Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum för windows

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 09:47

Jag känner att forumet håller på att översvämmas av frågor där användaren använder windows som operativsystem och där dom har problem med iTunes, iPhone, Ipod, Apple TV osv.

Själv skulle jag vilja se alla dessa frågor på ett annat forum, tex Swecklockers, men kan också tänka mig att det skapas ett särskilt forum här på 99mac för de med windows som OS och deras problem med Apple mjuk/hårdvara. Där skulle även diskussioner som rör windows vs OS X diskussioner tas.
Jag skulle också gärna se att dessa inte kom med i dagens diskussioner.

Vet att det finns ett forum för att köra windows på Mac hårdvara, men det tycker jag faktiskt hör hemma här, när det nu går, men där tycker jag inte man skall föra diskussioner om windows och dess problem utan bara specifikt win på mac relaterade frågor.

Själv håller jag på att lessna över att det blivit så mycket windows i alla macdiskussioner att jag redan övervägt att lämna 99mac då det inte är mer än 45mac snart.

En del forum delas mellan /mac, /ipod, /iphone och därför dyker de diskussionerna upp även under /mac.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 10:45

Jo men på ett Mac-forum tycker jag att iPod skall behandla frågor ipod/mac inte ipod/win, därav förslaget om ett särskilt win-forum.

Men som sagt, tycker nog helst win/ipod, iphone etc tas någon annan stans än på 99

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-30 11:01

99.se är inte ett macforum, det är 99mac som är det. Iphone och ipod är ju plattformsoberoende (ska vara det iaf), likaså musik och webb. Nu är jag inte inne på /mac speciellt ofta så jag vet inte hur dagens diskussioner ser ut där, kanske kommer med trådar från ipod/iphone?

Har du något exempel, MatsOlov?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 11:14

99mac.se var det ursprungliga forumet och sedan ändrades det till 99.se om det då också gick från att vara ett forum för Mac och de tillbehör Apple skapat för Mac till att vara ett allmänt dataforum, så har det helt gått mig förbi.

Är det så att man diskuterar musik, iphone etc oavsett OS är inte detta det forum det en gång utgav sig för att vara och således inte längre en "fristad" for oss Macare.

Jag har aldrig uppfattat 99musik som en "fristad" för Macare. Gudskelov.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 11:40

Kristoffer: Detta är väl ett bra exempel tycker jag.

Ursprungligen av The Introvert:

Jag har aldrig uppfattat 99musik som en "fristad" för Macare. Gudskelov.

Det finns forum för musik, iPhone, Ipod, web i massor på internet som behandlar dessa ämnen utan att beröra ett specifikt OS. Det fina med 99mac/99se var att det var MAC OS som var limmet som höll allt samman. Det är inte så längre och därför spretar 99.se rätt mycket och blandar vi in Win och Linux tex så finns inte det kvar, det som gjorde 99Mac så unikt.

Jag kan förstå det på sätt och vis. Det som är intressant är att det är just plattforms- och verktygsoberoendet som har gjort 99musik så starkt, eftersom man hela tiden får se "den andra sidan", och har fått mig att bli - hm, inte en switcher, men en som har kompletterat min Windowsrigg med en Mac av nyfikenhet och intresse.

Sammanslagningar är svåra.

Ursprungligen av The Introvert:

Jag kan förstå det på sätt och vis. Det som är intressant är att det är just plattforms- och verktygsoberoendet som har gjort 99musik så starkt, eftersom man hela tiden får se "den andra sidan", och har fått mig att bli - hm, inte en switcher, men en som har kompletterat min Windowsrigg med en Mac av nyfikenhet och intresse.

Sammanslagningar är svåra.

Det kanske fungerar jättebra med plattformsoberoendet på musiksidan. Det r ju jättebra om alla kan komma överens och att det är musiken (resultatet) som binder er samman.

Det går säkert att få till det så i "kranskommunerna" (Webb, ipod, iPhone etc) men i huvudforumet (Mac) blir det ofta jobbigt.

Går det inte att skapa en "WinMac" ?

  • Medlem
  • 2008-08-30 12:37
Ursprungligen av Goflorp:

Går det inte att skapa en "WinMac" ?

Kan du utveckla det där?

Jag håller med MatsOlov i det här fallet. Det kryllar av rena windowsfrågor i forumet och liknelsen om 45Mac är inte avlägsen.

