Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att starta min Imac :(

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja..

Köpte min Imac för typ 1 månad sen, allt har funkat klockrent fram tills idag...

När jag skulle starta upp Imacen så kommer startljudet igång äpplet visar sig o sen snurrar grejen under den ( kommer ej ihåg namnet på den ). Men sen händer det inte så mycket mer och jag kommer inte in i OS X.

Vet inte om detta beror på att jag drog ut strömkabeln o flyttade på imacen från ett ställe till ett annat, har väldigt svårt att tro att just detta är orsaken.

Igår så startade den upp som vanligt kanske liiite segare än vanligt da, och jag stängde av Imacen som vanligt genom Stäng AV.

En fördel är att jag har bootcamp installerat och Mac Drive.
Så jag har bootat Imacen i Windows nu och när jag ska gå in på Mac Partitionen genom Mac drive står det:

Macintosh HD (F:) is Not accessible. The Disc Structure is corrupted and unreadable.
Formatet på Partitionen är : HFSJ
Jag kan säkert formatera om allt...men jag vill ha kvar alla grejer som jag har spart på Mac partitionen.

All hjälp uppskattas.

Mvh
Anders

Senast redigerat 2008-08-30 14:25
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 14:57

Starta datorn, stoppa in installationsskivan och håll in C direkt under uppstart. Då kommer datorn starta från installationsskivan.

Därifrån kan du öppna Disk Utility, eller Skivverktyg från menyn där uppe, när du valt språk. I Disk Utility kan du markera partitionen Macintosh HD och till höger finns First Aid. Där finns Verify Disk och Repair Disk. Testa att köra detta.

Tyvärr så funkade inte detta fick detta som svar:

På svenska: Ogiltig Nodstruktur
Enhetskontrollen Misslyckades

På Eng: Invalid Node Strukture
Volume Check Failed

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-01 16:22
Ursprungligen av Anders1979:

Tyvärr så funkade inte detta fick detta som svar:

På svenska: Ogiltig Nodstruktur
Enhetskontrollen Misslyckades

På Eng: Invalid Node Strukture
Volume Check Failed

Ah. Detta är ett mindre roligt fel. Jag har sett det en gång tidigare när en server dog av ett strömavbrott. Det gick att rädda allt genom att köra en igenom en installation av systemet. Men inte att ta bort något. Då fungerar den som en systemåterställning eller reperationsinstallation. Nästan alla dina inställningar är kvar. Alla dina användarinställningar osv, är krav. Dock är vissa program, som använder systemmapparna ibland i behov av ominstallation. Photoshop brukar kunna behöva ominstallaras bland annat.

Det kanske går att fixa med diskwarrior eller annat verktyg också. Men de kostar en slant.

Sök lite på forumet om DiscWarrior eller Data Rescue II. Då kommer du hitta trådar som handlar om att laga trasiga diskar.

Vill inte strö salt i såret, så ursäkta att jag tar upp frågan Anders1979, men beror inte kraschen just på att datorn kan ha flyttats medan den höll på att spara ned filerna efter att precis ha stängts av ? Undrar bara eftersom jag troligen själv har orsakat en hårddiskkrasch på min MacBook Pro genom att göra just så. Numera är jag försiktigare och flyttar inte mina Mac:ar förrän de "somnat in" ordentligt. Och så har jag skaffat Smartsleep.

Ursprungligen av KaRo:

Vill inte strö salt i såret, så ursäkta att jag tar upp frågan Anders1979, men beror inte kraschen just på att datorn kan ha flyttats medan den höll på att spara ned filerna efter att precis ha stängts av ? Undrar bara eftersom jag troligen själv har orsakat en hårddiskkrasch på min MacBook Pro genom att göra just så. Numera är jag försiktigare och flyttar inte mina Mac:ar förrän de "somnat in" ordentligt. Och så har jag skaffat Smartsleep.

Jo precis vad jag är orolig över att den har gjort..dvs kraschat på grund av flytt.
För jag flyttade runt den en hel del o drog ut strömsladden. Mycket möjligt att den krashade på grund av allt detta.
Ska också skaffa Smartsleep i framtiden.

Som jag skrev i första inlägget har jag tur att jag kan boota i Windows Bootcamp.
Där efter mycket och o men har jag lyckats göra om Diskwarrior.dmg filen till en .iso fil via Ultra Iso.
Denna .iso fil brännde jag sedan via Nero 8/ bränn image.

Nu när jag startar om datorn skulle jag boota med den dvd skivan (dvs Diskwarrior)
Det som hände var att skivan snurrade igång äpplet kom upp, sen startade Imacen om där vart det helt vitt o efter kanske 3-4 min kom en icon mitt på skärmen upp som liknande en rund världsglob.

Den verkade liksom aldrig komma in i Diskwarrior.

Sen när jag ville boota upp datorn me windows igen, ser jag juh både Mac Partitionen,Win partitionen, och dvd skivan där det står Diskwarrior på.

Men den kommer som sagt inte igång.. Ska jag bränna på något annat sett? eller boota på ett annorlunda sett.

När jag bootade med Leopar cd:en o ska göra en istallation på bara system filer så vet jag inte riktigt om de funkar för det jag får upp är:

Har kommit förbi där man accepterar avtalet o kommit dit där det står Välj målplats/ Var vill du intallera Mac OS X?

Mina allternativ är 2st

1 Windows partitionen på 32 gig.. o Machintosh HD ..bägge är markerade med Gula trianglar med ett utropstecken. När jag markerar Mac HD o klickar på alternativ dessa är de enda 2 jag kan välja:

Målskivan måste raderas innan du kan installera:

Formatera som: Mac OS Extended (journalförd)
Mac OS Extended (shiftlägeskänslig,journalförd)

Kommer arkivera och installera efter denna ruta eller saknas den bara för mig på grund av alla fel.

Mvh
Anders

Senast redigerat 2008-09-01 23:20
1
Bevaka tråden