Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIDEO_TS till iTunes på oförstörande sätt - hur?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-31 03:15

1) Jag har en VIDEO_TS-mapp
2) Jag vill lagra den i iTunes
3) Hur gör jag om jag vill att den skall vara så oförstörd som möjligt ("lossless")?
4) Hur säkerställer jag att taggarna som jag sätter i iTunes sitter kvar i själva filen - inte iTunes bibliotek?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 04:09

Det går inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 04:14

Du kan ju testa med att exportera den med Handbrake, men att spara den som VIDEO_TS i iTunes går inte.

Ursprungligen av William N:

1) Jag har en VIDEO_TS-mapp
2) Jag vill lagra den i iTunes
3) Hur gör jag om jag vill att den skall vara så oförstörd som möjligt ("lossless")?
4) Hur säkerställer jag att taggarna som jag sätter i iTunes sitter kvar i själva filen - inte iTunes bibliotek?

Använda programmet Handbrake och specificera VIDEO_TS-mappen som källa. Det finns antagligen ett iTunes preset tror jag, om du vill använda det. Annars kan du ta och välja att filmen ska bli .mov och sedan välja en hög % på constant bitrate.

Men Handbrake komprimerar alltid, så helt lossless blir det nog inte.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-31 12:11

Det känns mysko att det inte går. Jag accepterar storleken på säg exempelvis 500MB för en fil som VIDEO_TS - att det skall ta den storleken "inom" iTunes. Men när jag försöker skapa ett format i icke förstörande kvalitet som iTunes kan läsa, så blir filmen bisarrt mycket större än 500MB... Det här är inte bra, Apple...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 12:14
Ursprungligen av William N:

Det känns mysko att det inte går. Jag accepterar storleken på säg exempelvis 500MB för en fil som VIDEO_TS - att det skall ta den storleken "inom" iTunes. Men när jag försöker skapa ett format i icke förstörande kvalitet som iTunes kan läsa, så blir filmen bisarrt mycket större än 500MB... Det här är inte bra, Apple...

Det är nog inte tänkt att man ska ha iTunes till dylikt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-31 12:29
Ursprungligen av Konrad:

Det är nog inte tänkt att man ska ha iTunes till dylikt.

Tja, jag kan ju knappast vara ensam om att tycka det vore trevligt att lägga över diverse musikvideos etc som man ofta får som extramaterial när man köper CDs, till iTunes... Så där vansinnigt långsökt känns det ju inte. Men vad vet jag - jag kanske har en helt unik idé.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 12:42
Ursprungligen av William N:

Tja, jag kan ju knappast vara ensam om att tycka det vore trevligt att lägga över diverse musikvideos etc som man ofta får som extramaterial när man köper CDs, till iTunes... Så där vansinnigt långsökt känns det ju inte. Men vad vet jag - jag kanske har en helt unik idé.

Du kan ju använda Handbrake eller något liknande för att konvertera till ett format som iTunes kan hantera. De små förluster man får genom komprimering kan du nog leva med.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-31 14:01
Ursprungligen av Konrad:

De små förluster man får genom komprimering kan du nog leva med.

Nej. Jag är allergisk mot komprimering. Med analogt resonemang kan man ju säga att ljudformatet Apple Lossless är helt onödigt. 128kbit mp3 borde de flesta "kunna leva med"... Jag vill vänta med att integrera de videos jag har, till dess att kvaliteten är oförstörd jämfört med källan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 14:44

En VIDEO_TS är ju redan komprimerad MPEG-2. Okomprimerad film skulle i så fall vara t.ex. DV och de tar ca 200 MB/minut (i vanlig PAL-upplösning alltså). En VIDEO_TS är oftast ca 4 GB totalt om det är en kortare film eller ca 8 GB om den är lång. En XviD-version av samma filmer i OK kvalitet är oftast 700 MB respektive 1400 MB. Vill du ha en förlustlöst komprimerad fil kan du alltså inte räkna med så lite som 500 MB. Det är inte Apples fel, det är så formaten är.

Vill du ha nära 500 MB för en film, skulle du kunna exportera den till MPEG4/h.264, 640x360. Det är såvitt jag vet det mest effektiva formatet i dag. Gör du tillräckliga inställningar blir det definitivt bra kvalitet. Titta t.ex. på Apples reklamfilmer och trailrar. Iofs får man nog gå upp till 1-1,5 GB för så bra kvalitet.

