Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte ethernet att funka med min MacBook Air

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu lyckats försöka få igång min MacBook Air tillsammans med det lokala nätverket på mitt jobb, det är inte ett trådlöst nät utan bundet, så jag köpte en "USB Ethernet Adaper" till den, men när man kopplar in nätverkssladden så antar man att det ska funka. Men icke. Den verkar inte ens hitta nätverkssladden.

Det roliga är att min kollega har köpt en bärbar PC, där han kopplade in en nätverkssladd, och det funkade prima, tog två sek så funkar det, men på min dyra Mac så funkar det inte

När jag försöker göra en nätverksdiagnos och väljer "ethernet" så kraschar bara programmet.

Om man går in i systeminformation så hittar en USB-adaptern, då det verkar inte vara något fel på den, men varför kan min kollega koppla in sin PC och det funkar på en gång, men inte för mig?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-28 08:23

Ser du ethernet när du går in i nätverksinställningar?

Har du installerat om systemet sen du fick din Air?

Om man går in på "nätverk" i inställningar så ser den en USB-Ethernet, men där står det att en "kabel inte är ansluten".

Ja, systemet är helt nytt.

Då är det bara at felsöka. Är USB-Ethernetadaptern en av de som skall fungera enligt Apple? Vilken systemversion har du?

Ja, adaptern är den som är till MacBook Air, så det är den "officiella".

Systemversion? Menar du 10.5.4?

En notering: nätverkssladden "lyser" inte grönt som den borde göra.

Då kanske det är fel på sladden. Har du provat en annan?

Ursprungligen av kjelle:

Då kanske det är fel på sladden. Har du provat en annan?

ja, har även provat med sladden som min jobbdator använder. Men jag börjar misstänka att det kanske är fel på adaptern, om inte sladden lyser, eller om inte datorn verkar hitta adaptern så borde det vara något fel?

Jag är så förvirrad, om man går till System Information så kan man se att adaptern än inkopplad, men om man går till Nätverks inställningarna så säger den att den inte är inkopplad. Är det några drivrutiner man ska ha eller?

Nu har jag provat att använda en annan Macbook Air som en kollega hade, samma sladd, samma adapter, samma plats, och det funkar!

Så adaptern verkar funka, men vet inte hur man ska göra för ett få det att fungera på min, har ju precis installerat ett nytt Leopard på den. Skumt.

Jag formaterade om datorn, och då funkade det igen, förra installationen verkade inte gå riktigt rätt till.

Nu skriver jag med mig själv känns det som, men jag behöver verkligen hjälp, igår kväll formaterade jag om hela datorn, och efter det så stoppade jag in den igen, och då funkade det igen!

Men nu på morgonen så funkar den inte helt plötsligt!? Och den "funkar" ju, eftersom den syns i System Information, men varför syns den inte i Nätverksinställningar? Jag har inte installerat något mer igår efter att jag provade den, så det kan inte vara fel så.

1
Bevaka tråden