Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svarsknappen på headset fungerar inte alltid till iPod

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag upplever att mitt medföljande headset till iPhone 3G v. 2.0.1 inte alltid funkar som det ska när jag använder telefonen som iPod. Ibland stoppar jag bara i lurarna och klickar en gång på svarsknappen, så kör iPoden igång. Efter det fungerar det jättebra att starta/stoppa, byta låt samt att svara/lägga på. Men ibland gör jag precis samma sak, och då får jag ingen respons alls. Ibland kan det funka att dra ur sladden och sätta i den igen, men inte alltid. Jag finner liksom ingen direkt gemensam nämnare.

Är det någon som har haft ett liknande problem, eller kanske har en lösning?

Tack på förhand. /Emil

P.S. Även om inte svarsknappen fungerar så kommer ljudet felfritt igenom till lurarna. Jag vet inte vad det är riktigt. D.S.

Min svarsknapp fungerar inte alls.. eller ja det funkade de två första dagarna.
Har hör att det kan bero på smuts men har rengjort å det blir inte bättre.

Okey, var inne hos Telia å försökte få testa med ett par andra lurar men dom hade inga på hyllan utan hänvisa till Apple Support.

Så jag börja skapa ett ärende hos Apple för att få mina lurar fixade, ja ha garanti det ska man tydligen betala för dvs om dom skulle titta på mina lurar å eventuellt skicka ett par nya om nu dessa var trasiga skulle jag betala 187kr. Ett par nya kostar ju typ 220kr.

Trodde garanti på nya produkter var kostnads fri ?

Ursprungligen av dr.walm:

Okey, var inne hos Telia å försökte få testa med ett par andra lurar men dom hade inga på hyllan utan hänvisa till Apple Support.

Så jag börja skapa ett ärende hos Apple för att få mina lurar fixade, ja ha garanti det ska man tydligen betala för dvs om dom skulle titta på mina lurar å eventuellt skicka ett par nya om nu dessa var trasiga skulle jag betala 187kr. Ett par nya kostar ju typ 220kr.

Trodde garanti på nya produkter var kostnads fri ?

jag hade problem med mina lurar till itouchen och det var samma sak där men jag fick tillbaka pengarna när dom hade konstaterat att lurarna var trasiga. du betalar alltså en deposition (?) så att när dom fått in dina lurar till deras värkstad så skickar dom tillbaka din kronor till dig.

jag har problem med mina lurar till iphonen nu också då svarsknappen har slutat att fungera överhuvudtaget.
inne på Telia sa dom att jag skulle in på Apples hemsida för dom hade någon sorts felsökningssida där men jag har inte hittat den så jag ska göra samma sak med headsetet som jag gjorde med mina lurar till itouchen.

lite tråkigt att det alltid ska vara samma sak med både microsoft och apples produkter. kan man inte bara gå in till butiken där man köpte det o få det fixat där istället för att behöva hålla på med att skicka saker fram och tillbaka med budbil?

Efter lite testande och fipplande har jag kunnat konstatera följande: De gångerna som svarsknappen inte fungerar, fungerar inte heller mikrofonen och jag kan då alltså inte ringa med headsetet. När jag sätter i pluggen verkar det som att den inte går hela vägen ner i botten på kontakten. På en kompis iPhone går kontakten betydligt djupare. Dock har jag märkt att det oftast hjälper om jag sätter i kontakten hårt så att säga och trycker lite extra. Så headsetet verkar egentligen fungera felfritt de gångerna det får kontakt.

Nu är ju frågan om huruvida felet, eller kanske glappet snarare, ligger i telefonen och vad man kan göra åt det. Det är inte smuts eller något annat som ligger i kontakten, utan pluggen bottnar helt enkelt inte helt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-31 19:31
Ursprungligen av raveremils:

Efter lite testande och fipplande har jag kunnat konstatera följande: De gångerna som svarsknappen inte fungerar, fungerar inte heller mikrofonen och jag kan då alltså inte ringa med headsetet. När jag sätter i pluggen verkar det som att den inte går hela vägen ner i botten på kontakten. På en kompis iPhone går kontakten betydligt djupare. Dock har jag märkt att det oftast hjälper om jag sätter i kontakten hårt så att säga och trycker lite extra. Så headsetet verkar egentligen fungera felfritt de gångerna det får kontakt.

Nu är ju frågan om huruvida felet, eller kanske glappet snarare, ligger i telefonen och vad man kan göra åt det. Det är inte smuts eller något annat som ligger i kontakten, utan pluggen bottnar helt enkelt inte helt.

Låter misstänkt likt mitt problem. Fungerade utmärkt i nån månad, sen slutade ipod/telefon knappen fungera. Ljudet går fortfarande igenom, men kontrollerna är kass. Har också märkt att det inte verkar som pluggen går ända in, samma gäller för andra lurar, de pluggarna går inte ända in heller.

Efter ytterligare lite fipplande har jag kommit fram till en sak till. Huruvida knappen fungerar eller inte verkar hänga på hur roterad kontakten är i hålet. Sätter jag i kontakten och det fungerar, så är allt bra. Om jag däremot vrider kontakten 180 grader i hålet så slutar den att fungera. Således testade jag vad som ungefär var mitten på "den fungerade zonen" genom att vrida den lite åt gången och testa. Efter det gjorde jag en liten markering på headsetets sladd (eftersom gummihöljet närmast kontakten går att rotera oberoene av själva kontakten) som när den pekar mot mig är just i mitten av den zonen.

