Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag önskar att moderatorerna svarade lite trevligare

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-09-01 22:54

Måste säga att jag har gått från en betalande supernöjd 99.mac användare till en som allt oftare söker mig till andra sajter.

Jag är inte en som är jätteinsatt i hur osa och Apple fungerar och ställde en fråga om det gick att lägga in osx 10.5 på en annan dator än Appels.

Svaret blev att om det gick fick jag söka svaret på annat håll.
Kunde man inte bare som mederator själ eller låtit en användare svarat att det inte är tillåtet och då får man inte skriva om det på 99mac.

Tycker det blir allt mer av de här små spydiga enmans domare inlägg.

Tycker trots allt inte att 99mac.se ska glömma att utan sina besökare är de inget annat en en tom sida av ettor och nollor på en server någonstans.

Tack för mig.

Tråkigt du känner så
Själv tyckte jag inte att svaret:

Citat:

"Kan man det får du tyvärr be om svaret någon annan stans än på 99.se.
Admin"

var sääärskilt spydigt. Det finns säkert andra ställen du kan hitta just denna informationen på, och om du sökt lite på 99 så märker du kanske att det inte är tillåtet att snacka om det ämnet här.

Det är rätt många som frågat liknande saker.
Ha det gött / Svar från en användare

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-09-01 23:09

Det jag uppfattade som spydigt var mest jag INTE visste att det var olagligt utan det fick jag hitta på egen hand. Så varför inte bara skriva VARFÖR ! ! ! man måste stänga en tråd.
Och som sagt, jag tycker att det bara blir mer och mer av detta men är väl kanske en baksida på hur stort 99 blivet.

Det här med att kunna göra eller få göra har du ju redan diskuterat i en annan tråd, visserligen för 1 1/2 år sedan, så du kanske har glömt det.
http://www.99.se/mac-os-x/214295-os-x-p-datorer.html

Vet inte om moderatorerna har blivit strängare (har varit här för kort tid) men om det är så kan det gissningsvis bero på att det har tillkommit många yngre "nybörjare" med iPhone som ställer frågor härsan och tvärsan vilket kräver mer moderering. Har själv blivit av med inlägg men jag har nog alltid vetat varför (tex feltolkning av trådens fråga).
Att söka sig till andra webbsidor är väl inget fel. Jag har flera olika sidor som jag tittar på eftersom dom tar upp lite olika saker. När man ska skriva gör jag det helst på en sida där man lätt kan hitta svaren och det mer känns som en dialog, vilket det gör här på 99.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 23:45
Ursprungligen av KaRo:

Det här med att kunna göra eller få göra har du ju redan diskuterat i en annan tråd, visserligen för 1 1/2 år sedan, så du kanske har glömt det.
http://www.99.se/mac-os-x/214295-os-x-p-datorer.html

Trådarna handlar inte om samma sak.

Basic > Men tar du inte åt dig lite väl mycket nu? Om du har hört talas om att det går att installera Mac OS X på en PC så kan du omöjligt ha missat att man måste trixa massor och att Apple inte tillåter det. Annars kulle väl Apple sälja Mac OS X for PC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 00:14

Är benägen att hålla med basic. Finns olika sätt att svara...

Det lite informativa avvisningen
"för att kunna köra Mac OS på en icke-Apple-dator så krävs det att man hackar MacOS:et och det är inte tillåtet enligt copyrightlagen och på 99.se så håller vi oss utanför diskussioner som rör sådana ämnen. mvh admin".

eller den mer direkta varianten: Du får inte fråga det här!

"Kan man det får du tyvärr be om svaret någon annan stans än på 99.se.
Admin"... PANG - STÄNG

Diskussionen kunde ha fortsatt i ämnet köra Mac OS på PC - för-/nackdelar

  • Medlem
  • 2008-09-02 07:59
Ursprungligen av basic:

Det jag uppfattade som spydigt var mest jag INTE visste att det var olagligt utan det fick jag hitta på egen hand. Så varför inte bara skriva VARFÖR ! ! ! man måste stänga en tråd.
Och som sagt, jag tycker att det bara blir mer och mer av detta men är väl kanske en baksida på hur stort 99 blivet.

Jag trodde att mitt svar tillräckligt tydligt visade att den typen av diskussioner är bannlysta. Om jag har sårat någon ber jag oförbehållsamt om ursäkt eftersom jag inte avsåg att förhålla mig på annat vis än helt neutralt.

Frågan har varit uppe så många gånger förut att jag utgick från att den intresserade kände till det. Å andra sidan borde jag samtidigt ha förstått att den som frågar borde ha missat att det är en no-no.

Ursprungligen av basic:

Svaret blev att om det gick fick jag söka svaret på annat håll. Kunde man inte bara som moderator själ eller låtit en användare svarat att det inte är tillåtet och då får man inte skriva om det på 99mac.

Tycker det blir allt mer av de här små spydiga enmans domare inlägg.

Självklart tycker jag att du ska få ett hövligt svar tillbaka - det hade jag själv förväntat mig i samma situation. Jag vet inte riktigt i vilken tråd och i vilken situation eller ens vilket svar du fått - du får gärna länka till diskussionen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 02:11
Ursprungligen av pherson:

Ah!

