Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklicka för att skapa filer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 11:18

En sak som jag verkligen saknar på maccen jämfört med PC (Win) är möjligheten att skapa tex en textfil i en map eller på skrivbordet via ett högerklick.

Funkar så här i win.:

Mus högerklick öppnar en popup-meny med en massa menyval, bla ett som heter 'Nytt' med en under meny.

Under nytt kan du som på maccen skapa en ny map (och bränningsmap), men i win. kan du dessutom skapa tomma 'data'-filer för dom flesta installerade programmen. (Ja 'Nytt' finns ju inte på maccen men valen för ny mapp...)

Exempel:
Du har skapat en ny map och lagt dit lite filer (program och/eller data) och nu vill du snabbt skapa en textfil där du skriver in lite info mm om vad du lagt i mappen som ett komihåg ...typ.

Högerklicka välj /Nytt/textdokument och upp poppar Textredigeraren med ett tomt dokument där du skriver in vad du nu vill, trycker på spara - namnger - spara och där har du ditt dokument i samma map.

Notering: Om du bara stänger programmet efter att det poppat upp har du ändå en tom 'namnlös' fil där som du kan redigera/'ta bort' senare om du vill.

I stället för att öppna Textredigeraren - skriva - spara - namnge - ..leta upp mappen var 17 jag nu skapade den.. - spara.

Så, finns det något sätt att få en sådan popup-meny via scripts eller så, eller något annat sätt som är 'the mac way' ?

Har försökt att söka efter detta men inte lyckats så lite hjälp är mycket uppkattat.

Det går att göra med Automator, man sparar sitt workflow på en viss plats i biblioteksmappen och vips får man den funktionaliteten. Vi har haft en tråd om detta, skall leta lite.

Hittade två trådar, du får "baka ihop" och anpassa lite, men du det är ju kul att lära sig något nytt?

http://www.99.se/microsoft/229738-skapa-word-fil-via-h-gerklick-i-windows.html

http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-h-r-r-ett-exempel-introduktion.html

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 17:43

Tack för svaret och länkarna Taz_1999, du verkar ju vara en klippa på det här

Själv är jag en total newbie och stupar redan vid starten...

1. Få höger musklick i valfri map eller skrivbordet som en variabel (sökvägen till var jag klickade)

2. Variabeln ska ju sedan skickas till Automator-åtgärden 'Ny textfil' som sedan sparas som namnlös och öppnar den för redigering.

Jag begriper att när har gjort mitt script och sparat det ska jag högerklicka, sedan gå ner i popup-menyn till 'Mer' och välja mitt namngivna skript men inte hur samma högerklick ger sökvägen till detta script som en variabel så att den skapar denna textfil just där...

Hittar överhuvud taget ingen 'Åtgärd' eller 'variabel' i automator som tar emot input från musen.

Känner mig dum som ett spån just nu... LOL
:">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 18:15

Mac-sättet:
Du har ett Finder-fönster som visar en mapp.

Öppna Textredigeraren. Via docken eller spotlight.

Skriv något i ett nytt dokument.

Välj Spara (kommando-S). Du får en fildialog. Skriv in ett namn.

Trick: Titta i namnlisten i Finderfönstret. Dra mappsymbolen till fildialogen.

OK. Klart.

Eller så öppnar man terminalen (jag har alltid den igång som en konsol som hoppar ner från ovansidan av skärmen) och skriver (utan citationstecken):

"touch desktop/empty.blaha" 

för att skapa filen "empty.blaha" på skrivbordet.

Om du är i hemmappen dvs. Annars kan du ange exakt vart genom t.ex.

"touch ~/desktop/banan.fil"

~ betyder alltså hem-mappen
eller så kan man flytta sig till ett ställe och sedan skapa, t.ex.:

"cd desktop" 
och efter det kommandot
"touch tom"

Man behöver inte ha filändelse.

edit:
Om filen redan skulle råka finnas så ändras inte den mer än att tidsmärkning uppdateras.

Jag använder bland annat Nufile för detta ändåmål: Created By Tee

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 19:04
Ursprungligen av pesc:

Mac-sättet:
Du har ett Finder-fönster som visar en mapp.

Öppna Textredigeraren. Via docken eller spotlight.

Skriv något i ett nytt dokument.

Välj Spara (kommando-S). Du får en fildialog. Skriv in ett namn.

Trick: Titta i namnlisten i Finderfönstret. Dra mappsymbolen till fildialogen.

OK. Klart.

Wow, det där var ju just 'mitt sätt', visste väl att det fanns ett bättre sätt än att bläddra sig fram...
Tack för det tricket.

*************

Ursprungligen av Andreas Th:

Eller så öppnar man terminalen (jag har alltid den igång som en konsol som hoppar ner från ovansidan av skärmen) och skriver (utan citationstecken):

"touch desktop/empty.blaha" 

för att skapa filen "empty.blaha" på skrivbordet.

Om du är i hemmappen dvs. Annars kan du ange exakt vart genom t.ex.

