Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite åsikter om Bodyguardz, skydd till iPhone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

BodyGuardz, skydd till iPhone 3g

Bakgrund
Ungefär en månad efter jag införskaffat min iPhone 3g (som jag köade till i HBG, tillsammans med Henkebarn här på 99) började jag på allvar tänka över om jag skulle köpa ett fodral till den eller inte.
Jag är hemskt försiktig men man vet ju aldrig vad som kan hända.
Efter att ha läst på mig om diverse (många) fodral så hade jag nästan bestämt mig för ett som skyddade baksidan.
Gick ner till affären och skulle köpa det, men jag insåg att jag inte vill göra min telefon så mycket fulare som den faktiskt hade blivit med alla fodral jag tittat på.
Den hade blivit fulare, tjockare, annan känsla osv osv.
Så jag övergav idén för att behålla den fina känslan det är i iPhone. Får helt enkelt skylla mig själv om jag tappar den.

Utöver fodral tänkte jag också på om jag skulle köpa "invisible shield", en skyddande plastfilm man sätter på fram- och baksidan på telefonen för att åtminstone skydda den mot repor.
Invisibe shield hade jag på min iPod Touch förut, men tog ganska snabbt bort fronten eftersom den hade en konstig textur och gjorde att fingrarna inte gled över skärmen lika lätt.

Men vänta, repor på skärmen? Det är väl omöjligt på en iPhone?
Då ska jag berätta om min Touch. Jag vårdade den väl och hade den alltid i en ficka för sig själv. Lade den alltid på bordet och tappade den aldrig. Trots detta fick jag bara några veckor efter jag slitit av frontskyddet en rätt äcklig repa. Efter bara ytterligare någon vecka fick jag en likadan repa till samt lite smårepor.
Förstod inte hur detta gick till... Kände ingen grus i fickorna heller.

Men jag ville inte ha samma skydd igen eftersom det förstörde känslan i skärmen, så jag läste runt och hittade Bodyguardz som enligt recensioner och forumsnack inte skulle ha samma problem med textur och "gummikänsla".
En annan fördel med Bodyguardz är att man får med två stycken framsidor och två stycken baksidor.
Bra om man strular till det första gången man sätter på dem, eller när man helt enkelt vill byta.
Dessutom har bodyguardz en garanti där man får skicka in sina gamla när de går sönder för att få nya. Första omgången skall man inte ens behöva skicka in de trasiga om jag förstått saken rätt.

Tillslut lyckades jag motivera mig själv (Jag har en två år lång bindningstid på min telefon, så jag kommer ha den ett tag och vill därför inte stå ut med repor.), så jag bestämde mig för att köpa dessa från USA.

Jag beställde fram- och baksida den 12:e augisti, och de kom fram idag den 19:e. Rätt snabbt med andra ord, och då valde jag dessutom det billigaste fraktsättet vilket var ett "flat rate" kuvert och inte budfirma.
Totalt gick det på 241 kronor.

Installation:
Efter att ha läst runt insåg jag att det skulle bli en lite omständig procedur att sätta på skyddet. Jag har som sagt gjort det förut med min iPod Touch, och baksidan var ett helv€te rent ut sagt.

Jag följde ett (hett) tips på nätet och tände ett värmeljus på platsen som tydligen skulle hjälpa till att hålla bort damm. Hur bra det verkligen är vet jag inte men skitsamma.
Innan man börjar får man se till att putsa telefonen ordentligt så att det inte sitter smuts eller fingeravtryck på den när man sätter på plasten.
Jag började med framsidan och följde instruktionerna som följde med.

Först sprayade jag lite av den medföljande vätskan på fingrarna innan start och sedan sprayade jag baksidan av plasten (sidan som skall fästas på iPhone). Vätskan är väldigt mild och består endast av vatten och "baby schampoo".
Jag fick ta loss frontplasten två gånger för att justera, så det gick inte helt klockrent.
När man fått på den som man vill så pressar man ut bubblor med ett medföljande kort och torkar upp den överblivna vätskan.
Jag kanske har lyckats skada den lite då jag tryckte hårt med kortet. Förhoppningsvis är det bara bubblor och ojämnheter som går över med tiden.

När jag var färdig med framsidan, som bara tog tio-femton minuter, gjorde jag mig redo för baksidan som jag fasade över.
Innan jag började med den så satte jag, paranoid som jag är, i en plugg i uttaget för hörlurarna för att ingen vätska skulle komma in.
Sedan blötte jag ner baksidan REJÄLT innan jag satte på den (blir lättare att placera med mer vätska).
Otroligt nog gick baksidan väldigt lätt för mig att sätta på, och den hamnade helt perfekt nästan direkt.
Jag började på toppen vid hörlursuttaget och simluckan, och placerade därefter direkt hålet för kameran rätt. Efter det var det bara att smeka ut luftbubblorna och sedan försöka få rätt på hörnen.
Hörnen är skurna på ett speciellt sätt och de ("flärparna") vill gärna lossna så fort man fått dit dem, så det krävs lite tålamod för att hålla dem nere. Låter man dem bara torka lite så fastnar de lättare.
Nu efteråt så har jag bara lite små "gupp" vid hörnen men det blev faktiskt bra.
Om man inte får rätt på hörnen har jag läst att man kan göra små små snitt i dem för att underlätta.
Plasten skyddar även stora delar av kromen.