Kanske borde ha en sticky om OS X för x86 och sen hänvisa till den helt enkelt?
Lätt fixat och ett bra sätt att slippa irriterade medlemmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 02:28
Ursprungligen av Björnström:

Ah!

Kanske borde ha en sticky om OS X för x86 och sen hänvisa till den helt enkelt?
Lätt fixat och ett bra sätt att slippa irriterade medlemmar.

Låter som en bra idé

Ibland kan svaren vara korta, det håller jag med om. Men det är ditt ansvar som medlem att läsa igenom forumreglerna, där du bland annat får veta att du ska söka (och om du gjort det skulle du sett att alla diskussioner om OSX på PC blivit låsta och kunnat dra slutsatsen) innan du postar.

Men visst, ibland kan jag själv bli lite irriterad över korta, smått otrevliga svar och det är inte alltid moderatorerna själva föregår med bästa exemplet. Det är turligt nog inte särskilt vanligt, men dock förekommande.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-09-02 06:29

Kan tillägga att jag är en 32 år gammal så jag överlever nog, inte så att jag ligger och gråter på nätterna men "klimatet" har hårdnat en hel del den sista tiden på den här för övrigt utmärkta sidan.

Sen kan jag tillägga att den där sökfunktionen ger jag EN ! ! chans, har den inte hittat vad jag vill då ställer jag frågan eller söker mig vidare. Att tro att man kan ha tusentals användare på en hemsida idag 2008 som troget söker och söker på en hemsida innan man frågar vet jag inte om det stämmer med hur människor fungerar. DOCK kanske detta inte stämmer i detta fallet då jag ÄRLIGT inte sökte jätteintensivt alls.

Men som sagt, vill återigen påpeka att jag är tacksam för en bra sida !

Ursprungligen av basic:

Sen kan jag tillägga att den där sökfunktionen ger jag EN ! ! chans, har den inte hittat vad jag vill då ställer jag frågan eller söker mig vidare.

Det är lite väl kategoriskt, tycker jag. Oftast måste man prova ett par olika sökningar, med lite olika ord eller formuleringar. Det får du nog vara beredd på.

Ett tips är också att söka på Google. Om du anger site:99.se, så får du bara träffar från den här sajten. Det brukar bli mer träffsäkra sökningar än forumets inbyggda sökning.

Senast redigerat 2008-09-02 08:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är lite väl kategoriskt, tycker jag. Oftast måste man prova ett par olika sökningar, med lite olika ord eller formuleringar. Det får du nog vara beredd på.

Ett tips är också att söka på Google. Om du anger site:99.se, så får du bara träffar från den här sajten. Det brukar blir mer träffsäkra sökningar än forumets inbyggda sökning.

det räcker i regel att skriva 99.se, till och med! Man kanske kan implementera google-sökning i forumet?

Ursprungligen av henkebarn:

Man kanske kan implementera google-sökning i forumet?

Tror att detta fanns tillgängligt under en period, men att Björnström tog bort den efter ett tag igen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-09-02 19:57
Ursprungligen av henkebarn:

det räcker i regel att skriva 99.se, till och med! Man kanske kan implementera google-sökning i forumet?

Tackar, det hade jag ingen aning om faktiskt !

Om 99.se hade varit en arbetsplats hade jag undrat om inte några här är utbrända. De verkar ha suttit här för länge, pratar om hur det var förr, ger sura kommentarer och orkar inte komma ihåg hur det var att vara nybörjare i något ämne. Och dom som inte är experter men glatt försöker hjälpa till lite överallt får mentala och verbala sparkar i baken. Lösning ? Skicka dom här vidbrända anställda på retreat för att öva upp den ödmjukhet som dom säkert har längst inne och ge dom nya uppgifter när dom kommer tillbaka till arbetet. Kanske någon form av mentorskap.

Ursprungligen av KaRo:

Och dom som inte är experter men glatt försöker hjälpa till lite överallt får mentala och verbala sparkar i baken.

Har du något exempel på det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tips är också att söka på Google. Om du anger site:99.se, så får du bara träffar från den här sajten. Det brukar blir mer träffsäkra sökningar än forumets inbyggda sökning.

Varför inte koppla 99-söken till google's sök istället då många finner 99:ans egna sök ganska undermålig?

side-line.com har en egen google-sök

Kanske går att fixa

Mvh

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-02 09:23

En liten fråga :
Hur kommer det sig att det är "olagligt" att diskutera huruvida man kan installera Mac OS X på
en "PC" eller inte, eller hur man gör (Det går ju faktiskt att åstakomma) när forumet helt tillåter
allt snack kring att låsa upp och köpa olåsta iPhone ?

  • Medlem
  • 2008-09-02 09:32
Ursprungligen av Pasay:

En liten fråga :
Hur kommer det sig att det är "olagligt" att diskutera huruvida man kan installera Mac OS X på
en "PC" eller inte, eller hur man gör (Det går ju faktiskt att åstakomma) när forumet helt tillåter
allt snack kring att låsa upp och köpa olåsta iPhone ?

