Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Jag får ingen kontakt med Finder!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-25 20:46

Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel om man plötsligt inte får kontakt med Finder?
Datorn har länge varit sådan att ikonerna på Skrivbordet inte kommer upp vid start. Jag kan inte öppna ett finder-fönster, inte tömma papperskorgen samt inte stänga av datorn på rätt sätt. Finns det något smidigare att göra än att säkerhetskopiera allt och formatera hårddisken???
Jag vet inte hur jag ska säkerhetskopiera heller för den delen, då jag inte kan få fram externa hårddiskar och där med drag & dropppa t ex bilder från iPhoto...
Väldigt tacksam för svar!!!

Nuke & Pave (Atombomba & Installera) alltså radera och installera om.
Det tar en timma eller två att få ordning på rasket.
Felsökning och rep skulle väl ta ett halvannat dygn....

Ett sätt att få igång maskinen så du kommer åt filerna är att starta datorn i "slavläge". Koppla en FW-kabel till en annan burk. Starta sedan din burk och håll nere "T"-tangenten. Din dator dyker då upp som en extern hårddisk på den "nya" datorn.
Då kan du kopiera data.

När det här är över skaffar du en extern FW-HD för en lusentapp och kör Time Machine... (mitt råd bara)

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-25 23:55

Tack!

Det är väl det enda rätta kanske.

Men det lär ta mer än en timme att installera om alla program. Bara Final Cut är på 6 cd-skivor...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-26 00:00

En till fråga förresten... eller två...

1. Hur formaterar man en mac-hårddisk???

Jag har försökt formatera USB-minnen men inte lyckats. På PC är det bara att högerklicka och välja formatera...

2. Om man har en hårddisk på vilken det står "kan inte ändras" så fort man försöker slänga nån bild el dyl... går det att ändra det utan formattering? Alltså få åtkomst till hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 00:22
Ursprungligen av Iso:

En till fråga förresten... eller två...

1. Hur formaterar man en mac-hårddisk???

Jag har försökt formatera USB-minnen men inte lyckats. På PC är det bara att högerklicka och välja formatera...

Program > Verktygsprogram > Skivverktyg
Tänk på att om du har en Mac med Intel ska den ha GUID som partionstabell på disken.

Ursprungligen av Iso:

...Jag har försökt formatera USB-minnen men inte lyckats...

Jag har märkt att detta kan vara svårt att göra på usb-minnen från Sandisk (Cruzer). Av någon anledning funkar det inte att helt radera dessa utan den diskimage med windows-specifika program som råkar finnas på minnet fullkomligt vägrar försvinna. Det kanske kan vara så att detta är lagrat i chipet fast jag har ingen aning. Andra minnen funkar utmärkt att formatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 18:09
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har märkt att detta kan vara svårt att göra på usb-minnen från Sandisk (Cruzer). Av någon anledning funkar det inte att helt radera dessa utan den diskimage med windows-specifika program som råkar finnas på minnet fullkomligt vägrar försvinna. Det kanske kan vara så att detta är lagrat i chipet fast jag har ingen aning. Andra minnen funkar utmärkt att formatera.

Nej, men du behöver ett speciellt formateringsprogram under Windows.

Ursprungligen av acke:

Nej, men du behöver ett speciellt formateringsprogram under Windows.

Då ska jag ta hjälp av en kompis att fixa det. Tack för tipset

Edit: Ehrm vad är det egentligen jag ska ha för att kunna rensa minnena? Hittar bara nedladdning av drivisar och det är väl ändå fel...eller...?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har märkt att detta kan vara svårt att göra på usb-minnen från Sandisk (Cruzer). Av någon anledning funkar det inte att helt radera dessa utan den diskimage med windows-specifika program som råkar finnas på minnet fullkomligt vägrar försvinna. Det kanske kan vara så att detta är lagrat i chipet fast jag har ingen aning. Andra minnen funkar utmärkt att formatera.

De kallas U3 och innehåller program som körs automagiskt när man stoppar in det. Givetvis funkar det bara under Windows (tack gode gud).
Går man till tillverkarens hemsida finns det programvara för att ta bort det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 21:09
Ursprungligen av Goflorp:

De kallas U3 och innehåller program som körs automagiskt när man stoppar in det. Givetvis funkar det bara under Windows (tack gode gud).
Går man till tillverkarens hemsida finns det programvara för att ta bort det.