Allt som allt gick det oväntat bra och snabbt, och nu skall den ligga i två dygn för att all vätska ska torka, låta bubblor försvinna och plasten "sjunka in".
Framsidan hamnade liiiite för långt ner för min smak och jag kanske skadade den, så jag kanske gör om gör rätt. Får se om 48 timmar.
I början var det lite regnbågsfärger på skärmen (vätskan mellan skärmen och plasten) men detta försvann rätt snabbt. Nu återstår bara en del ojämnheter och bubblor som ni kanske ser på bilderna.

Känslan:
Plasten bodyguardz använder känns mycket bättre än den zagg har i sin invisible shield.
Dels stör man sig inte på hur den känns, utan fingret glider lätt över den, och dels för att den inte har samma konstiga "textur" som invisible shield.

Baksidan:
förutom tillfälliga bubblor och lite vid hörnen så ser man knappt att man har den där.
Baksidan ser fortfarande glansig ut som förut.
Kan tänka mig att det eventuellt samlas lite damm och smuts runt kanterna efter ett tag, men jag vet inte. Om så är fallet så kanske det blir fult med detta skydd på en vit iPhone, men nu spekulerar jag mest.

Framsidan
Bildkvalitén på skärmen verkar inte försämras, den ser lika klar ut som alltid.
Tyvärr har jag som sagt en del ojämnheter på framsidan efter för mkt våld (antagligen). Det gör att delar av den syns vid visst ljus (Om man har en reflektion från en stark ljuskälla direkt på skärmen, så kan man se att skyddet är där). Men där den är OK så ser man inte den.
Vet inte om det syns mindre efter ett tag när ojämnheter försvunnit, men jag föreställer mig att den blir rätt osynlig även på framsidan så småningom.
Där det inte är ojämnheter är den slät utan "textur" som syns (som det gjorde på min förra invisible shield).

Allt som allt är jag nog nöjd med köpet och det känns lite tryggare.
Visst är det allra snyggast med en naken iPhone, men så lite som detta verkar synas är jag beredd att kompromissa lite.
Något som stör lite är att man känner "guppen" vid hörnen när man håller i den. De är rätt spetsiga.

Återkommer med fler bilder när den jäst klart och den inte är så bubblig
Hoppas verkligen detta skyddet är bra och inte börjar se knasigt ut efter bara ett litet tags användning.
Säger till om jag börjar störa mig på det eller om det fortsätter vara ojämnt på framsidan.

Och hur hjälpte värmeljuset? Det vet jag inte, men för folk som gick förbi såg det nog inte så ovanligt ut där jag satt och smekte min iPhone i skenet av den fladdrande lågan.

Senast redigerat 2008-08-19 22:58

Fler bilder och på det ojämna i närbild.
Alla säger att bubblor och sånt försvinner efter två dygn, vi får se.

OM det inte gör det byter jag framsida, och om inte det hjälper så drar jag antagligen bort den (är lika störigt att stå ut med som repor isåfall).
Men jag tror inte det ska bli några problem.

OBS, det ser värre ut på närbild än när man håller i den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-22 23:19

Nu har det väl gått 48 timmar? Progress?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-23 19:07

Håller med hur går det :)?

Jag kan bara säga att det jag har, kommer inte ihåg märket, fungerar Super!
Köpt på Humac i västermalmsgallerian. Dem var skit shysta och satte på det åt mig, sitter perfekt och det syns inte äns att det är något på skärmen

Tror dem bara har ett märke där så det var det jag köpte

Okej här kommer en update Sorry det dröjde, men nu har jag iaf hunnit springa runt lite med den
Jag har tyvärr råkat skada framsidan som jag sade, men det gör inte så mkt så jag byter inte än. Man ska alltså inte trycka för hårt när man jobbar ut bubblorna.

Lade upp en liten video där jag även ger ett litet tips för kanterna på den:

YouTube - iPhone 3g + BodyGuardz - tip for corners

Det känns bra och så och jag tänker inte så mkt på att det sitter där.
På de första fälttesterna känner man ju en liten skillnad med händerna trots allt än om den vore "naken".
Men fingrarna glider lätt över ytorna, det tar inte emot som om det vore gummi så att säga. Det man känner mest är eventuella kanter (se videon) och så.

Efter att ha testat iPhonen med skydd ute i dagsljus så kan man ju säga att visst, man ser det _om man vet_ att det sitter där, men det syns inte så att det förstör på något vis tycker jag.
Den gör fortfarande inte så att kvalitén på skärmen försämras eller blir mörkare. Det jag ser är väl skadan egentligen.... :/ Bubblor har försvunnit.
Håller man i den och tittar noga mot ljus och i reflektioner så ser man att ytan inte är helt "jämn" utseendemässigt utan att det är små "vågor". Detta syns inte vid normalt användande... Det gjorde det när jag hade invisible shield, som ett mönster på skärmen. Möjligt jag fick ett dåligt exemplar av IS kanske.
Hade jag stört mig på det hade jag ryckt av det illa kvickt.
Har visat den för några och de såg inte att jag hade skydd förrän jag påpekade det. Kanske de inte sett någon iPhone tidigare, vad vet jag.
En positiv sak är att den inte samlar på sig fingeravtryck så lätt.

