Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minne som hjälp att flytta filer, hur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-01 16:01

Hej!
För att flytta filer mellan mac och windows (i min MacBook Pro) har jag förstått att man bör använda ett usb-minne. Verkade smidigt, tills jag upptäckte att minnet bara dyker upp i den ena "datorn" åt gången, stoppar jag i det när jag är i windows-läge syns det bara där, och på motsvarande sätt om jag är i mac-läge. Det är klyddigt att behöva mata ut och mata in minnet hela tiden.
Kan man göra någon inställning i t ex VMWare Fusion eller på annat sätt för att få minnet att hänga med?
Tacksam för eventuell hjälp!
Hälsn. Anneli/nocke

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 16:22

Du krånglar till det Det går att flytta filer mellan macen och din virtuella PC med drag och släpp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-01 16:35

Kör man VMWare Fusion så kan det ibland(ofta för vissa) inte fungera att flytta filer genom att dra den ifrån virtuella maskinen till din Mac. Det lättaste är då att ha en mapp som man delar i nätverket då är det bara att annsluta till din virtuella maskinen genom Mac OS X.

Shift+Apple+G och skriv smb://ipadress till virtuella maskinen.

  • Medlem
  • 2008-09-01 18:28

Tack för hjälpen! Har dock inte kommit riktigt ända fram till en lösning som funkar.
Drag och släpp ville Fusion tyvärr inte veta av, och det hade i så fall ändå varit en "enkelriktad" lösning.
Att ha en uppmappad disk på nätverket verkar vara en bra idé men jag arbetar hemma och har mitt egna nätverk (mac) med en extern hårddisk som skulle kunna användas. Men windows-pc-maskinen är uppkopplad med VPN till mitt jobb och datorn tillhör då det nätverket.
Att maila mig själv filerna känns just nu som enda lösningen. Hade stort hopp till USB-minnet men....
Eller förresten hur kan jag se ip-adressen till virtuellaPC/respektive"Ovirtuellamac"? Är det två ip-adresser?

Om ni har mer input så är ingen tacksammare än jag....
/anneli/nocke

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 18:54
Ursprungligen av nocke:

Tack för hjälpen! Har dock inte kommit riktigt ända fram till en lösning som funkar.
Drag och släpp ville Fusion tyvärr inte veta av, och det hade i så fall ändå varit en "enkelriktad" lösning.

Jag kan dra filer åt båda hållen. Tyvärr verkar det som att det är fler än du som har problem med den funktionen tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 19:34

Du kan väl lägga upp en mapp som du delar, så slipper du sitta och försöka få det att fungera med nätverk.

Lägg till en "shared folder" som är en mapp på din riktiga mac, så kommer du åt den även på windows som en mapp. Kommer inte ihåg exakt i huvudet hur du gör men.

  • Medlem
  • 2008-09-14 16:45

Hej studiox m fl!

Shared folder var faktiskt något jag satt och fnulade på häromdagen. Skulle det kunna funka? Nu har jag fått motivation att försöka lösa det på allvar. För det känns onekligen löjligt att hålla på att maila sig själv hela tiden....:D

/nocke/anneli

Delad mapp/shared folder, är det som jag kör för att flytta filer mellan Mac-delen och Windows-delen i samma dator. Den delade mappen syns i båda operativsystemen och det är enkelt lägga in där det som ska flyttas mellan. Behövs inte något USB-minne eller liknande. Eftersom den delade mappen är lokal på den egna datorn - för Mac-Windows delarna - så tror jag inte den syns för andra i ett nätverk, men jag är inte säker för jag har inte provat detta i en nätverkslösning.

1
Bevaka tråden