Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kommer inte OS X överens med mitt jobbs ethernet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett sånt konstigt problem, men förstår inte hur man ska lösa det.

MBA tillsammans med ethernet adapter. Förut trodde jag att det var något fel på min adapter, men jag har nu kommit fran till att det är troligen nätverket på mitt jobb som strular.

När jag kom till mit jobb imorse så kopplade jag in nätverket och då funkad det prima, men när jag på lunchen gick iväg en timme med datorn och sedan kom tillbaka och skulle koppla in dator igen, var det som att den inte ens kände av nätverket, provade med olika kablar och olika "kontakter", men inget fungerade. Nästan som att kabeln blir ur funktion när man kopplar ur den.

Så frågan är, kan nätverket vara anpassat för ett speciellt operativsystem? Vi använder något som heter "citrix" med tunna klienter.

Och varför fungerar det bara en gång, och sen inte igen? Samma dag? Samma kabel?

Senast redigerat 2008-09-01 15:09

Hej,

Det kan vara så att er switch känner av mac-adresser och blockerar portar i switchen som den inte känner igen.

Ursprungligen av ndsunesson:

Hej,

Det kan vara så att er switch känner av mac-adresser och blockerar portar i switchen som den inte känner igen.

Kanske är så, kan man ändra den på något sätt?

Min kollega har köpt en (egen) bärbar dator, och använder Vista, och han kan koppla in och ur hela tiden.

Jag har nu även provat att starta om min Air i XP (Boot Camp), och samma fel där, funkar tills man startar om datorn och stoppar in adaptern igen.

Har du senaste OSX update? Det är inte föränn senare updates som det rullar rent med SMB-nät. När Leopard kom så var det ett fruktansvärt pinsamt strul med SMB-nät ("Windows-nät").

Aha...läste just att det är samma strul när du kör Windows. Nå - då har vi ett hårdvarufel.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har du senaste OSX update? Det är inte föränn senare updates som det rullar rent med SMB-nät. När Leopard kom så var det ett fruktansvärt pinsamt strul med SMB-nät ("Windows-nät").

Ja, alla uppdateringar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...läste just att det är samma strul när du kör Windows. Nå - då har vi ett hårdvarufel.

Vad jag tror med, men Macoteket tror inte det. Kan man köra något test på macen? Det e ju också svårt att veta om det är fel på macen eller adaptern, adaptern kanske lägger av efter en stund? Den blir blir väldigt varm efter ett tag (adaptern alltså).

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-09-01 18:04

Är nätverksteknikerna MAC-fientliga? i annat fall kan du ta hjälp av dom och kolla vad switchen säger när du kopplar in. En del switchar står och funderar och testar länken under någon minut i början innan den släpper på trafik vilket kanske kan orsaka en del trassel.

Citrix är "Dela bildskärm"-delux för windows som även finns för Mac.

När man bootar en Mac med Windows så ÄR burken en Windows-maskin. Om felet då kvarstår så är felet inte MacOSX-relaterat. Detta är ju uppenbart. Kristallklart. Macoteket snackar skit. Puckon. vet dom verkligen att felet kvarstår när du bootar med Windows? Och ändå inte tror att det är ett hårdvarurelaterat problem?

Om det inte är hos IT-avdelningen felet ligger så klart. Då ere en annan femma.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-01 19:12

Jäätesvårt och svara på vad Er IT avdelning har för olika skydd mot oönskade (privata) datorer.

Det är inte så troligt att felet är windows relaterat utan låter mest som det är en bugg i din mac. Det skulle kunna vara så att det är något trådlöst nät som ligger och är elakt som din mac väljer o koppla upp sig på (om du, som du säger får att att fungera efter en omstart). Stäng av alla trådlösa nät (oavsett om du kör windows eller osx) så kanske det fungerar. Alla OS blir smått förvirrade när dom ansluter sig till flera nät samtidigt, speciellt om dom automatiskt ansluter sig till öppna nät som windows gillar om man inte har policy för det.

Jag provade precis att koppla in den i min router, och det funkade efter 2 sek, direkt. Så då är det antagligen inte hårdvaru fel, utan IT-avdelningsfel. Men det är ändå skumt att andra bärbara datorer (XP, Vista, 200 etc.) använder nätverket helt utan problem. Därför är det lite skumt att jag inte kan använda XP ens.

Jag har nu tagit kontakt med min IT-avdelning, men förväntar mig inte mycket hjälp, eftersom dom inte ens sitter hos oss. men vi får se

1
Bevaka tråden