Vad är det här. Är du min inläggs-sidekick nu helt plötsligt? Va va va?

Ursprungligen av acke:

Vad är det här. Är du min inläggs-sidekick nu helt plötsligt? Va va va?

Kalla mig Borland......

Ursprungligen av Iso:

...

2. Om man har en hårddisk på vilken det står "kan inte ändras" så fort man försöker slänga nån bild el dyl... går det att ändra det utan formattering? Alltså få åtkomst till hårddisken?

Kan du begära fram "Visa Info" om den.

Har den formatet NTFS på den så är det ett PC-format. Sök lite här på forumet i så fall för det FINNS vägar runt detta. Macen LÄSER NTFS men skriver INTE det.

Det kan också vara så att det är "rättigheter" som ställer till det. Alltså vem som "äger" filerna på den. Även här finns det lösningar. I Visa-Info finns det en ruta "Bortse från ägarskap på den här volymen", den löser det problemet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-26 09:49

Förlåt min okunskap men vad är Intel?

Tack för svar, annars!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 10:09
Ursprungligen av Iso:

Förlåt min okunskap men vad är Intel?

Tack för svar, annars!

Vad heter din dator? Macbook, MacBook Pro?

Ursprungligen av Iso:

Förlåt min okunskap men vad är Intel?

Intel är tillverkaren av processorn i nuvarande Mac-modeller.

Innan Apple började använda Intels processorer, så använde man processorer som kallades PowerPC och som tillverkades av Motorola och IBM.

Enligt din medlemsprofil så har du en PowerBook G4, och den har en PowerPC-processor, inte en Intel-processor.

Ursprungligen av Iso:

Finns det något smidigare att göra än att säkerhetskopiera allt och formatera hårddisken???

Jag hade ju provat med en arkivera och installera först innan jag hade tagit det sista alternativet och radera allt. Då slipper du ju också att installera om alla program och har kvar inställningar och användare. Lycka till.

Ursprungligen av panther:

Jag hade ju provat med en arkivera och installera först innan jag hade tagit det sista alternativet och radera allt. Då slipper du ju också att installera om alla program och har kvar inställningar och användare. Lycka till.

Läser du inte inläggen, som detta som jag skrev, så är det knappast någon idé att försöka hjälpa dig. Nytt konto hjälper nog inte om det är fel någonstans i systemet.

Ursprungligen av Iso:

Datorn har länge varit sådan att ikonerna på Skrivbordet inte kommer upp vid start. Jag kan inte öppna ett finder-fönster, inte tömma papperskorgen samt inte stänga av datorn på rätt sätt. Finns det något smidigare att göra än att säkerhetskopiera allt och formatera hårddisken???!

Ja. Man behöver i princip aldrig formatera eller installera om annat än ifall något gått katastrofalt fel eftersom själva systemet är mer eller mindre skrivskyddat. Tvärtom är det oftast bara slöseri med tid att formatera om.

Det som kan bli korrupt (inställningsfiler och annat) hamnar i ditt användarkontos biblioteksmapp, och ofta räcker det med att bara kasta Preferences så löser det sig. Ett enkelt sätt att få en "fresh start" är annars att skapa ett nytt användarkonto åt sig själv, det är i princip likvärdigt med att börja om med ett fräscht system.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-27 07:39

Räcker det inte med att man formatterar USB-pinnarna som FAT, med Skivverktyg.
Det gjorde jag med en USB-pinne som jag formatterat för Macen, som inte kunde läsas av en peze.

Ursprungligen av Konrad:

Räcker det inte med att man formatterar USB-pinnarna som FAT, med Skivverktyg.
Det gjorde jag med en USB-pinne som jag formatterat för Macen, som inte kunde läsas av en peze.

U3 har jag för mig är programvara på en egen låst liten partition. Knappt så pc nissarna själva får bort det även om de sitter på en pc.

Det räcker INTE med formattering.

Ursprungligen av Konrad:

Räcker det inte med att man formatterar USB-pinnarna som FAT, med Skivverktyg.
Det gjorde jag med en USB-pinne som jag formatterat för Macen, som inte kunde läsas av en peze.

Det funkar inte på det minnena jag nämnde ovan -har försökt otaliga gånger. De blir mackompatibla men de usla diskimg-filerna med diverse extra program envisas med att ligga kvar och automontera sig på skrivbordet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 20:46
Ursprungligen av Konrad:

Räcker det inte med att man formatterar USB-pinnarna som FAT, med Skivverktyg.
Det gjorde jag med en USB-pinne som jag formatterat för Macen, som inte kunde läsas av en peze.

