Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hantera och arkivera Office 2008 Entourage-databas?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss uppgraderat till Office 2008. Min Databasfil är 1,74 GB. Har en MacBook Pro med 3 GB internminne. Konstigt nog är inte Entourage segt utan fungerar bra. på en PC hade det varit omöjligt att ha en nästam 2 GB stor Outlookfil. Jag arkiverade efter hand (när jag körde pc) och höll filen på mellan 250-500 MB. Nu har jag två frågor om detta på Leopard.

1. Hur fungerar Databasfilen ihop med datorns internminne. Det kan ju knappast vara så att allt läses in i RAM-minnet för då skulle datorn storkna. Finns det någon övre gräns för hur stor databasfilen kan bli utan att datorn blir seg?

2. Kan man arkivera en databasfil med sina mail? Behövs det? Arkivet måste ju vara lätt åtkomligt och lätt att söka i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 18:54

1. min är på 13 gb och jag har 2 gb internt, så det borde inte vara några problem.

2. Ingen aning, men man kan ju spara mail eller dra till en mapp bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 18:57

mer på no 2

Man kan spara till en mapp radera i mailboxen och i leoparden använda äpple + y för att titta på respektive mail i mappen, antar att man kan spara det lite vart man vill, dock förlorar man såklart dess plats i databasen

13GB = Ok

Tack för svaret. Om det fungerar med 13 GB för dig så är jag lugn...
Äpple + Y för att titta på en fil är ju bra. Är det någon skillnad mot att använda mellanslagstangenten eller är funktionerna identiska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 08:01

aha, nej det är så klart samma - jag har inte upptäckt det bara.

– Tack för tipset

/Tangen

En miljon objekt

Nu har jag kollat med Microsofts support. 1 miljon objekt är begränsningen för närvarande. Min Databasfil på 1,96 GB innehåller 12.000 mail som jag skickat och fått under ett år och tre månader så det är en bra bit kvar tills det tar stopp. MICROSOFTS SVAR NEDAN:

Det finns ingen begränsning på storleken, däremot på hur många objekt som kan finnas.
Begränsningen ligger på 2 miljoner objekt, men i praktiken är det 1 miljon mail, kalenderhändelser mm, eftersom 1 mail tex, innefattar 2 objekt. Du får ett felmeddelande när databasen blir för stor. Jag skickar med en länk som beskriver detta fel och under Cause står förklaringen varför det händer.

You receive an "Entourage is almost out of space" warning message when you start Entourage 2004 for Mac <http://support.microsoft.com/kb/842878>

Du kan även läsa hur du kan arkivera, men det fungerar inte på samma sätt som på pc.
Det kan du läsa under Resolution. Jag tycker nog att du ska arkivera då och då för säkerhets skull. Jag tycker inte att du ska vänta tills du får detta felmeddelande.
När du arkiverar kan du välja om du ska ta bort arkiverade objekt från Entourage eller spara dom.

För att få en mindre databasfil:
Man kan även radera alla bilagor man fått och skickat, de tar väldans mycket plats. Man markerar ett antal mail i inkorgen eller utkorgen och väljer "Meddelande" > "Tag bort alla bifogade filer".

När de är borta, så är dock inte filen mindre, alla bilagor lämnar "hål" efter sig i databas-filen, alltså måste man få Entourage att bygga om databasfilen utan "hålen". (Detta är inget speciellt för Entourage, nästan alla dokument som skapas i olika program beter sig på samma sätt. Tar du bort massa info blir inte alltid filen mindre, kolla tex i Word, FileMaker mfl som all gör på samma sätt.)

När du startar Entourage så håller du ner "Alt"-tangenten och då poppar det upp en fråga om du vill bygga om databasen (det finns två sätt att bygga om, en light-version och en rejäl version).

Du behöver lika mycket ledigt utrymme på disken som databasen tar upp just nu (och kanske 25-50% till bara för att var på säkra sidan) eftersom Entourage gör en en helt ny fil med hjälp av den gamla filen.

Den gamla filen finns sedan kvar och läggs i en egen mapp med nytt namn. Denna kan du komprimera och bränna på CD/DVD och sedan slänga från din hårddisk.

(Kom ihåg regeln om backup, har du en fil i ett exemplar så har du ingen säkerhetskopia).

  • Medlem
  • 2008-09-01 10:06

Undrar om det var det som hände mig? Jag använde Entourage väldigt mycket. En dag i juni så startade Entourage om som om det var första gången jag använde den. Inga mail, inga adresser, tomt.

Jag vet inte hur jag får igång Entourage som det var innan, eller om det ens går. Mina adresser fanns också i Entourage, och de saknar jag mest. Vet ni hur jag får fram dem så att jag kan lägga dem till gmail?

Mvh, Gerwe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 21:36
Ursprungligen av gerwe:

Undrar om det var det som hände mig? Jag använde Entourage väldigt mycket. En dag i juni så startade Entourage om som om det var första gången jag använde den. Inga mail, inga adresser, tomt.

Jag vet inte hur jag får igång Entourage som det var innan, eller om det ens går. Mina adresser fanns också i Entourage, och de saknar jag mest. Vet ni hur jag får fram dem så att jag kan lägga dem till gmail?

Mvh, Gerwe

Hur ser det ut i mappen "Microsoft användar data"?
Storlek på filer (databasen)

?

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2008-09-08 23:21

Min mailbox på jobbet är 1.6G Gig och innehåller runt 20.000 objekt. Och det flyter på bra. Så inte baja på windows bara för den sakens skull...

MEN! Entourage har en mycket effektiv databasmotor, söka mail är GRYMT snabbt. (Testade på en precis postlåda från min imap server) - Den kanske blir segare med tiden, vad vet jag. men då var den ruskigt snabb. (Detta på en MacPro med 8Gig ram)

1
Bevaka tråden