Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meny för hemsida fungerar på PC men ej för mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 11:11

Hej!

Jag kan inte få en meny på en hemsida att fungera på min mac. När jag loggar in på sidan ser den OK ut förutom att menyn saknas till vänster. Om jag avaktiverar javascriptet kan jag se menyn, men då fungerar ej dess länkar. Har provat med Safari och Firefox samt provat med olika User Agents, dock med samma nedslående resultat.

Någon som har något förslag?

//Henrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-27 11:33

Vad har du använt för teknik för att skapa menyn?

Har du någon länk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 11:42

Jag kan börja med att fastslå att jag är relativt ny användare av mac.

Det är en meny som tillhör en jobbsida (alltså inte jag som skapat den), som kräver inlogg tyvärr...

Kan det vara så att den är skapad för enbart PC? Eller är det något jag glömt att installera?

Ursprungligen av rexed:

Kan det vara så att den är skapad för enbart PC? Eller är det något jag glömt att installera?

Det är förmodligen inte "enbart PC", utan snarare "enbart Internet Explorer på Windows". Dvs den fungerar nog inte på andra webbläsare på PC heller.

Det finns tyvärr många sidor som är gjorda så. Och om du inte kan få dem att fixa koden så att den fungerar på fler webbläsare, så får du nog tyvärr köra Windows när du vill in på den sidan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 12:35

Den fungerar finfint med Firefox på PC...

Ok, då är det nog något fel i din Mac...

Vilken version av OSX kör du? Vilka versioner av Firefox och Safari har du?

Ursprungligen av rexed:

Den fungerar finfint med Firefox på PC...

Har du testat med samma version av Firefox i Windows och OSX?

Har du samma extensions installerade i Firefox i Windows och OSX?

Det finns nämligen tillägg till Firefox/Windows som gör att den använder sig av Internet Explorers renderingsmotor. Detta skulle kunna förklara varför det fungerar i Firefox på Windows. Långsökt, men värt att kolla... Och i så fall är vi ju tillbaka på den ursprungliga teorin, att det rör sig om Internet Explorer-specifik kod.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 12:54

Jag har precis uppgraderat från OS X 10.4 Tiger till OS X 10.5 Leopard (samma problem för båda). Som webbläsare använder jag Safari 3.1 samt Firefox 3.01.

Har du installerat alla uppdateringar till Leopard, så att du har senaste versionen (vilket för närvarande är 10.5.4)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 13:10

japp!

I Mac finns inbyggda rutiner för tolkning av hemsideskod, det är detta som Safari kör mot. Denna "tolkningsmotor" följer den officiella standarden.

Problemet nu är att många hemsidor är gjorda för Microsofts egna utökningar/tillägg till standarden. Apple följer alltså standarden, men stödjer inte Microsofts egna lösningar.
Jag har märkt att Firefox och Camino på Macen brukar fungera mot de sidor som Safari inte fungerar mot. Att Firefox på Mac inte fungerar i ditt fall har jag ingen förklaring på, men visst kan det vara så att det skiljer sig mellan tolkningsmotorerna av Firefox på Mac och Windows. Det är inget som jag känner till.

För att du ska få menyn att fungera måste du, eller någon annan, göra om den enligt den officiella standarden och därmed släppa Microsoft-specialiteterna. Det går inte att ställa om Safari så att den plötsligt blir en Internet Explorer.

Ursprungligen av Raphael:

men visst kan det vara så att det skiljer sig mellan tolkningsmotorerna av Firefox på Mac och Windows

Jag tror inte det finns några sådana skillnader. Fungerar det på Firefox i Windows, så ska det fungera likadant på Firefox i OSX.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-27 13:58

Om det är något som fungerar i Firefox för PC men inte på Firefox på Mac så är det frågan om en mycket märklig bugg, då Firefox har samma renderingsmotor på alla plattformar. Mitt tips är att konsultera någon som kan detta, då du nu inte kan visa oss koden vilket gör det omöjligt att ge några direkta synpunkter på den.

certifikat

Hmm, finns en annan möjlighet. Detta skulle teoretiskt uppstå ifall sidan ditt jobb skapat kräver ett certifikat. Detta certifikat kanske har skjutits ut via installationsförfarandet till jobbets PCburkar, men ej för Macarna.
Kolla med er IT-avdelning ifall sidan kräver certifikat, och se då till att installera det certifikatet på Macen också.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Hmm, finns en annan möjlighet. Detta skulle teoretiskt uppstå ifall sidan ditt jobb skapat kräver ett certifikat. Detta certifikat kanske har skjutits ut via installationsförfarandet till jobbets PCburkar, men ej för Macarna.
Kolla med er IT-avdelning ifall sidan kräver certifikat, och se då till att installera det certifikatet på Macen också.

Men sidan i sig fungerar ju - det är ju "bara" en meny (förmodligen javascript) som inte fungerar. Det kan väl inte bero på ett certifikat?

True, fungerar det att klicka runt på sidan och i delar av menyn så är det knappast certifikat-problem.

Kan du klistra in koden här så kan vi nog hjälpa dig, kan du inte så är vi nog rökta. Vi måste nog få se den tyvärr.

Senast redigerat 2008-08-27 23:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 21:08

OKI. Laddade ner Opera och då funkade menyn som den skulle på min Mac. Antar att jag har nåt strul med Firefox. Ska luska lite mera...

Tack så mycket för alla svar!!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 08:26
Ursprungligen av rexed:

OKI. Laddade ner Opera och då funkade menyn som den skulle på min Mac. Antar att jag har nåt strul med Firefox. Ska luska lite mera...

Tack så mycket för alla svar!!

Validera (testa) din kod.

The W3C Markup Validation Service

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-28 10:30
Ursprungligen av Northwiz:

Validera (testa) din kod.

The W3C Markup Validation Service

Felet kan ju lika gärna, eller kanske allra mest troligt, ligga i javascript-koden. Jag tror som sagt det bästa sättet att lösa detta på är att konsultera någon som kan det — felsökning i blindo lyckas man mycket sällan med.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 11:11
Ursprungligen av Jogin:

Felet kan ju lika gärna, eller kanske allra mest troligt, ligga i javascript-koden. Jag tror som sagt det bästa sättet att lösa detta på är att konsultera någon som kan det — felsökning i blindo lyckas man mycket sällan med.

Jorå, och då kan uteslutningsmetoden vara en väg att gå.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-30 22:21

Tror knappast att det är javascript som är felet. Att menyn syns då javascript är avaktiverat beror säkert på någon "compatibility mode" i scriptet - som uppenbarligen inte fungerar.

Kan tänka mig flera saker:

1.) Sidan letar efter en Windows dator. Dvs den tittar inte efter specifikt "safari" eller "Firefox"

2.) Sidan använder ActiveX liknande komponenter. Dessa finns inte i FF som default men kanske installerats ?

3.) Sidan använder Java och det fungerar av någon anledning inte på din mac.

Jag skulle fråga dom som gjort sidan

1
Bevaka tråden