Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en titt på nya USB 3.0 - 10 gånger så snabbt som USB 2.0

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Maximum PC har en bra genomgång av nya USB 3.0 standarden med bilder och beskrivningar av nyheterna. Vi kommer utan tvekan få se dessa kontakter på kommande generationer Macar (första datorn med USB 3 lär komma om lite mer än ett år).

USB 3 är bakåtkompatibelt med tidigare USB-kontakter (allt annat hade varit skandal) men ger bara full hastighet om man använder USB 3 kablar och kontakter såklart. Den nya standarden ger ca 4.8GBit/sek eller fem gånger så mycket som en gigabit Ethernetkabel och kablarna kommer vara ungefär lika tjocka.

Som jämförelse kommer en 27GB HD film ta 70 sekunder att kopiera över USB 3 jämfört med 15 minuter eller mer för USB 2 enligt artikeln.

Maximum PC

Nämen sedär! Fan va härligt

Längtar efter när datorer och externa hårddiskar är utrustade med sådana kontakter. Mumma!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-19 09:11

Det låter bra, men man undrar hur den faktiska hastigheten blir? USB 2 kommer ju aldrig upp i sina teoretiska 480 megabit per sekund.
Har FW dött eller?

  • Medlem
  • 2008-08-19 10:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Har FW dött eller?

Nya FW kommer i höst/vinter med upp till 3,2Gb överföringshastighet.

Ny Firewire sju gånger snabbare än USB 2.0 - MacWorld

Med tanke på att USB kan ge ström åt saker och FireWire (har jag för mig) inte kan så förstår jag att USB är att föredra. Jag vill inte ha en extern hårddisk som jag måste släpa med nätadapter till. Då är den inte särskilt mobil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 09:25
Ursprungligen av henkebarn:

Med tanke på att USB kan ge ström åt saker och FireWire (har jag för mig) inte kan så förstår jag att USB är att föredra. Jag vill inte ha en extern hårddisk som jag måste släpa med nätadapter till. Då är den inte särskilt mobil.

Henkebarn,

FireWire…eller IEEE 1394 som standarden ju heter, specificerar upp till 30 volt, 45 watt per port.

Precis som USB eller USB2 så finns ett antal olika kabeltyper/kontakter för FireWire, där stödet för strömmatning varierar. Exempelvis så har Sony i sin version av FireWire (…kallat i.LINK) undantagit strömmatning via kabeln.

- Torkel

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-19 09:15

Jodå FW med 6 och 9 pin gör det.

Ok! I stand corrected. Men är det vanligt egentligen? Jag tycker mig sällan se detta marknadföras åtminstone.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-20 00:30

Firewire levererar verkligen den hastighet som är specifierad.
FW400 levererar verkligen 400 Mbps.
USB2 (480) kommer aldrig upp i 480 Mbps.

Så jag tror inte riktigt Intel kommer att leverera i detta fall. (även om någon Gbps är tillräckligt bra)

FW belastar inte CPU. FW är numera standard inom pro-segmentet (kolla in videosektorn). USB är interfacet för all möjlig kringutrusning - en totalstandard...men för diskar skulle jag aldrig använda USB. eSATA är fina grejer, men jag undrar om Macarna kommer att ha eSATA-portar snart...undrar...

Ursprungligen av Zimmerman:

FW belastar inte CPU. FW är numera standard inom pro-segmentet (kolla in videosektorn). USB är interfacet för all möjlig kringutrusning - en totalstandard...men för diskar skulle jag aldrig använda USB. eSATA är fina grejer, men jag undrar om Macarna kommer att ha eSATA-portar snart...undrar...

Mjadu, allt handlar ju om VAD man ska göra med sin externa hårddisk. Ska man jobba ifrån den eller skyffla tunga filer fungerar fw, men ska man bara ha den som en "vanlig" disk eller back-up så fungerar USB2.0 perfekt enligt min mening. Även om FW är att föredra!

USB 3 kanske blir ännu långsammare än 2.. Ska processorn skyffla så mycket data lär den orka det ännu mindre..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 17:09

Så USB 3 har fortfarande inte lärt sig utan snikrider på processorn? But why!

Det blir väl som vanligt, Skitstandarden USB3 kommer segra eftersom gemene man inte fattar att FW ÄR Bättre (Ström/Spänning/Långvarig Överföringshastighet/Processorutnyttjande).
USB3 blir säkert BILLIGARE och då är det detsamma som att den är BÄTTRE än FW...

Kommer aldrig i hela mitt liv köpa en USB-disk igen.

Skall strax ta och köpa ett FW-kabinett och lyfta ur den externa USB disken (som ligger i garderoben) och montera den i i FW-kabinettet....

USB, det har man ju till GamePads, tangentbord och sånt gunk.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 11:30
Ursprungligen av Goflorp:

Det blir väl som vanligt, Skitstandarden USB3 kommer segra eftersom gemene man inte fattar att FW ÄR Bättre (Ström/Spänning/Långvarig Överföringshastighet/Processorutnyttjande).
USB3 blir säkert BILLIGARE och då är det detsamma som att den är BÄTTRE än FW...

Kommer aldrig i hela mitt liv köpa en USB-disk igen.

Skall strax ta och köpa ett FW-kabinett och lyfta ur den externa USB disken (som ligger i garderoben) och montera den i i FW-kabinettet....

USB, det har man ju till GamePads, tangentbord och sånt gunk.

Så sant, så sant. Min enda USB-disk använder jag endast som en säkerhets kopia för mina bilder, den ligger i mitt vapenskåp och kommer bara fram då jag tar månads backup av backuppen. Alla andra diskar är FW 400/800. Även mina 2,5" diskar har FW.

Men nu har man så många externa diskar att SAN snart är enda lösningen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu har man så många externa diskar att SAN snart är enda lösningen.

He he. Sant sant! Snart kan man värma huset med alla diskarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-30 15:41

FW800 ftw!

Jag har fyra externa (2x2TB + 2x500GB) WD-diskar i en FW800 daisy chain som lagring och backup hemma. Funkar till 95% klockrent. Har även en apgammal 320GB-disk instoppad i ett billigt case samt en liten portabel 320GB-disk, båda drivs med USB och funkar faktiskt riktigt bra, men hej vad långsamt det går att läsa/skriva.

Men jag undrar, hur ska man göra härnäst? Kan ju inte hålla på att köpa externa diskar, det håller ju inte i längden, även fast det är prisvärt (ca 2 kr/GB). Kan de inte komma med snygga, tysta och prisvärda rack som är utbyggbara och små nog att passa i en mediamöbel...?

1
Bevaka tråden