Sedan dess har det fungerat relativt felfritt, och det verkar som att själva felet ändå ligger i headsetet... Hoppas jag. Vi får se varthän det barkar, men just nu är det mesta frid och fröjd i alla fall.

Jag råkade ut för att min knapp på headsetet inte fungerade. Gick med problemet i ca två veckor. Har provat att vrida och vända på kontakten utan resultat.

Provade mitt headset i en kompis iPhone, det fungerade inte där heller.
Provade min kompis headset i min iPhone, fungerade hur bra som helst.

Slutsatsen blir så klart att mitt headset är trasigt.

Var in till Telia-butiken som sålde luren till mig för att reklamera headsetet.
Trodde i min dumma enfald att ett par trasiga lurar var något som gick att lösa i butiken genom att konstatera felet, slänga headsetet i papperskorgen och ge mig ett nytt fungerande. Men icke!

Nu skickar man mitt headset (värde 225 kr) ner till södra Sverige, där en tekniker som kostar ett antal kronor i timmen ska titta på det och konstatera att dom verkligen är trasiga. Sedan ska ett nytt headset skickas tillbaka till Telia-butiken, varpå ett en SMS går ut till mig att mitt nya headset finns att hämta i butiken.

Låter det inte lite sjukt? Hanteringen måste ju kosta bra mycket mer än nypriset på ett headset?

Värt att notera att Telia säljer iPhone - ENBART!
Dom har inte ett enda tillbehör i butiken. Jag försökte kräva ett par lånelurar så länge mina åkte lastbil genom landet, men det gick ju inte eftersom Telia inte har iPhone-tillbehör.

Tänk vad man skulle kunna spara pengar, miljö och goodwill genom att lösa sådana här billiga problem direkt i butiken utan tajfs.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-01 15:18

Verkligen. Jag fick informationen att jag skulle lösa det själv genom Apple support...

  • Medlem
  • 2008-09-07 21:24

kort undran…

Hej,
jag förstår av era inlägg att ni är mycket insatt i blåtand och iPhone/iPod touch.

Jag beklagar att ni inte har lyckats få korrekt bemötande av Telia/Apple. Men det verkar bli mer och mer vanligt.

Nu till mina frågor:

1. Apple har ju tagit fram iPhone Bluetooth Headset, som ju är helsnygg om än dyr. Är den klar för AD2P?!?! (alltså - kan man lyssna på musik med hög kvalitet i den?) (det är ju bara EN lur, om man har två - kör man då stereo?!?) kanske en dum fråga.

2. Fungerar iPhone Bluetooth Headset också på iPod touch?

3. ELLER… är Motorola S9 ett bättre alternativ? Den verkar ju iaf vara klar för AD2P?

Tacksam för era kompetenta kommentarer i denna fråga.

Hej,

Delsvar på dina frågor (kan inget om att spela musik via bluetooth): min uppfattning om Apples Bluetooth-headset är att det är ruskigt snyggt och bekvämt (om du har rätt öronform) men att det, på sin höjd, är inkompetent som just headset. Förutom att det reagerar starkt på att man inte har telefonen inom räckhåll utan mellanliggande hinder, väljer det (eller telefonen) utan förvarning att koppla ner parningen, vilket innebär att man måste slå på/av det tills telefonen visar att parningen är aktiv.

Det är skit, rent ut sagt.

Ursprungligen av tcb:

Hej,
jag förstår av era inlägg att ni är mycket insatt i blåtand och iPhone/iPod touch.

Jag beklagar att ni inte har lyckats få korrekt bemötande av Telia/Apple. Men det verkar bli mer och mer vanligt.

Nu till mina frågor:

1. Apple har ju tagit fram iPhone Bluetooth Headset, som ju är helsnygg om än dyr. Är den klar för AD2P?!?! (alltså - kan man lyssna på musik med hög kvalitet i den?) (det är ju bara EN lur, om man har två - kör man då stereo?!?) kanske en dum fråga.

2. Fungerar iPhone Bluetooth Headset också på iPod touch?

3. ELLER… är Motorola S9 ett bättre alternativ? Den verkar ju iaf vara klar för AD2P?

Tacksam för era kompetenta kommentarer i denna fråga.

Min knapp+mic slutade fungera, upptäckte att sladden inte gick ända in. Stängde av telefonen och pillade försiktigt ur ett par rejäla luddtussar ur hörlursingången med ett gem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 23:01
Ursprungligen av freddefredde:

Min knapp+mic slutade fungera, upptäckte att sladden inte gick ända in. Stängde av telefonen och pillade försiktigt ur ett par rejäla luddtussar ur hörlursingången med ett gem.

Tack för det tipset, exakt samma sak hade visst hänt mig. Nu är allt tipptopp igen. Värt att kolla om du har problem med knapp/mikrofon på din handsfree alltså.

Nu har Telia/Anovo haft mitt headset i tre veckor. När jag lämnade in det fasade jag för att det skulle ta lång tid, men tjejen i kassan försäkrade mig om att det skulle gå såååå fort, max ett par dagar.

Det här börjar bli riktigt surt. Jag pratade med butiken för en vecka sedan och det enda dom kunde se var att jag skulle få ett nytt headset, vilket var beställt. Snart måste jag få någon form av kompensation alltså.

1
Bevaka tråden