Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera mappnamn som text

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Genarp
  • 2008-08-28 10:38

Hej!

När jag arkiverar jobb vill jag kunna kopiera alla aktuella mappars namn som text från Finder (för att klistra in texten i InDesign och redigera/typa den där). Hur bär man sig åt med det där nu för tiden?... Finder vill bara kopiera själva mapparna.
(Och nej, jag vill inte göra skärmdumpar istället ) Tips, någon?
//olo

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-28 10:49

öppna Terminalen, gå till den mapp, skriv:
ls > lista.txt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-28 10:53
Ursprungligen av Creops:

öppna Terminalen, gå till den mapp, skriv:
ls > lista.txt

Mycket smartare än mitt sätt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-28 10:52

Jag gör sånt mapp för mapp. Markera mappen, tryck enter så att mappnamnet markeras, och tryck därefter äpple-c.
Kanske opraktiskt för många mappar åt gången - but that's my way

Markera det du vill ha kopierat, äpple+c, klistra in det där du vill ha det. Det funkar iaf i textdokument.

  • Medlem
  • Genarp
  • 2008-08-28 10:55

Å, tusen tack!

  • Medlem
  • Genarp
  • 2008-08-28 10:56

irrelogical, det gick inte att göra så. Tack Creops, alltså.

  • Medlem
  • Genarp
  • 2008-08-28 11:05

Äh, okej, jag var nog lite för snabb där. Creops: Det lät ju väldigt enkelt, men hur väljer jag mappen väl inne i Teminalen? Har överhuvudtaget inte använt den tidigare.

olo: Skumt, för mig funkar det finfint. Fast jag klistrar in i ett textdokument, har tyvärr inte InDesign.

Edit: Intressant, drar man filerna till textfönstret istället för att kopiera/klistra in klistras hela sökvägarna in.

Fungerar i Textredigeraren men man måste först göra dokumentet till ren text innan man klistrar in.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-28 12:48

Öppna Terminalen, skriv "cd" och ett mellanslag, dra in mappen du vill till i Terminalfönstret så skriver den in hela sökvägen, tryck Enter.

  • Medlem
  • 2008-08-28 14:02
Ursprungligen av olo:

Hej!

När jag arkiverar jobb vill jag kunna kopiera alla aktuella mappars namn som text från Finder (för att klistra in texten i InDesign och redigera/typa den där). Hur bär man sig åt med det där nu för tiden?... Finder vill bara kopiera själva mapparna.
(Och nej, jag vill inte göra skärmdumpar istället ) Tips, någon?
//olo

Jag kan göra exakt det du vill från OS 10.4 till InDesign CS2. Markera mapparna (eller vilka Finderobjekt som helst), cmd+C, cmd+V i InD.

Jag tycker funktionen kopiera många fil- eller mappnamn i Finder och klistra in i annan applikation är hur smidigt som helst och har använt den i åratal. Varför det inte fungerar för olo kan jag inte svara på och varför andra måste använda Terminalen för detta är väl bara att krångla till det...?

Ursprungligen av Baron:

Jag kan göra exakt det du vill från OS 10.4 till InDesign CS2. Markera mapparna (eller vilka Finderobjekt som helst), cmd+C, cmd+V i InD.

Mycket märkligt dock så fungerar INTE detta från Finder i OS 10.5 till InDesign CS3 (i alla fall inte så jag har inställt InDesign). Men om man mellanlandar i Textredigerare, klistrar in, markerar allt och kopierar, samt därefter klistrar in i InDesign CS3 så fungerar det hela precis som man vill. Inte så mycket extrajobb, men ändå...

Senast redigerat 2008-09-07 18:14

Går det på något sätt att få med undermapparna också i samma lista?

  • Medlem
  • 2008-08-29 00:11

Om man visar mapparna i listvy så kopieras det som är markerat. Så ja, det kan man, men inte så att det markeras som undermappar.

Här är vad jag har kopierat just nu (direkt till Safari från Finder):
Adobe Bridge CS3
Adobe Bridge
Adobe Acrobat 8 Professional
Adium
1Password
Required
Bridge CS3
Presets
Legal
Plug-Ins
Bridge
Juridiskt
bridge104.txt
Plug-Ins
Required
Presets
Acrobat Distiller
Acrobat Uninstaller
Adobe Acrobat Professional

Fast jag begriper inte hur den sorterar... Jämför med dumpen på vad som kopierades.

Tittar jag i listvyn och öppnar de mappar som har under-mappar (så man ser dem) så kommer de med!! Lite pill för det blir en jätte-lista men jag slipper kopiera en och en. Jag kan ju tabba undermapps-namnen när jag editerar så man ser vad som är undermapp och inte..

Tack så mycket!

ls -R <mappnamn> fungerar också för att få med undermappar. Dra för enkelhets skull bara mappen till terminalfönstret så kopieras sökvägen in.

  • Medlem
  • 2008-09-07 16:07

Du kanske måste klistra in utan formattering eller liknande. Har du testat det?

Ursprungligen av Baron:

Du kanske måste klistra in utan formattering eller liknande. Har du testat det?

Nu har jag testat att försöka göra detta, men det går ej; klistra in utan formattering är gråmarkerat.

  • Medlem
  • 2008-09-07 21:17

Jag har inga problem med att klistra in text i InD 5 heller direkt från Finder i OS 10.4.11.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-08 00:32

"Klistra in och matcha stilen" i Textredigeraren funkar utmärkt.

Därefter är det bara att trycka cmd-A och cmd-C och sedan klistra in där man vill som text.

1
Bevaka tråden