Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Telia e-legitimation på mac?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som försökt att installera Telias's e-legitimation? Det hela är mer eller mindre ett skämt, ingen verkar ha kontrollerat att det ens fungerar på Mac.

* I instruktionerna för Mac står det istället "Linux" i texten, vilket fick mig och förmodligen många andra, att göra fel.

* I guiden kan man inte gå vidare efter att väl ha installerat säkerhetsprodukten.

* När jag väl försöker använda tjänsten står det att jag har för gammal version och måste uppgradera, en identisk sida dyker upp igen - men den verkar faktiskt uppgradera även om det är samma filnamn som första versionen.

* Nu får jag inte längre felmeddelande om att jag måste uppgradera men istället en felsida som säger typ "logga in" - vilket jag inte kan göra någonstans...

Suck...

Edit: Gav upp och installerade skiten i windows istället. Fungerade nästan lika dåligt där. Väl inne och meckade med deklarationerna kraschade internet explorer två gånger och flera gånger meddelande om att inte sidan kan visas... klåpare.

Ciryon

Senast redigerat 2006-05-02 13:58

Jag misslyckades också att installera trots flera försök, tips från en diskussion här på 99 mac och det faktum att jag är en erfaren datoranvändare. Så enligt mig så är Telias Mac-stöd ett skämt.

I helgen testade jag dock att installera ett BankID via Skandiabanken och det gick faktiskt helt smärtfritt och jag kunde sedan deklarera vi nätet utan problem. Tummen upp för BankID och Skandibanken alltså. Nu är jag kund på den banken och jag vet inte om man kan få tag på BankID på något annat sätt men för er som har möjligheten till BankID så använd det.

Joakim

PS
Jag körde via Firefox och vet inte om det fungerar med Safari.
DS

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-02 16:28
Ursprungligen av jocked:

Jag misslyckades också att installera trots flera försök, tips från en diskussion här på 99 mac och det faktum att jag är en erfaren datoranvändare. Så enligt mig så är Telias Mac-stöd ett skämt.

I helgen testade jag dock att installera ett BankID via Skandiabanken och det gick faktiskt helt smärtfritt och jag kunde sedan deklarera vi nätet utan problem. Tummen upp för BankID och Skandibanken alltså. Nu är jag kund på den banken och jag vet inte om man kan få tag på BankID på något annat sätt men för er som har möjligheten till BankID så använd det.

Joakim

PS
Jag körde via Firefox och vet inte om det fungerar med Safari.
DS

kör du på en mac?
När jag försökte skaffa bankid med netscape fick jag som svar:
"Du som har Mac OS X som operativsystem kan tyvärr inte beställa/använda tjänsten BankID."

Ursprungligen av jocked:

Jag körde via Firefox och vet inte om det fungerar med Safari.
DS

BankID fungerar INTE med Safari (Version 3.1.1) , men det går utmärkt med Firefox
/Richard

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-11 20:19
Ursprungligen av Hasenbraten:

BankID fungerar INTE med Safari (Version 3.1.1) , men det går utmärkt med Firefox
/Richard

Det fungerar utmärkt med Safari 3.1.1 också.

Ursprungligen av Mija:

Det fungerar utmärkt med Safari 3.1.1 också.

Jag har försökt och installera med safari, men telias sida säger att det inte stöds !! Har försökt 10 ggr nu .

Hur lyckades du ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-11 22:26
Ursprungligen av Unbalanced:

Det fungerar inte alls med safari !!

Hur lyckades du ?

Hur jag lyckas? Hur lyckas man inte ställer jag som en motfråga?

Bank-ID läggs i mappen /user/cbt automatiskt när jag tar hem Bank-ID från banken.

Jag går in på Skatteverket och väljer att logga in med Bank-ID. Javaappleten laddas, jag väljer vilket Bank-ID som ska användas och skriver in mitt lösen. Inloggad.

  • Medlem
  • 2006-05-02 14:57

Jag backade från Telia när jag såg att de skulle ha 500 spänn för ett e-leg?! Men FSB och Bank-ID fungerar fint kan jag meddela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-02 15:33

Jag installerade det precis. Gjorde det genom SEB och det funkar. Det enda soim var konstigt var att det stog att man skulle starta om firefox och sen fortsätta men då hade ju fönstret försvunnit så jag fick göra om allt igen och då var ju firefox redan omstartat så då funkade det. Sen när jag skulle deklarera så får jag skriva in lösenordet varje gåcng jag ska klicka på nåt...men det går säkert att fixa...på seb stog det att det var gratis...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-02 17:08

Jag har BankID från Skandiabanken....funkar dock bara i Netscape....

