Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte söka (spotlight) på OS X Server 10.5.4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en Mac Pro med ett par diskar som i huvudsak agerar filserver och TimeMachine-server.
Men av någon anledning går det inte söka på servern, vare sig efter innehåll eller filnamn.
Har testat att slänga .plist:en och att ta bort och lägga till volymer under "privacy".

Nån som har några bra tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-26 14:35
Ursprungligen av Melker Lindström:

Vi har en Mac Pro med ett par diskar som i huvudsak agerar filserver och TimeMachine-server.
Men av någon anledning går det inte söka på servern, vare sig efter innehåll eller filnamn.
Har testat att slänga .plist:en och att ta bort och lägga till volymer under "privacy".

Nån som har några bra tips?

Vad händer, hur ser det ut? Har du inget Spotlight-fält att skriva i, går det inte att skriva i det, snurrar den "för evigt" när du provar, eller vad?

Var kanske lite kortfattad.
Jag söker från en klientdator med 10.5.4
Om man söker efter en fil (filnamn) man vet finns så kommer inget resultat upp. Om jag söker efter en filändelse, tex ".psd" får jag upp sex träffar, men jag har tusentals .psd-filer på servern.

Om jag däremot sätter mig vid servern och markerar "Shared" istället för en lokal volym funkar det prima att söka på den backupdisk som ligger som firewirewire-disk på en annan burk som kör Mac OS klient i nätverket...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-09-02 08:10

Jag har samma problem fast tvärtom. Spotlight fungerar inte alls på vår 10.5.4 server. Jag har försökt att tvinga Spotlight att indexera starthårddisken - detta under Spotlightinställningarna - genom att dra hdn till Integritetsfönstert - starta om - och sedan ta bort hdn igen från samma fönster, men likförbannat så vägra Leopard att indexera hdn.

Känner inte för att installera om systemet!!!

Någon snäll person som kan trolla lite här?!?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-09-02 08:29

Testade att köra Cocktail på servern och när jag väljer fliken System i Cocktail så får jag följande felmeddelande:

Unable to detect Spotlight indexing status.
""Leopard"" is not accessible, read-only or mdutil (/urs/bin/mdutil) is not working properly.

Cocktail kunde inte fixa det tyvärr....Jäkligt strange!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-09-02 10:27

Jag hittade ett tips på Macfixit som verkar fungera. Körde följande commando i Terminalen på servermacen:

Först detta:
sudo /System/Library/ServerSetup/serversetup -setAutoStartSpotlight 1

Startade om macen och körde därefter:
sudo mdutil -i on /Volumes/namnet på hårddisken

Tryckte sedan Enter och helt plötsligt startade Spotlight att indexera hårddisken.

Gjorde samma grejer som Jedhi och allt verkade stämma. Förutom att Spotlight fortfarande inte funkar...
Hur såg du att indexeringen började?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-09-03 16:05
Ursprungligen av Melker Lindström:

Gjorde samma grejer som Jedhi och allt verkade stämma. Förutom att Spotlight fortfarande inte funkar...
Hur såg du att indexeringen började?

Man ser en svart prick komma och gå inne i förstoringsglaset. Och när man trycket på förstoringsglaset så ser man en progresstapel när indexering pågår.

1
Bevaka tråden