Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur trunkerar man sökningar i systemet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-24 12:29

Hej

Har lite frågor jag har försökt att söka om men inte lyckats hitta något svar på och hoppas nu på er...

Finns det några 'jokertecken' när man söker efter filer på datorn typ som windows har * och ?.
Exempel:
Kalle 25.jpg > ?alle 25.* hittar alla filer med valfritt första tecken+alle.alla filtyper
Kalle*.jpg hittar alla Kalle med vilka tecken som helst efter namnet.jpg bilder.

Möjligheterna är många, dessutom kan man ju som i maccen även söka på innehåll mm, men med eller utan 'jokertecken' och i kombinationer med filnamn som ovan mm mm.

Använder du ELLER, du kanske använder OCH i så fall kan villkoret inte bli sant.

Jag har aldrig lyckats få ordning på den förbannade sökfunktionen för man kan ju aldrig söka efter systemfiler. Det skall finnas ett sätt men jag tror det blir jaga runt i Terminalen...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-26 00:04
Ursprungligen av Goflorp:

Använder du ELLER, du kanske använder OCH i så fall kan villkoret inte bli sant.

Jag har aldrig lyckats få ordning på den förbannade sökfunktionen för man kan ju aldrig söka efter systemfiler. Det skall finnas ett sätt men jag tror det blir jaga runt i Terminalen...

LOL, har ingen aning hur man använder ELLER/OCH jag bara klickar på '+' och får en ny rad at ställa in div 'grejor på... Så ny är jag på maccen...

Så svårt att hitta den hjälp man vill ha också, kan inte hitta något om ELLER/OCH vid sökningar... Men jag hittade det här dock om det var vad du menade...

Enligt Finder hjälpen vid 'Ange villkor i ett sökfönster' kan man söka efter 'osynliga objekt som jag gissar att systemfiler är, eller använd muCommander som visar allt om man vill... Nu är jag så ny så jag vet inte om det verkligen är allt men tror det..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-26 01:01

Ok, jag hitta hur man söker flera filtyper.... det heter ju AND/OR/NOT, alltså på engelska...

Ex.
Söka alla TIF och PSD filer: .tif OR .psd
Söka all TIF som börjar på 'Wa': .tif AND Wa
Tycks som om möjligheterna är oändliga men det gäller att hålla tungan rätt i mun för det blir lätt fel, men tur att man kan spara sökningarna man vill ha så man slipper göra om dom...

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=17769&stc=1&d=1219705115

1
Bevaka tråden