Visst ställer jag upp på frågor kring BootCamp och hur man partitionerar för att köra Win på Macen osv. Men ibland går det över till att bli så in i bonken med Windowsfrågor.

Det finns ju t o m folk som köper iMacs och installerar inget annat än Windows i dem för att "slippa alla kablar"....

Vad har de då här att göra? En del är ju enbart här för att vara en tumme i ögat på sådana som mig som äter och skiter Mac mest hela tiden.

Misstolka mig rätt nu - de flesta är trevliga människor, men deras frågor hör hemma ngn annan stans.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 11:51

Det kanske behövs ett Fanboys.se för oss hardcore Mac.

Edit: Näe, det vill jag inte ha, vill ha 99 mer Mac.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det kanske behövs ett Fanboys.se för oss hardcore Mac.

Edit: Näe, det vill jag inte ha, vill ha 99 mer Mac.

Det finns andra forum som är mer "fristad" för Mac. Hard Mac Cafe är ett sånt, tyvärr nästan avsomnat. MacNytt var ett annat. MacWorld.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-30 12:15

Gamla 99mac = 99.se/mac. Är det för mycket windowssnack under själva /mac så kanske det kan vara läge att ta tag i det. Övriga avdelningar på 99.se är plattformsoberoende (även om OS X antagligen är rätt vanligt bland ipod/iphone-ägare).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 12:23
Ursprungligen av Arete:

Gamla 99mac = 99.se/mac. Är det för mycket windowssnack under själva /mac så kanske det kan vara läge att ta tag i det. Övriga avdelningar på 99.se är plattformsoberoende (även om OS X antagligen är rätt vanligt bland ipod/iphone-ägare).

Är det bestämt att det skall vara plattformsoberoende eller har det "bara" blivit så. Och borde i så fall övriga avdelningar synas i dagens diskussioner på 99.se/Mac?

Edit: Nu skall jag åka och gratta min systerdotter som fyller 11 och beklaga sorgen till hennes storasyster, som fått en bärbar HP som inte funkar som den skall. Det blir handskar på och, brrrr, win support.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-30 12:28

Såvitt jag vet är det meningen att de andra avdelningarna ska vara plattformsoberoende, ja (därför de är egna avdelningar). 99musik är absolut plattformsoberoende utan diskussion, där har det aldrig varit snack om annat (det är t o m något negativt att folk verkar tro att det är "musik för macanvändare" som man får lite intryck av nu om man inte känner till 99.se speciellt väl).

  • Medlem
  • 2008-08-30 12:34

Det är ganska enkelt. 99.se är ett forum som inte är plattformsspecifikt. Men /mac är det, på samma sätt som /ipod inte är ett forum för iRiveranvändare. Många iPhoneanvändare kanske är helt ointresserade av vilken dator de har, men de är lika välkomna här för det.

Visserligen är /mac egentligen ett /apple-forum eftersom Apple numera vänder sig även till Windowsanvändare. iTunesfrågor är lika välkomna från Windowsanvändare som macare på /mac/itunes, medan Winampfrågor inte är det.
Däremot kan Winampanvändare kanske posta sina frågor i /musik/Övrig mjukvara, det har jag dålig koll på.

Om tiderna (eller Apple) förändras är det dumt att försöka stoppa huvudet i sanden med sura kommentarer när folk som använder Windows behöver hjälp med Appleprodukter.

WinMac - för oss som kör mest Windows på Macarna. För Bootcampare.

Man kanske kan ha underforum för emulering etc.

Bara en halvfödd idé.....

  • Medlem
  • 2008-08-30 12:48
Ursprungligen av Goflorp:

WinMac - för oss som kör mest Windows på Macarna. För Bootcampare.

Windows på Mac - 99.se

  • Medlem
  • 2008-08-30 12:51

Ska man vara petig är inte ens /mac ett speciellt macforum annat än på vissa håll. Grafisk produktion rymmer tex masor av ämnen som inte har med någon speciell plattform att göra, liksom Digitalfoto, Adobe/Macromedia- eller Quarkdelen för att nämna några.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 15:14
Ursprungligen av Baron:

Ska man vara petig är inte ens /mac ett speciellt macforum annat än på vissa håll. Grafisk produktion rymmer tex masor av ämnen som inte har med någon speciell plattform att göra, liksom Digitalfoto, Adobe/Macromedia- eller Quarkdelen för att nämna några.

