, ett riktigt kultspel. (Jag gillar verkligen Blizzards spel ).

Det finns inte så mycket platformsspel (som Rayman) men jag tror att Rayman kan finnas till Mac.

Annars finns ju Guitar Hero till Mac, om du skulle vara intresserad av det.

Skall kolla in Warcraft 3, spelat ngt jättegammalt Warcraft (när man klickade på några gubbar i en båt började båten kränga och de skrek"Stop rockin the boat!!! på Skotska...) för säkert 10 år sedan. Finns humorn kvar är det värt mkt.

Jag ser att sodermus förslag om Windows på en partition skule göra att jag kunde köra Rayman...huba huba Rabbids..... damn.

Ursprungligen av Goflorp:

Skall kolla in Warcraft 3, spelat ngt jättegammalt Warcraft (när man klickade på några gubbar i en båt började båten kränga och de skrek"Stop rockin the boat!!! på Skotska...) för säkert 10 år sedan. Finns humorn kvar är det värt mkt.

Jag ser att sodermus förslag om Windows på en partition skule göra att jag kunde köra Rayman...huba huba Rabbids..... damn.

Tja, jag finner verkligen humorn i Warcraft 3, men det är rätt seriöst bitvis.

Men så finns det ju en hjälte som är en ständigt berusad panda: -"Ale is my bear necessity!"

Dessutom är ju dvärgarna alltid ett roligt gäng på sitt sätt, lite Gimli-humor här och där liksom.

Unit quotes (alltså när man attackerar och klickar på olika trupper) brukar också vara väldigt knasiga och roliga, med många referenser hit och dit ;).

Apple - Games

Kolla på den sidan :).

Kanske inte de du letar men ja tycker detta är mycket underhållande

Fantastic Contraption: A fun online physics puzzle game

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-31 12:12
Ursprungligen av Johan S:

Kanske inte de du letar men ja tycker detta är mycket underhållande

Fantastic Contraption: A fun online physics puzzle game

Ser kul ut. Själva konceptet påminner mig otroligt mycket om det gamla spelet T.I.M. (The Incredible Machine), av någon anledning....

Det kommer snart ett nytt Resident Evil, men jag betvivlar att det kommer till mac. Kanske PC. Men har du Windows i din burk också?

Jag gillar Rainbow Six-liren. Sköna, seriösa spel. Annars Football Manager mitt favoritspel på mac

Jag har dock en xbox 360 också...

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-30 17:46

Om du har tillgång till Windows via bootcamp så öppnar sig världen för dig.
Om du är nyfiken på Wow, men inte vill sätta dig in i något så gigantiskt samt känna att du måste spela för att du betalar ju för skiten, så tänker du som jag gör. Jag vill tipsa om det gratis mmo-spelet FLYFF (FLY For Fun). Simplare än wow, men ändå stort. Tar sin lilla tid minist sagt, men du har inga betalkrav på dig.

::: Flyff ::: Fly For Fun !!

(I skrivande stund har de problem med inloggning för spelare i främst norden pga av att Telenors router som går igenom Tyskland har problem med att nå flyff-servrarna)

Jag vägrar köra Bootcamp eller windows i ngn form.

Henke; Rainbow 6, är det inte tre timmars planerande av varje uppdrag som sedan resutlterar i ngn gisslan-fritagar-drama som är över på 3 min?
Eller är jag dåligt uppdaterad ?

Konrad, du har rätt i att jag har mkt annat att göra. Dock tänker jag i försenat tonårstrots skita i det och "slösa bort" lite tid på att spela ngt roligt.

OK, gillar idén om Flyff, men är kravet Windows så faller det)

Läste att Call of Duty 4 kommer till mac den 22:e... det skall bli spännande.

Tack alla ni som engagerar er. Det värmer.

Ursprungligen av Goflorp:

Henke; Rainbow 6, är det inte tre timmars planerande av varje uppdrag som sedan resutlterar i ngn gisslan-fritagar-drama som är över på 3 min?
Eller är jag dåligt uppdaterad?
Läste att Call of Duty 4 kommer till mac den 22:e... det skall bli spännande.