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-02 17:12
Ursprungligen av ThomasC:

Jag har BankID från Skandiabanken....funkar dock bara i Netscape....

hmm det funkar inte för mig i netscape, dock funkar det med firefox, en webläsare som skandiabanken inte offentligt stöder

Ursprungligen av Ciryon:

Är det någon som försökt att installera Telias's e-legitimation? Det hela är mer eller mindre ett skämt, ingen verkar ha kontrollerat att det ens fungerar på Mac.

* I instruktionerna för Mac står det istället "Linux" i texten, vilket fick mig och förmodligen många andra, att göra fel.

* I guiden kan man inte gå vidare efter att väl ha installerat säkerhetsprodukten.

* När jag väl försöker använda tjänsten står det att jag har för gammal version och måste uppgradera, en identisk sida dyker upp igen - men den verkar faktiskt uppgradera även om det är samma filnamn som första versionen.

* Nu får jag inte längre felmeddelande om att jag måste uppgradera men istället en felsida som säger typ "logga in" - vilket jag inte kan göra någonstans...

Suck...

Edit: Gav upp och installerade skiten i windows istället. Fungerade nästan lika dåligt där. Väl inne och meckade med deklarationerna kraschade internet explorer två gånger och flera gånger meddelande om att inte sidan kan visas... klåpare.

Ciryon

E-legitimation från SEB/Telia GÅR att få att fungera, det är klurigt och jobbigt och blir fel flera gånger innan man når målet, men det går.. som du konstaterat så är Mac=Linux i deras värld och det är bara Firefox som går att köra det på, men följ instruktionerna så ska det g att få att fungera, jag har i alla fall fått igång det på min firefox med mac, man måsteändra i firefox inställningen att den ska fråga efter certifikat varje gång och så får man se till att välja det andra av de två certifikat som installeras då ska det funka... jag vet jag inte är inte till mycket hjälp, gjorde det en sen kväll och med trött hjärna...men efter mycket strl så hoppade det igång.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-05-02 23:11

Skickade precis in inkomstdeklarationen med hjälp av Telias (S-E-B:s) e-legitimation. Även skattekontot och skattedeklarationen flyter på. Någon annan tjänst har jag inte prövat. Installationen var väl, som andra påpekat, inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk, men inte värre än att installera ett vanligt Windowsprogram

Specialinställningen som Gusten nämner behöver man inte göra om man inte har fler än ett certifikat installerat för samma instans av Firefox (och då bara om det inte fungerar, vilket det tydligen kan göra.) Då flyter användningen av certifikatet på lite bättre också.

Sen tycker jag nog att BankID:s lösning verkar smidigare, men jag kände inte att det var värt att byta bank bara för det.

Ursprungligen av spot:

Specialinställningen som Gusten nämner behöver man inte göra om man inte har fler än ett certifikat installerat för samma instans av Firefox (och då bara om det inte fungerar, vilket det tydligen kan göra.) Då flyter användningen av certifikatet på lite bättre också.

Verkar som när jag lade in SEB e-leg så skapades det automatiskt 2 st certifikat, och jag måste alltid välja det undre i listan för att det ska fungera. kan bero på att det var ett tag sedan, seb sade att det var en bugg i firefox som gjorde att det blev så, har inte tänkt installera om det för att prova hur det går nu, SÅ roligt var det inte att försöka få det att funka, men e-legen har i alla fall överlevt alla automatiska uppdateringar av firefox tack och lov.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-06-01 21:46

Har Telias/SEB:s e-legtimation .. Jag undrar om det ska vara så att så fort man klickar på något så frågar den efter lösenordet, väldigt störigt i längden. Måste vara en bugg? Går det att fixa på något sätt i inställningarna ?

SEB fungerade för mig i Firefox men efter ett datorbyte så fick jag inte igång det igen. Oklart varför. Testade Skandiabanken+Firefox och det fungerade direkt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-08-09 20:15

Jodå

När man deklarerade via nätet (som privatperson) har jag för mig att man gick via seb för att få telia e-legitimation. Som någon skrev innan var det lite annorlunda, med omstart, men förutom det så var det inga problem. Har tyvärr inga instruktioner kvar dock.

Lite information finns på länkarna nedan, den första något omständig

http://www.standards-schmandards.com/index.ph...

http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame...

Enklast verkar vara

http://www.hertze.com/artikel/414/e-legitimat...

Du har säkert hittat dessa länkar innan men...