Nope, måste ha Frazzes program. Windowslogik, partionera och fyll kundens USB-stick med massor med saker från början.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-27 07:44

Det räcker väl med U3 LaunchPad Remover.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-27 10:27

Jag har en Mac Pro nu (min gamla Powerbook funkar än, men det är den senare som det är fel på). Intel eller ej?

Kan det alltså räcka att slänga "Preferences"? Låter ju bra! Inget annat förstörs då hoppas jag?

Är det lätt att få över all data till ett nytt användarkonto, om jag skapar ett?

Ursprungligen av Iso:

Jag har en Mac Pro nu (min gamla Powerbook funkar än, men det är den senare som det är fel på). Intel eller ej?

Kan det alltså räcka att slänga "Preferences"? Låter ju bra! Inget annat förstörs då hoppas jag?

Är det lätt att få över all data till ett nytt användarkonto, om jag skapar ett?

Hephephep vänta lite nu vad är det för preferences du snackar om att ta bort?

Om det nya kontot har administrativa rättigheter, vilket det ju bör ha om du vill kunna göra mer än bara läsa filer på datorn, så har du genom det kontot rätten att se alla filer på datorn. Tror inte du behöver flytta filer.

Senast redigerat 2008-08-27 11:27
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-28 11:25

Hmmm... Det går inget bra för mig.

Jag testade att skapa ett nytt konto... Men felet består. Grejen är ju att jag inte får någon kontakt med Finder! Dvs jag kan inte öppna min biblioteksmapp annat än om jag är inne i något program och ska importera eller exportera något. Jag kan inte ens öppna papperskorgen! Och inga ikoner (inte ens hårddisken) på skrivbordet. Det närmaste jag kommit att få kontakt med Finder var alt-äpple-esc, jag tvångsavslutade ett program, och sen stod "Finder" kvar, blinkandes som bara den! Alltså Finder-texten fladdrade! Och så tryckte jag "starta om", var på rutan blev tom. Dvs "Finder" försvann, men inget hände med datorn.

Vad ska jag göra????? Vad kan det vara för fel? Är det fel på datorn? Ska jag lämna in den? Eller är det enda rätta att göra back up-kopior på allt och formatera hela datorn?

Jag behöver datorn nu egentligen... stressad...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-28 19:32

Har du tittar på det här? Tål iaf att undersöka innan man gör en ominstallation..

Finder may not load with external drive connected in Mac OS X 10.5.2
Mac OS X 10.5: Finder may not fully "load"

Sen kanske du kan prova en ny användare också?

Om det fungerar där, så är det ju betydligt smidigare att skapa ett nytt användar konto.

Alla verkar ha ansett att en ominstallation är det enda vettiga Ominstallation är sällan eller aldrig vettigt på en Mac...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-29 10:57

Jo, självklart läser jag inläggen!

Men vaddå "arkivera och installera"??? Menar du att jag skall göra back up på alltting och avinstallera programmen och sen installera om dem???

Tydlighet om jag får be!

Ursprungligen av Iso:

Jo, självklart läser jag inläggen!

Men vaddå "arkivera och installera"??? Menar du att jag skall göra back up på alltting och avinstallera programmen och sen installera om dem???

Tydlighet om jag får be!

Ok, det handlar alltså att göra en ominstallation av systemet. När du har satt i installationskivan och datorn har startat om för att göra en installation, så har du flera olika alternativ att välja mellan. Arkivera och installera betyder att datorn installerar ett nytt system men behåller program och användare, som jag skrev i mitt första inlägg. Sen finns alternativet radera och installera också, vilket betyder att då raderas allt på hårddisken, får du installera om alla program. Arkivera och installera gör alltså inte det, så välj det så slipper du installera om allting, bara systemet ominstalleras. Vad det gäller backup, så är det alltid bra att ha, något kan alltid gå fel när som helst med datorer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-31 23:21

Hej igen!

Jättebra, nu förstår jag vad du menar! Jag tyckte det var en superb idé tills jag kom på att jag ju inte ens kan öppna cd-skivor... Finns det någon genväg till detta? Annars kan jag inte Arkivera och installera...

Bevaka tråden