Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk syns ej

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 11:41

Hej glada macanvändare,

Jag har en Iomega extern hårddisk, som användes bara ibland. För att få den att synas på skrivbordet, eller komma åt den överhuvudtaget, krävs att min Mac bootas med hårddisken igång o inkopplad. Det räcker inte att bara starta Iomegahårddisken (den är alltid inkopplad), för att den skall komma upp på skrivbordet.

Med USB-minnen etc som ej har egen strömkälla, så kommer de upp på skrivbordet så fort de sätts in i ledig USB-port. Ej så med denna Iomega hårddisk. Varför är det så ? Jag minns att det fungerade tidigare att den kom upp bara man satte på hårddisken genom att den fick ström, men nu fungerar det bara om jag startar själva macen med Iomegan inkopplad. Irriterande att behöva starta om macen bara för att kunna komma åt externa hårddisken.

Vilken Iomega hårddisk är det?
Vilken version av Mac OS X?
Är hårddisken USB eller Firewire?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 11:47

Har du kört skivverktyg mot den?

Är det en USB KAN problemet ligga i strömförsörjningen.
Att den fungerade förr kan kanske bero på att du lagt till ngt i USB-kedjan.

I övrigt behöver vi veta det som bjelkeman frågar för att kunna fundera.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-30 12:19

Finns ju fler frågor..
Vad är det för filsystem?
Flyttar du runt disken mycket?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 18:47

Tack för svar,

Det är en disk på 250 GB, inkopplad med USB. Filsystem OS X extended. Operativ är OS X 10.3.9. Disken flyttas nästan aldrig.
Har försökt med skivverktyg, men den syns inte i skivverktyg heller. Bara Systeminformation känner av att den är inkopplad.Den är inkoppald via en USB hub, skall kolla om det är skillnad när den får en egen USB ingång. Som sagt, när jag startar upp macen med disken igång, då dyker den snällt upp på skrivbordet.

Ok, nu kollade jag, det verkar vara USB-huben som är problemet ! Kopplar jag in disken direkt på egen USB ingång på min mac så kommer den upp på skrivbordet. Lite irriterande men då jag inte använder disken så ofta (bara backup ibland), får jag helt enkelt koppla in den på ledig USB då den skall användas.

Kör den på en egen ingång. Direkt in i datorn.
Går inte det så se till att ha den på en USB-hub som har strömförsörjning. Annars drar du snabbt upp de där millAmeperen som du får dra ur en USB-kontakt.

Lagen om alltings djävlighet säger att OM du har den på en hub så kan det krångla vilket kan betyda att den krånglar och läger av när du skriver en fil...

Detta är EN av anledningarna att jag hellre använder FireWire än USB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-05 10:18

Ja, borde valt en disk med FireWire, vet inte varför jag inte gjorde et. Måste varit dumsnål....

1
Bevaka tråden