Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook har glömt hur man ansluter till BBB

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-28 11:24

Min flickvän har en MacBook, BBB samt statiskt IP. För att jag skulle kunna surfa med iPhone/MacBook Pro hos henne installerade jag en trådlös router och matade in uppgifterna för det fasta IPt i routern samt ställde in MacBooken på dynamiskt från routern. Då detta inte fungerade och jag inte orkade mecka ställde jag in den på de gamla inställningarna igen och körde direkt mot BBB-modemet igen trådlöst. Det skumma var att den helt plötsligt hade glömt vad Internet var för något och vägrade fatta grejen. Min MacBook Pro med identiska inställningar funkade.

Jag ringer BBB och avbeställer det statiska IPt en gång för alla. De ger mig aktiveringskoder för den aktiveringssida som jag ska komma till efter att de har gjort sitt på BBB.

Det konstiga är att MacBooken fortfarande vägrar hitta en anslutning. Ansluter jag med min iPhone kommer jag till aktiveringssidan direkt... Jag googlade runt lite och hittade ett terminalkomando som nollställer ALLA nätverksinställningar, men inte ens det funkade. Jag har inte haft möjlighet att testa om hennes dator funkar på något annat nätverk, men visst är det skumt?

Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 16:11

Låter mest som om du glömde att knappa in standardgatewayen då du knappade in uppgifterna på Macbooken..

Kontrollera inställningarna en gång till, och om inte annat så kolla med terminalen, du skall se ngt i stil med:

ran:~ root# netstat -rn |grep ^default
default            10.0.0.1           UGSc       56        0    en1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-28 19:52

MAC-adresslåsning?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-28 20:09

Förklara mer exakt vad som är kopplat var så kanske det blir enklare att luska ut vad problemet är. Skriv också vilka inställningar du har på MacBooken och om du får några felmeddelanden och vilken version av Mac OS X som körs.

Med vägrar hitta en anslutning menar du att den inte hittar nätverket alls, inte får en IP-adress eller bara inte kan ansluta till internet?

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-29 14:21

Den är nu ansluten trådlöst till BBBs trådlösa modem/switch, ingen router osv kommer att användas då jag har fixat dynamiskt IP. Jag har som sagt inte haft möjlighet att testa andra nätverksanslutningar. Om jag kolla i nätverksanslutningarna så säger den att "egentilldelat IP har getts och att internet kanske inte kommer att funka" eller något liknande.

1
Bevaka tråden