Men då är inte 99 det den en gång var och således kan man likställa 99 med vilket annat datorforum som helst? Med den skillnaden att det fn hänger en hel del Macanvändare här.

Goflorp, vissa av forumen du ser under /mac delas med de andra delarna som t ex /iphone, /ipod osv. De som postar Windows-relaterade inlägg under de avdelningarna kan alltså synas även under /mac, även om det inte var avsikten. Windows på Mac är ett bra forum, men frågorna som dyker upp i de andra forumen har normalt inte med att kör på Mac utan med att köra Apple-program på Windows på PC.

Det går att dela upp det så att de olika forum-hemmen har helt egna forum istället för att dela dem mellan sig. Då tappar man fördelen med att diskussionerna exponeras för så många medlemmar som möjligt, men det vore kanske en bättre lösning om det efterfrågas.

  • Medlem
  • 2008-08-30 15:22

Det är väl en tolkningsfråga. I praktiken är det (99.se/mac) ett macforum eftersom frågor som inte är giltiga för macanvändare inte hör hemma där. Men en fråga om genomskinlighet i grafisk produktion är sas universell och lika intressant oavsett om man jobbar med InDesign eller QuarkXPress i Mac OS eller Windows.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 15:33

Visst är det så att grafisk produktion är ungefär lika på alla plattformar, men min åsikt är att oavsett det så har 99 varit ett ställe dit där man gått om man haft Mac och att det har varit det som hållit samman detta forum. Om det skall pratas quark tex oavsett plattform så tappar forumet det unika, och man vet ofta inte vad frågeställaren använder och sen så skall det pissas in revir och annat.

Jag tycker att 99's ledning får ta ett snack om detta och fundera på hur det skall vara. Själv vill jag inte ha windowsrelaterade frågor här.

  • Medlem
  • 2008-08-30 15:37

Den frågan dyker upp med jämna mellanrum i moderatordelen, inte för att vi har problem utan för att vi måste ta ställning till hur olika ämnen ska behandlas.

Detta (plattformsoberoende frågor i grafisk produktion) är ett akademiskt problem. De som har frågor om var man placerar sina typsnitt i Windows får vända sig nån annan stans. Den som vill veta hur man omvandlar text till banor kan formulera sig utan att avslöja vilken plattform som finns i botten. Det är som jag ser det ett ickeproblem.

Den som installerar Windows på sin mac får fråga om hur man får det att fungera på en mac – det finns ett forum för det, se ovan – men sedan är det stopp.

Det vore mig fjärran att ha någon om uppfattning om vad som är "rätt" eller "fel" för någon av våra besökare. Att t.ex. MatsOlov och Goflorp har ett hjärta om klappar för Mac tror jag ingen har missat

Personligen tror jag inte det vore konstruktivt att ha en allt för hård skiljelinje mellan plattformarna. Jag tycker den uppdelningen var mer motiverad för några år sedan, då Mac var mer av en isolerad ö.

Därmed inte sagt att man skall tillåta plattformskrig (vilket vi ju också har forumregler emot) Det skall stävjas med kraft.

Bra hursomhelst att ni för upp frågan, låt oss hålla ögonen på det ett tag så att vi får en känsla för om det är ett stort eller litet problem och om det behövs vad vi kan göra åt det.

Jag håller med MatsOlov en hel del. Kanske ska regga 98.se, där man kan ha iPhone-, iPod- och operativsystemsfrågor besläktade med windows?

EDIT: Och anledningen till att jag tycker att man bör separera mac- och pc-frågorna är att forumet blir så himla brokigt om man ställer frågor om båda systemen på ett forum där så många procent är macanvändare. Man kan läsa igenom en tråd om en fråga som man tror sig kunna svara på, men så i slutet står det att medlemmen är windowsanvändare och så plötsligt har man läst det i onödan.

Fast man kanske kunde lagt till ett alternativ i rubrikskapningen där man klickar i "För Windows" eller "För Mac". Sedan kan man kanske som medlem välja i sina inställningar om man vill se båda eller bara ett av alternativen?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 19:20

Ännu en tråd som visar att allt går mot win i alla diskussioner snart.

Aj aj aj... men om han blott hade vetat att det ju finns en rullande speltråd i musiksektionen! Fast den är ju iofs bara för musiker.. hmm

Bevaka tråden