Den frågan har egna trådar. Håll den diskussionen till de trådarna.

Ursprungligen av Baron:

Den frågan har egna trådar. Håll den diskussionen till de trådarna.

Bara en liten sak.. Tänk vilken skillnad det hade varit om Baron hade lagt till en efter sitt svar..
Bara en sån sak som den Avatar Baron har valt gör att, iaf jag, får bilden av att Baron är lite "uppsnoffsig och besserwisser" av sig (tror inte att du är det Baron, så missförstå mig inte).. Det jag menar är att det är såna här små saker som gör ganska mkt för hur vi tolkar det som var och en skriver..

Återigen vill jag understryka att jag bara påpekar såna här undermedvetna saker och att jag inte på något sig hoppar på dig, Baron, eller någon annan (jag menar, kolla min bild.. Döden är ju inte känd som någon muntergök precis..)

Hur som helst, jag har full förståelse att alla moderatorer osv på 99.se har en hel del inlägg att läsa igenom och redigera och ta bort varje dag.. Jag hade själv tröttnat efter ett tag och bara kort svarat på frågor osv till slut för att man inte orkar svara supergrundligt och fint på precis varenda inlägg..

Tackar iaf för en bra sida och hoppas ni fortsätter styra den med samma goda anda grabbar (och tjer om ni finns med såklart)!

/Pain

PS. struntade själv i smileysarna för att ni själva får lägga till dom i er fantasi för att märka skillnaden (allt är dock menat att vara med positiva smileysar)
.DS

Ursprungligen av Pain Reaper:

Bara en sån sak som den Avatar Baron har valt gör att, iaf jag, får bilden av att Baron är lite "uppsnoffsig och besserwisser" av sig (tror inte att du är det Baron, så missförstå mig inte)..

Jag tror han är en sån där marxist.

Ursprungligen av false messiah:

Jag tror han är en sån där marxist.

Han är nog trevlig IRL tror jag

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-04 09:28
Ursprungligen av Pain Reaper:

Bara en liten sak.. Tänk vilken skillnad det hade varit om Baron hade lagt till en efter sitt svar..
Bara en sån sak som den Avatar Baron har valt gör att, iaf jag, får bilden av att Baron är lite "uppsnoffsig och besserwisser" av sig (tror inte att du är det Baron, så missförstå mig inte).. Det jag menar är att det är såna här små saker som gör ganska mkt för hur vi tolkar det som var och en skriver..

Och/eller att vi också slutade att försöka läsa in en massa saker som inte står i inläggen. Och/eller att vi inte övertolkar, överdramatiserar och att vi inte prompt måste reagera och kommentera allting.

De flesta möss har en scroll - använd den och gå vidare.

Ursprungligen av Pasay:

En liten fråga :
Hur kommer det sig att det är "olagligt" att diskutera huruvida man kan installera Mac OS X på en "PC" eller inte, eller hur man gör (Det går ju faktiskt att åstakomma) när forumet helt tillåter allt snack kring att låsa upp och köpa olåsta iPhone ?

Den frågan har varit upp ett flertal gånger här i Feedback, länkar till en av trådarna

http://www.99.se/feedback/228328-piratkopiering-nej-uppl-sning-ja.html

/c

Jag tycker varken att svaret var oförskämt eller att klimatet på 99.se har hårdnat. Snarare är det tröskeln för när man ska bli upprörd över något som på senare år har sänkts. Det vanligaste problemet är att man försöker tolka in ett tonläge i någon annans skrivna text och då är det lätt att misstolka ett svar eller tillrättavisning som drygt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 11:34

Jag hävdar istället att mer jobb lagts på veteraner här. I början var det mer ett pro-forum och folk med frågor sökte och ställde framför allt frågor på ett bra sätt. Med bra sätt menar jag mycket info om utrustning, problem och hittills testade åtgärder.
Nu är det fler nybörjare. Vilket är kul då det betyder att vår plattform växer men det medför också en lägre nivå i forumet vilket kan vara lite frustrerande ibland.
99.se är inte en rättighet utan en bonus.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-02 11:56

Jag kan definitivt förstå Barons inlägg. Ibland kommer det vågor av samma frågor om och om igen. Framförallt vissa frågor rörande ett aktuella ämne. Och när man behandlat 6-7 stycken sådana trådar på någon dag. Då börjar man bli lite mer koncis i sitt svar. Och efter några månader där man ofta behandlar samma inlägg om och om igen, då tar man ibland små genvägar. Det är också skillnad på att skälla ut någon och bara ge ett formellt rakt svar. Baron i detta läge gav bara ett rakt svar utan omvägar tycker jag.

Jag anser däremot att en del användare är för kinkiga. Som Martin Pettersson skriver, tröskeln har sänkts lite om när man ska vara upprörd, kanske för att fler människor från andra bakgrunder tagit sig ut på internet.

När man är uppväxt i opensource-världen får man lära sig den hårda vägen att inte fråga onödiga frågor. Det kanske inte är en bra väg, men det är en del av den generella attityden på internet.

Bevaka tråden