Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort som klarar 5.1, och har mic in

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 11:09

Nu har jag spenderat en massa tid på att hitta ett ljudkort till min Mac Pro som
klarar 5.1 ljud och har en mic-in som fungerar (för skype etc.)

Jag har testat ett externt från Creative och stt från Hercules, får inget att fungera bra.

Har någon förslag på ett ljudkort som fungerar ?

Har ändrat rubriken på den är tråden. Försök sätta rubriker som tydligt talar om vad tråden handlar om. "Hjälp! Ljudkort?" är ingen tydlig och bra rubrik.

/Mod

Vilka modeller är det som du redan har provat? Om du berättar det, så slipper du få tips om samma igen...

Och berätta gärna lite mer detaljerat om vilka problem du har haft. Du säger bara att du inte fick det att funka bra. Men vad var det som fungerade, och vad var det som inte fungerade så bra?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 11:24

OK, skall bättra mig !

Craetive X-Fi Surround 5.1
HERCULES Ljudkort 5.1 USB Muse Pocket LT

Båda korten fungerar och dyker upp som valbara, men jag får bara ut stereoljud.
Kan det vara ngn SW inställning jag missat ?

När jag kopplar in en mick så vill den inte fungera alls ibland och ibland fungerar det
men väldigt dåligt/ojämn ljudkvalitet.

Ursprungligen av Pasay:

men jag får bara ut stereoljud.
Kan det vara ngn SW inställning jag missat ?

Vilka program har du använt för att spela upp 5.1-ljudet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 11:32

Hercules säger att deras Muse Pocket LT ska fungera med 5.1 från OS X 10.3.5 utan extra drivrutiner.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 11:36
Ursprungligen av Mija:

Hercules säger att deras Muse Pocket LT ska fungera med 5.1 från OS X 10.4.nånting utan extra drivrutiner.

Yes, dom säger det, men jag får det ej att fungera. I deras "manual" för Mac OS X så pekar dom på att man skall använda just VLC, men jag får det ej att fungera.

Måste man pilla med några inställningar för ljudet ? (förutom att peka på vilket output device
som skall användas) ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 11:32

DVD spelaren och VLC, om jag fått rätt info så skall DVD spelaren bara klara stereo (?)
Men VLC skall klara 5.1, den har jag kört på PC förut och den funkar klockrent.:D

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 11:33
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 12:10

Du kan ju prova att starta applikationen Ljud-/MIDI-inställningar som ligger i mappen /Program/Verktygsprogram och titta där hur det ser ut på knappen [Ställ in högtalare] och andra inställningar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 12:22

Kanon, skall jag göra, tack för tipset:)

Jag har just bytt från PC till Mac och känner mig som praktkant igen, hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 12:36

Bästa lösningen är ju annars att köra digitalt ut via MacPro:s inbyggda utgång. Mic in till skype fixar du med ett USB-headset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-29 12:43
Ursprungligen av rhesus:

Bästa lösningen är ju annars att köra digitalt ut via MacPro:s inbyggda utgång. Mic in till skype fixar du med ett USB-headset.

Yes, det är naturligtvis det bästa, men jag har redan en uppsättning högtalare som jag kört på
min pensionerade PC och tanken var att kunna fortsätta med dom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-31 21:00

Jag har nu tetsat både Herculeskortet och creativekortet.
Båda fungerar med 5.1 ljud, bara men vet hur att göra.
I Applications finns Utilities och där kan man hitta Audio MIDI setup.
I denna utility ställer man in vilken output man vill ha, 2ch 16bit, 6ch 16bit....etc.
Sen lirar allt alldeles utmärkt .:p

Får bara micken att fungera med Herculeskortet dock

Mac rules.:cool:

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-31 21:39

Snajdigt att du fick det att funka

Så, om jag föstår dig rätt... för att få VLC att funka med 5.1 körde du audio Audio MIDI setup och nu funkar det med Hercules kortet?
Hur blir det utan att köra VLC tex bara iTunes eller andra MP3 spelare (program)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-01 00:19

Med DVD spelaren och iTunes så blir det stereo.
5.1 från VLC blir bara om filmen har det.

Hercules kortet kommer upp som USB Audio i setupen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 00:34

Oki, tack för infot... tycks inte finnas nått program som kan simulera 5.1 ut så långt som jag har hittat.
Film är ju ingen konst att få det från då dom flesta tycks ha det idag utom några udda filmer... kan ju vara bra för det...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-01 09:21

Varför inte testa FireWave från Griffin?
Griffin Technology: FireWave

Kostar under 20 dollar.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 10:13

Jupp, har tittat på det men hittar det ingen annastans än i USA och sen är den ju på väg ut ur sortimentet...

Kanske ska prova den iallafall... hmmmm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-01 10:30

Tittade oxå på den, men med frakt blev det $143,66.....:tveksam:

1
Bevaka tråden