Inga kanter har slitits upp efter att ha tagit den upp och ner ur fickan eller liknande, och hittils är den damm- och smutsfri.
Efter ett-två dygn trängde en del skräp fram runt kanterna vid knappen, men jag tror det var någon torkad "vätska" eller nåt sånt kanske för det har inte kommit tillbaka efter jag tog väck det.
Vet inte vad det var

Vet inte om jag sade det och orkar inte kolla, men står isf fast vid tipset att mycket vätska = bra. Hade nog för lite på framsidan när jag satte på den vilket kan ha bidragit till luftbubblorna + handgemäng för att få bort dem.

Kort sammanfattning:
-Snyggast och bäst känsla = naken.
-Behålla iPhones utseende fast med svaga konturer, lite annan känsla, repskydd = detta.
-Detta tycker jag känns bättre än invisible shield.
-Ett fast fodral vill jag inte ha för jag vill se min iPhone som den är skapad

Är möjligt att det finns bättre skydd där ute men detta får ett bra betyg av mig. Och jag är rätt pedantisk av mig när det gäller mina prylar har jag fått höra.

Är fortfarande rätt förvånad och nöjd över hur lätt jag fick på baksidan! Har läst att det ska vara en mardröm.

ps. Förlåt om det låter osammanhängande, är rätt trött. Ska se över det jag skrivit imorgon

Senast redigerat 2008-08-24 02:06
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-28 23:58

Tack för en bra recension Andreas Th. Läste din första post och beställde sedan från Bodyguardz.com. Knappt en vecka senare kom ett kuvert i brevlådan. Att applicera gick lättare än vad jag hade trott, men ganska tricky att få (i synnerhet bakstycket) att bli alligned med kamerahål, hörlursuttag. Sen är det lätt att sträcka ut plasten för mycket så att det blir skevt, och så blir det en del bubblor i början. Ska ta och klippa bort överflödig plast (typ bubbelveck) med nagelsax i hörnena. Lite mindre hal nu vilket känns tryggt. Rekommenderar köp.

Ursprungligen av babyman:

Tack för en bra recension Andreas Th. Läste din första post och beställde sedan från Bodyguardz.com. Knappt en vecka senare kom ett kuvert i brevlådan. Att applicera gick lättare än vad jag hade trott, men ganska tricky att få (i synnerhet bakstycket) att bli alligned med kamerahål, hörlursuttag. Sen är det lätt att sträcka ut plasten för mycket så att det blir skevt, och så blir det en del bubblor i början. Ska ta och klippa bort överflödig plast (typ bubbelveck) med nagelsax i hörnena. Lite mindre hal nu vilket känns tryggt. Rekommenderar köp.

Härligt, du lyckades utan att skada fronten hoppas jag?

Min ser fortfarande bra ut (förutom skadan dvs), inga kanter som lossnat eller nåts.
Känns bra fortfarande helt enkelt
Ja, den blir lite mindre hal faktiskt men inte så att det tar emot i fickan eller hindrar fingrarna från att glida över skärmen. Detta var en lättnad då jag var rädd det skulle bli motstånd.

Uppdatering:

Irriterade mig så pass mycket på ojämnheterna (skadorna) på framsidan att jag drog av den.
Bestämde mig för att sätta på en ny men vätskan var typ slut. Så jag tog (väldigt) lite tvål i en skål vatten, som jag sen doppade hela frontskyddet i. Det var riktigt bra, med skyddet helt genomblött var det lätt att placera det hur man ville även fast man tryckt på hela på skärmen. Bara att glida fram och tillbaka.
Mer att torka upp efter hand men ändå. Jag var rätt försiktig så att det inte skulle komma ner så mycket i högtalar-hålet.
När man väl pressat ut vätska och bubblor (blev typ inga bubblor med så mycket vätska, bara en liten vattenbubbla) så att skyddet börjar fastna, så ska man vara försiktig med att röra det fram och tillbaka eftersom detta verkar medföra att det blir lite ojämnt.

Blev jättebra denna gången iallafall, ligger precis kant i kant.

Måste bara fråga isåfall, hur kommer det sig att man knappt hört talas om bodyguardz till iphone 3G, det enda filmskyddet som det pratats om är Invisible Shield, och det har 95% av alla som köpt det haft problem med att applicera? Jag hörde dock mycket om bodyguardz till vanliga iphone 2G, men inte till iphone 3G...Aja, detta är alltså att rekommendera? Flera som haft det och kan bekräfta? Annars så var det en väldigt bra recension Andreas!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-08-16 06:29

Tack Andreas för denna eminenta recension! Det blir BodyGuardz både för min iPhone och iPod Touch! Det är många som klagar just på att invisible shield's yta är sträv och inte alls följsam.

Jag bugar och bockar ödmjukast!

1
Bevaka tråden