Lycka till
Björn

Jag förstår inte varför de ska envisas med att köra på netscape, hellre ff i såna fall

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 14:28

Snälla någon, hjälp mig!
Detta är helt otroligt dåligt. Jag har senaste versionen av både OS X och Firefox, och använder SEB. Försöker via den installera e-leg, och kommer då till telias hemsida där man hämtar filen iidsetup.pkg.tar.gz och packar upp. Sen när man skall installera iidsetup.pkg så kommer det direkt upp "Kunde inte installera" i Installeraren. Det måste ju vara fel på filen? Har någon lyckats att installera denna fil?

Anders: Jag fick exakt samma problem när jag skulle installera filen (iidsetup.pkg) du pratar om. Den måste vara korrupt hos Telia eller så har de gjort ändringar i den... (Mallen eller vad det nu är de använder)

Jag har inte heller kunnat komma runt detta med program som packar upp pkg-filer etc... Någon som vad som pågår?

Jag använder SEB/Telia, Firefox och 10.4.7.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 17:09

Någon som varit kontakt med Telia eller SEB kundservice och påtala det här problemet?

Hej

Jag kör SEB-Telia och det gick bra för mig att installera, men sedan så fungerade det inte hos CSN. Men hos telias testkörning så fungerade det bra. Sedan visade det sig att CSN var boven.

Men ring telia och fråga, jag ringde och den jag pratade med verkade ha koll på vad han pratade om.

/martin

Jag försöker också med Telia/SEB men får i Firefox efter det att man har installerat att module cannot be added, hjälp ngn. Kanske det är någon inställning?

Ursprungligen av baghera:

Jag försöker också med Telia/SEB men får i Firefox efter det att man har installerat att module cannot be added, hjälp ngn. Kanske det är någon inställning?

Samma problem här. Fungerar på min iBook G4 men inte på en MacBook Pro. Kan det vara så att modulen inte är Intel-anpassad?

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Samma problem här. Fungerar på min iBook G4 men inte på en MacBook Pro. Kan det vara så att modulen inte är Intel-anpassad?

Aha. Efter ett samtal till Telias kundtjänst fick vi det att fungera. Fick rådet att ladda ner en äldre version av Firefox (nämligen 1.0.7) och nu fungerar det fint även på MacBook Pro.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-30 21:42
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Aha. Efter ett samtal till Telias kundtjänst fick vi det att fungera. Fick rådet att ladda ner en äldre version av Firefox (nämligen 1.0.7) och nu fungerar det fint även på MacBook Pro.

Hos mig rullar det på Firefox/1.5.0.6 under 10.4.7.......

Ursprungligen av ThomasC:

Hos mig rullar det på Firefox/1.5.0.6 under 10.4.7.......

På en Mac med Intel-processor alltså? På min iBook G4 kör jag samma konfiguration som dig men det fungerade fasiken inte på MacBook Pro:n, som istället krävde Firefox 1.0.7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 17:13
Ursprungligen av Leif Karlsson:

På en Mac med Intel-processor alltså? På min iBook G4 kör jag samma konfiguration som dig men det fungerade fasiken inte på MacBook Pro:n, som istället krävde Firefox 1.0.7.

Väcker tråden för att dokumentera varför det fungerade för Leif.

Telias e-leg fungerar inte med en Firefox som kör på Intelkod (antagligen blir det problem med Telias kod som är för PowerPC). Därför fungerade Firefox 1.0.7 som inte är en Universal Binary utan körs via Rosetta.

Alternativet som jag använde var att göra Get Info på Firefox 1.5.0.7 och kryssa i "Kör via Rosetta". Då körs Firefox som PowerPC-binär och e-leget fungerar. Var beredd på en lååååång starttid för FF, när den väl startat är den inte så farligt seg.

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Aha. Efter ett samtal till Telias kundtjänst fick vi det att fungera. Fick rådet att ladda ner en äldre version av Firefox (nämligen 1.0.7) och nu fungerar det fint även på MacBook Pro.

Ja men hallå!
Hur mycket ska man läsa innan ögonen faller ut?
FF v.1!!!!!
Vi är faktiskt på v.5 nu och OSX 5.x

Man kan väl konstatera att e-leg har en bra bit att vandra innan det blir rumsrent.

//tm

På föreningssparbanken så måste man använda Safari (heslt 1.1) och ladda ned certifikatet, men därefter funkar det jättebra med FireFox 1.5 (bank ID). Tyvärr gäller certet bara ett år i taget sen får man börja om igen. Detta gäller PowerBook G4 hur det är med de nya vet jag ej.

Bevaka tråden