Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bittorrent progz dödar Safari och Firefox

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 20:39

Kan nän kanskje hjelpa mig med detta... ???

Så fort transmission eller Vuze (Azureus) börjar ladda ner så bryts kontakten i båda Safari och Firefox. Och så fort jag slår av bittorrent programmene så kommer jag inn på nettsidor igen..

Sen i Transmission kan jag bara köra en nedladning om gången.

Mycket strul efter jag flyttade och fikk bredband och modem från Comhem - och kundtjänst hjelper ju inte.....

Är det här nåt som jag kan fixa...??

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-01 20:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 21:18

Ja det var min forrige post - men tror inte det är transmission som är problemet....

Fungerar ditt Comhemmodem som router? Min erfarenhet är att billiga routers inte orkar med så många eller för den delen tunga anslutningar över huvud taget.

Testa gärna med en annan router om du har möjlighet för att se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 21:19
Ursprungligen av hansfilipelo:

Fungerar ditt Comhemmodem som router? Min erfarenhet är att billiga routers inte orkar med så många eller för den delen tunga anslutningar över huvud taget.

Testa gärna med en annan router om du har möjlighet för att se om problemet kvarstår.

Ja den gör vel det tror jeg ? Skal testa med en annan..

Högs sannolikt ett routerproblem, precis som sagts ovan.

Jag har samma sak om jag öppnar upp flödet i uTorrent på min Windowsmaskin. Jag måste begränsa antalet anslutningar, annars skjuter min Linksys ut sig.

Testa att ställa in Transmisson så att det inte kopplar upp mot lika många användare när du laddar ner. Jag använder mest uTorrent, så jag kan inte Transmissions inställningar utantill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 02:51

Litet sidospår...

Just detta problemet vet jag av erfarenhet från både mig själv och några vänner är ett vanligt problem om man kör med bredband från Tre (3). Pratat med deras kundtjänst ett par gånger och i deras fall handlar det om att deras nät är begränsat och inte klarar av mer än max 40 anslutningar till och från en användare simultant, vilket då får all trafik via ens modem att "frysa". Alltså som sagt ovan testa att begränsa det totala antalet "peers" och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 21:06
Ursprungligen av pherson:

Litet sidospår...

Just detta problemet vet jag av erfarenhet från både mig själv och några vänner är ett vanligt problem om man kör med bredband från Tre (3). Pratat med deras kundtjänst ett par gånger och i deras fall handlar det om att deras nät är begränsat och inte klarar av mer än max 40 anslutningar till och från en användare simultant, vilket då får all trafik via ens modem att "frysa". Alltså som sagt ovan testa att begränsa det totala antalet "peers" och se om det hjälper.

Wow! Jösses, det måste jag testa direkt. Jag har haft asmkt problem sedan jag gick över till Tre och mobilt bredband. Hastigheten är väl ett dilemma för sig, men just att den kopplar ned sig titt som tätt är värre. Ska bli spännande att se om detta tips kan få ordning på saker och ting. Tack!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 13:08

Jag har mitt modem från comhem kopplat till min airport extreme.. Så jag bör altså köpa meg ett nytt modem?!?

Är lovat 25 mbits ned och 10 mbits upp - känns som det skal klara av ett par nedladdningar och mye trafik, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 16:57

Nej du behöver inte köpa ett nytt modem.
Problemet är med största sannolikhet din router. D.v.s din Airport Express som utför NAT och SPI.
Grejen med SPI (Stateful packet inspection) är att router skapar en lång lista på de IP-adresser som ska få prata med din dator som du kör bittorrentprogrammet på.
En lista med "states" XXXX.XXX.XXX.XXX:BBBB-> incoming, Outgoing -> YYYY.YYYY.YYYY.YYYY:AAAA etc. Där X och Y är IP-adresser och A och B är portnummer.

När du då sätter antalet anslutningar för högt i din bittorrentklient, då blir listan för lång och tar upp för mycket plats i din router.
Det finns då ingen plats för states till ditt webbsurfande som då får vänta på att någon state försvinner innan Safari/Firefox kan beredas plats.

OpenBSDs brandvägg använder c:a 1 MB/1000 states så i den storleksordningen är det.

Det kan också vara så att din router helt enkelt inte "orkar" routa så många paket/sekund som du försöker trycka igenom den. D.v.s för långsamt I/O eller processor.

Den enklaste lösningen är att minska antalet anslutningar i ditt bittorrentprogram. Alternativt köpa en router med mer minne, eller använda en avdankad dator med två nätverkskort som brandvägg/router.

Ursprungligen av sfalc:

Det kan också vara så att din router helt enkelt inte "orkar" routa så många paket/sekund som du försöker trycka igenom den. D.v.s för långsamt I/O eller processor.

Den enklaste lösningen är att minska antalet anslutningar i ditt bittorrentprogram. Alternativt köpa en router med mer minne, eller använda en avdankad dator med två nätverkskort som brandvägg/router.

Högst sannolikt att routern är för långsam.

Se min tråd angående att använda en dator som router. http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/250197-tips-g-r-router-gamla-pc.html

Ursprungligen av sfalc:

Grejen med SPI (Stateful packet inspection) är att router skapar en lång lista på de IP-adresser som ska få prata med din dator som du kör bittorrentprogrammet på.
En lista med "states" XXXX.XXX.XXX.XXX:BBBB-> incoming, Outgoing -> YYYY.YYYY.YYYY.YYYY:AAAA etc. Där X och Y är IP-adresser och A och B är portnummer.

När du då sätter antalet anslutningar för högt i din bittorrentklient, då blir listan för lång och tar upp för mycket plats i din router.
Det finns då ingen plats för states till ditt webbsurfande som då får vänta på att någon state försvinner innan Safari/Firefox kan beredas plats.

Fram till kl 17.42 idag kände jag inte till detaljerna bakom. Nu vet jag det.

Tack

a

1
Bevaka tråden