I senaste Rainbow Six är all planering borta, det sker ad-hoc genom spelet och det är riktigt skoj.

CoD4 är bra många mycket intressanta uppdrag och vändningar.

Har du tid över ge dig in i WoW. Fast du kanske inte hade så mycket tid.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

I senaste Rainbow Six är all planering borta, det sker ad-hoc genom spelet och det är riktigt skoj.

CoD4 är bra många mycket intressanta uppdrag och vändningar.

Har du tid över ge dig in i WoW. Fast du kanske inte hade så mycket tid.

Now we're talking.

Skall kolla upp Rainbow Six, CoD4 kommer till mac 22:e sep.
Tror det blir nåt sånt att satsa på.

Jag är lite rädd för WoW - att man fastnar och det resulterar i att en del i ens omgivning kanke inte är så nöjda.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 03:16

Jag är ändå stilla frågande till ett undantagslöst motstånd till Windows. Om du bara har spel på din windows-partition och sällan/aldrig ansluter till internet i Windows så ser jag inte riktigt problemet med det. Du kan ju till och med slimma ned windows med något lämpligt program och installera spelen på en extern hårddisk så ägnar du kanske 1 GB åt windowspartitionen på din interna hårddisk. Jag ser inte riktigt problemet med att använda det då. Men om det nu är en principsak kan jag ändå respektera det. Jag bara föreslår att du överväger det en gång till.

Ursprungligen av sodemus:

Jag är ändå stilla frågande till ett undantagslöst motstånd till Windows. Om du bara har spel på din windows-partition och sällan/aldrig ansluter till internet i Windows så ser jag inte riktigt problemet med det. Du kan ju till och med slimma ned windows med något lämpligt program och installera spelen på en extern hårddisk så ägnar du kanske 1 GB åt windowspartitionen på din interna hårddisk. Jag ser inte riktigt problemet med att använda det då. Men om det nu är en principsak kan jag ändå respektera det. Jag bara föreslår att du överväger det en gång till.

Det LÅTER frestande. Men jag har bestämt mig för att iinte släppa in Win i mina burkar ngnstans. Det enda från MS som körs här är Messenger (gummans burk).
Jag blir bara frustrerad på Win Öht.
Sedan måste jag KÖPA en Win-skiva, installera den, jobba med att trimma den.
Uppdatera den, sedan inte tillåta den ute på nätet. Alltså hålla på och fiddra med den. Efter det så måste jag köpa spelen i Windows-variant - nu passerar vi en milstolpe här.... Efter detta så är jag alltså TVUNGEN hålla igång en Windows-partition för att kunna spela...

Nej tack. Det kommer sluta med att hela burken åker ut genon fönstret. *

Spela vill jag skall vara avkoppling! Inte ngt frustrerande. Ngt jag ser fram emot, inte att jag skall behöva pilla med saker för att få det att fungera...
Jag vägrar tro att det bara är att stoppa i Windows, trycka på tre knappar och två dialogrutor och sedan fungerar allt....

* Jag bor på sjunde våningen..människor kan bli skadade.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 04:07

Det var den snyggaste formulering jag sett på länge! Det ska du ha massor av cred för.
Tror ändå inte att Goflorp går på det.
Inte jag heller, fast jag vill ju ändå inte spela.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 08:14

Själv har jag upptäckt att spel är bäst på konsol, därför en PS3.
Annars spelar barnen, WoW, Pixars Cars och en hel del web spel på våra macar. Själv spelar jag på OGame.se med MinHembioClanen Nasty HB.

sodemus: Att hela tiden försöka pracka på oss macare windows känns ungefär som när man går på fest och inte dricker. Finns helt plötsligt inga argument som duger.

Rainbox Six: Las Vegas 2 finns bara för Windows.
Detta spel finns för Windows. Ska du spela spel så är det än så länge WIn som gäller även om det kommer färre och färre spel till Win. Egentligen är det konsol du ska ha för spel.
CoD 4 kommer slutligen till Mac - klart värt ett köp.