Vill du hellre behålla den komprimering som finns i VIDEO_TS:en tycker jag att det på något sätt borde gå att exportera den och bara "slå ihop" filerna i mappen till en .mov som innehåller MPEG-2-film. Då måste du visserligen sen ha MPEG-2-codec för QuickTime installerad för att kunna spela filmen och frågan är om den kan användas inom iTunes också.
Men om det inte finns ett sätt att slå ihop VIDEO_TS:en till en .mov utan att i processen göra en omkomprimering, är det ju inte alls en bra idé att komprimera om till det gamla MPEG-2. Då är det bättre att köra h.264 med höga kvalitetsinställningar.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-31 18:11
Ursprungligen av Rajje:

En VIDEO_TS är ju redan komprimerad MPEG-2...Vill du hellre behålla den komprimering som finns i VIDEO_TS:en tycker jag att det på något sätt borde gå att exportera den och bara "slå ihop" filerna i mappen till en .mov som

Tack för en bra redogörelse. Det är precis detta jag är ute efter: att inte göra om en redan gjord komprimering. Jag vet hur det låter när man ändrar ett redan komprimerat ljudformat till ett annat komprimerat ljudformat. Därför vill jag - om möjligt - behålla precis den kvalitet som redan finns med samma komprimering. Och efterlyser en guide över vilka inställningar jag skall ha. Det däringa tillägget till QuickTime ("MPEG2 bla bla") som gör QuickTime lite roligare har jag redan installerat... Med den informationen - hur gör jag smidigast rent praktiskt? En "omkodning" som innebär annan komprimering känns intuitivt rätt dumt.

En helt annan sak jag undrat är hur man överför LJUD från DVD ("VIDEO_TS") till ett format som inte innebär omkomprimering, d v s hur drar jag ur ljudet, och hur spelar jag upp det och lagrar det i iTunes.

Men William N,

har du testat att göra som du blir föreslagen?

En korrekt utförd encode med HandBrake, eller något annat kompetent program till h.264/x.264 ger en mindre fil utan visuella förluster.

Det är väl OK om du sen fördömmer resultatet, men att invända redan mot resonemanget känns lite krystat. Jag är helt med på hur du tänker annars. Vi vill alla ha lossless i kB storlek!

Vilken storlek är det på DVD filerna? Standard eller HD?

Känner du till att ett antal test gjorts där den "komprimerade" h.264 filen har uppvisat högre kvalitet än originalet? Detta låter säkert extremt otrovärdigt- särskilt om man kommer från musikkretsar där man vet att källan kan aldrig förbättras bara mer eller mindre degraderas på vägen till ens öron.

Men tänk då på ett semesterfoto som du sparat på din dator. Du har en raw-fil som är originalet. Sen tar du in den i Photoshop och anpassar storleken, reducerar brus, kompenserar för kontrast och lägger slutligen på skärpa med omdömme, sett till slutformatet.

Jag kan garantera att om jag hade visat originalet och PS-varianten sida vid sida så hade 100% av tillfrågade ansett att PS bilden var bättre.

En bra encode skall fungera lite på samma sätt. Du har ett antal psykovisuella funktioner som kan skapa en attraktivare bild än den du hade från början, fast att storleken ändras. Det händer alltså att vissa imperfektioner i originalet "gets lost in translation", vilket kan vara till fördel.

Det är din självklara rätt att vara hur strikt som helst, men man får passa sig så att man inte lägger krokben på sig själv genom att bygga sina murar högre än sina stegar.

Lycka till i beslutsprocessen.

A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 19:17

Rajje > DV-formatet är komprimerat.

VIDEO_TS-mappen innehåller alltså en gammal skitkodec som heter mpeg2. Att packa om den till en mpeg4/H264 (för att baka den till iTunes) på rätt sätt går alldeles utmärkt utan att man märker någon "kvalitetsförlust". Kör med 2-3 Mb/s så blir alla nöjda och glada. En mpeg2-fil - materialet på en DVD-videoskiva - är inget att behandla med silkesvantar. Det är gammal smörja. Kör hårt!

(Allt digitalt material - både video och ljud - är "komprimerat" - det är en naturlag kan man säga. DV också. MEN...DV (och t.ex. DVCpro) är inte komprimerat med GOP (groups of pictures) - det finns faktiskt 25 riktiga bilder i sekunden i en DV. Inte ca. en bild plus 24 mer eller mindre bra matematiska uträkningar i sekunden. Interframe och intraframe är två helt olika världar av komprimering.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-31 19:53

Om du har installerat mpeg-dekodern så kan du spela upp .vob-filer med quicktime (iaf om de är okrypterade). Du kan med quicktime sätta ihop filerna och spara dem som en ny vob. Du kan även spara filmen som en "reference movie". Då får du en liten fil som pekar på den riktiga filmen, och denna fil går att lägga in i itunes.

1
Bevaka tråden