• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 22:33

Mina föräldrar sitter på en gammal iMac G4 med 10.3.9 och Mail 1.3.11 (v622/624).

För ett par dagar sedan skulle pappa avsluta Mail, men säger att han råkade slinta med musen och välja något annat. Då kom det upp en dialogruta som enligt honom innehöll något i stil med "Du har felaktigt komprimerat filer, vill du ha dem tillbaka?". Pappa tryckte OK och allt verkade lugnt.

Sedan dess är dock alla skickade mejl borta. När föräldrarna skickar nya hamnar de i Sent som de ska men alla gamla är försvunna.

Pappa har inte så jättebra koll på det här med datorer, så det är som ni märker väldigt oklart vad som har hänt. Dialogrutan skulle t.ex. lika gärna kunna ha dykt upp i Finder efter att Mail verkligen hade avslutats eller vad som helst. Och den exakta formuleringen i rutan är också högst osäker.

Nu undrar jag om någon här kan hjälpa mig att fatta vad som kan ha hänt. Vad kan man göra i Mail.app som gör att alla skickade mejl plötsligt är borta? Och kan det ha nånting att göra med något slags kompression eller arkivering?

Alla tips välkomna. Om det inte går att få tillbaka de försvunna mejlen kanske det går att undvika att det händer igen!