"touch ~/desktop/banan.fil"

~ betyder alltså hem-mappen
eller så kan man flytta sig till ett ställe och sedan skapa, t.ex.:

"cd desktop" 
och efter det kommandot
"touch tom"

Man behöver inte ha filändelse.

edit:
Om filen redan skulle råka finnas så ändras inte den mer än att tidsmärkning uppdateras.

Kan vara bra också, men jag är lat och med dålig rygg och jobbar halvliggande och använder helst musen till så mycket jag kan. Måste väl köpa en bok som tar upp unix språket samt för apple scripts...

*************

Blev ju lite intresserad av automator/scripts efter Tazs inlägg så jag hoppas nån kan visa göra ett för mig iallafall, kunde ju vara andra som vill ha nått liknande...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 19:23

patrikjj, det där var ju precis vad jag ville ha... har sökt som en tok efter det...

Tackar o bugar...

Toppen att du hittade en lösning. Men glöm inte bort att i din Mac så finns det en massa fiffiga saker man kan få sin dator att göra med tex Automator och Applescript som är lösningar på andra problem. Just det här problemet hade ju en färdig lösning, men ibland finns de inte och då kan man med Automator / Applescript skapa sådana. Vill du lära dig sådant så finns det möjligheter här på forumet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 21:07
Ursprungligen av Taz_1999:

Toppen att du hittade en lösning. Men glöm inte bort att i din Mac så finns det en massa fiffiga saker man kan få sin dator att göra med tex Automator och Applescript som är lösningar på andra problem. Just det här problemet hade ju en färdig lösning, men ibland finns de inte och då kan man med Automator / Applescript skapa sådana. Vill du lära dig sådant så finns det möjligheter här på forumet.

Yup, det var ju kalas...

Kommer nog att störa er mer med 'dumma' frågor vad det lider och just att lära mig att göra fiffiga saker för att underlätta vissa repetiva saker är ju aldrig fel...

Och yes, jag vill gärna lära mig om Automator och Applescript...
Svårt bara då hjälpen på datorn inte är till mycket hjälp just för dessa och vis av tidigare gånger när jag testat och kört och skapat mer problem än vad som är kul tex total ominstallation eller så. Finns ju en massa skripts mm redan men jag är väl för feg att våga prova och se vad som händer...

Tittade på dina länkar ovan och fick lite kött på benen men där väljer man ju ett/flera befintliga object och sedan kör ett script medans jag inte vet hur man skapar ett från tomma intet... typ. Bra script för att förminska bilder dock, kommer att få användning för det vad det lider helt klart.

så bara för att komma igång får nån gärna visa mig hur att göra:

1. Få höger musklick i valfri map eller skrivbordet som en variabel (sökvägen till var jag klickade)

2. Variabeln ska ju sedan skickas till Automator-åtgärden 'Ny textfil' som sedan sparas som namnlös och öppnar den för redigering.

...bara som övning och om någon känner sig 'upp för'et' om det nu går...

Har själv en liten sidofråga som poppat upp senare dagar. Kan man inte på något tjusigt sätt få in "Add to VLC Playlist..." i undermenyn? Har försökt via automator, men det finns inget för VLC där. Idé någon?

Ett program måste specifik har stöd för Automator för att man skall kunna styra det med Automator, på samma sätt som gäller för Applescript. Alla program som har stöd för Automator syns inuti Automator. Alla program som har stöd för Applescript syns när du i Manusredigeraren väljer Arkiv > Öppna ordlista. Applescript har mycket större stöd än Automator, det kommer ta några år innan det är ikapp.

Du får bekanta dig med Applescript. Men i min version av VLC (0.8.6.E) så finns inget Applescript stöd för spellistor. Men Play finns.

Hrm.. Har testat Nufile nu men hos mig lägger den sig inte direkt under "New File" på högerklicksmenyn utan först i menyn "More" och därefter i "New File".. Störande.

Hur ser det ut för ni andra som kör den?

Kör 10.5..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-28 01:27
Ursprungligen av Johan S:

Hrm.. Har testat Nufile nu men hos mig lägger den sig inte direkt under "New File" på högerklicksmenyn utan först i menyn "More" och därefter i "New File".. Störande.

Hur ser det ut för ni andra som kör den?

Kör 10.5..

Också 10.5.4 , och som hos dig, Mer/New File/'lista med filer att skapa'
Hade gärna sett den direkt under Ny Mapp istället men man vänjer sig
Jäkligt bra dock att man kan editera/ta bort och skapa nya i listan under systeminställningar.

Taz_1999, tackar för förklaringen!

Cekari; hur då ändra i den listan i systeminställningar?

Man får en Inställning för Nufile längst ner i Systeminställningarna när man installerar. Där kan man ändra vad som skall vara med i menyn.

aah zååå..

tack för svaret

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-29 16:10

Jupp, just som Johan skrev...

Jag som just gjorde några snygga skärmavskrifter för att vissa det men nu hade Johan redan sagt vad som behövdes...

1
Bevaka tråden