Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö förvanskade i iTunes?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

har sökt igenom forumet och annorstädes, men kan inte hitta lösningen på nedanstående.

Mina svenska tecken i låttitlar i iTunes får konstiga ersättningstecken, bl a ƒˆ÷. Själva filnamnen ser ut som de ska, och jag har inga besvär ex när jag spelar på min mobil. Inga andra program är heller berörda.

Kör iTunes 7.7 på iBook G4, OS X 10.4.11.

Har prövat att konvertera ID3-taggarna på olika sätt, men utan resultat.

Vill helst inte behöva pilla med låt för låt utan kunna fixa alla på en gång.

Kan det ha att göra med att jag har avaktiverat ett antal typsnitt? Eller enklare än så?

Tacksam för all hjälp!

Kolla först med ID3 v2.4 )(ovan),

Fulnedladdar du filer från nätet så är det oftast filer som knåpats ihop på en PC som du får. Då är teckentabellen kanske ngt helt annat än den som iTunes använder.

Tror det blir till att pilla med de enskilda filerna i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 22:53

Ska vara fixat i Tunes 7.7.1. Förutsätter att uppdateringen stället tillbaka det som ändrades i Itunes 7.7.

Tack för alla tips!

Tyvärr verkar varken ID3 v2.4 eller iTunes 7.7.1 lösa det... Det har drabbat skivor som jag själv rippat in i iTunes, och dessutom: kör Last.fm, och när det startar upp kommer också dessa tecken: "Last.fm f%rbereder skrobbling. V^nta..."
Alltså när Last.fm autostartar tillsammans med iTunes.

Är det till att ändra fil efter fil kanske som kvarstår? Eller kan man ändra typsnitt i iTunes, och testa om det kan vara boven?

1
Bevaka tråden