Du har alldeles rätt om WoW. Allt för rätt.

Ett annat roligt spel är Team Fortress 2. Men som sagt alla spel jag spelar har jag på min WIn partition. Att starta Win och starta ett spel är i sig inget frustrerande, även om det tar en evig tid att starta XP.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att starta Win och starta ett spel är i sig inget frustrerande, även om det tar en evig tid att starta XP.

Man kan väl gå på muggen så länge?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 10:15

Hade ett flygspel i WWII miljö till OS 9 för snart 10 år sedan, kommer inte ihåg vad det hette, men roligt var det, vi satt ett gäng på jobbet efter vi slutat och jagade varandra.

Need for Speed Carbon, verkar OK, bilspel är ju alltid avkopplande

  • Medlem
  • 2008-08-31 10:57

Har du inget emot gamla spel och inte har provat Broken sword, så kanske det kan vara nåt? Det är ett äventyrsspel där du som ung amerikan vid namn George Stobart hamnar mitt i ett sprängdåd i Paris (i version 1) och sedan försöker lösa brottet genom att ta dig runt i olika miljöer och prata med folk och lösa olika problem under vägen. Mycket humor inlagt är det också. Finns i tre(?) versioner där ettan är bäst.

Spelet spelas under OS 9 i Macversionen eller mha ScummWM tillsammans med PC-versionerna av spelet. PC-versionerna är såklart lättast att få tag på och tack vare Scumm så slipper du installera windows.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-31 12:08
Ursprungligen av Giggs:

Har du inget emot gamla spel och inte har provat Broken sword, så kanske det kan vara nåt?

Broken Sword är fantastiska om man gillar att interagera med folk, plocka upp saker, leta ledtrådar och lösa diverse intelligenta pussel med en engagerande historia. Har hittills utkommit fyra spel i serien. Alla av högsta kvalitet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-02 13:43

Varför vill man sitta hukad framför datorn när man spelar?

Skaffa en PS3 (eller Xbox 360 om du skiter i att PS3 är mer "Macig") och sätt dig bekvämt i soffan framför storbildsteven med en trådlös handkontroll istället. Spel till konsoller fungerar ju dessutom bättre, inga (eller iaf väsentligt mindre) installationsbekymmer, patchar, buggar och sånt skit (som många av oss ju flydde från Windows pga).

Bäst av allt är att varje spel du köper fungerar klockrent på din spelkonsoll, utvecklarna har haft exakt ditt system i åtanke när de gjorde spelet — istället för att vissa spel kanske är anpassade för andra systemkrav än du råkar ha på din dator (jag ryser när jag tänker tillbaka på driver-uppdateringarna till grafikkortet på PC).

Spelande hör hemma framför storbildsteven i soffan helt enkelt, har du "hemmabio" så är det ju ännu mer självklart.

Ursprungligen av Jogin:

Varför vill man sitta hukad framför datorn när man spelar?

Skaffa en PS3 (eller Xbox 360 om du skiter i att PS3 är mer "Macig") och sätt dig bekvämt i soffan framför storbildsteven med en trådlös handkontroll istället. Spel till konsoller fungerar ju dessutom bättre, inga (eller iaf väsentligt mindre) installationsbekymmer, patchar, buggar och sånt skit (som många av oss ju flydde från Windows pga).

Bäst av allt är att varje spel du köper fungerar klockrent på din spelkonsoll, utvecklarna har haft exakt ditt system i åtanke när de gjorde spelet — istället för att vissa spel kanske är anpassade för andra systemkrav än du råkar ha på din dator (jag ryser när jag tänker tillbaka på driver-uppdateringarna till grafikkortet på PC).

Spelande hör hemma framför storbildsteven i soffan helt enkelt, har du "hemmabio" så är det ju ännu mer självklart.

Jag är sugen på ett Wii, men jag är rädd att man tillbringar för mkt tid framför det och fläskar till sig rejält

Å andra sidan kan jag få spela med mina små sjuka Rabbits...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-02 19:54

Själv har jag PS3 och 40" LCD.

1
Bevaka tråden